WinterWelVaart Dag 3: Schommelende schepen met Groningse rockmuziek

The Blind Roofers, Spandex en Sprokkelhout sluiten festival in passende stijl af

Tekst: Robert Haan Foto's: Bob de Vries ,

Ondanks het gure weer en de harde wind is het ook op de zondag gezellig druk rondom de deelnemende schepen van WinterWelVaart. Op de laatste dag van het festival staat er nog een brede line-up aan Groningse bands op het programma.

Ondanks het feit dat de meeste muziek op de twee dagen ervoor te zien was, valt er voor de muziekliefhebber nog zeker wat leuks te zien op de zondag. Zo treedt Joost Oomen op met zijn poëtische postrockband Spandex en is er voor de rockliefhebber genoeg te zien aan boord van de Nicolaas Mulerius waar The Blind Roofers en Sprokkelhout optreden.

Frisse bluesrock

Terwijl het aan boord van het schip naar glühwein en chocolademelk ruikt, spelen The Blind Roofers een strakke set. Veelal up-tempo nummers met mooie meerstemmige zang, pianoloopjes alsof Jerry Lee Leewis zelf achter de toetsen zit en bijhorende gitaarsolo's. Ondanks de rock-'n-roll-invloeden die duidelijk hoorbaar zijn, weet de band dit op frisse manier over te brengen. Niet de standaard bluesriffjes en gitaarpartijen, maar vrolijke melodieën en eigenzinnige partijen waarmee de band een frisse draai geeft aan het oude bluesrockgenre. Daardoor weten The Blind Roofers een gevarieerde set te spelen, waarbij het publiek het goed naar zijn zin heeft. Aan het eind van het optreden zijn ze wel wat uitgeraast, maar dat mag de pret niet drukken en het extra nummer bij toegift is een mooie afsluiter van hun optreden. The Blind Roofers weten goed hoe ze bekende genres op een eigen manier kunnen presenteren.

Poëtische post-rock

Op een volle boot zit stadsdichter Joost Oomen samen met zijn band Spandex in kleermakerszit op het podium. Met luide stem leest hij zijn gedichten voor, terwijl de band het voorziet van rustige en veelal dromerige muziek. De muziek, passend in genres als ambient en post-rock, geeft een mooie aanvulling op de teksten van de dichter. Over internationale studenten die een feestje een beetje verpesten, over bier drinken en je ergens niet echt thuis voelen. Spandex zit ergens tussen muziek en poëzie in. Het is een muzikale lijst om de gedichten van de stadsdichter heen en het geeft je er een andere kijk op. Het publiek luistert goed en de band weet precies die hoeveelheid muziek te maken dat het een goede toevoeging geeft aan de gedichten. Joost Oomen is er daarmee in geslaagd het publiek op een bijzondere manier in aanraking te laten komen met zijn poëzie.

Meegolven op experimentele rock

De laatste maanden heeft Sprokkelhout veel optredens in de stad gegeven, waardoor de band in goede vorm verkeert. Veel mensen zijn dan ook aan boord tijdens hun optreden. Met vijf man sterk weet de band een flink volume te produceren waarbij de boot merkbaar heen en weer schommelt. Net als de boot schommelt ook de band van zacht naar hard, van dromerige stukken naar stevige riffs. De zang sluit erg goed bij dit geheel aan en de band speelt behoorlijk overtuigend. Met veel materiaal van hun aankomende album dat ze in hun set verwerkten en de toenemende ervaring van de bandleden, zet Sprokkelhout een goed optreden neer. De experimentele en gewaagde manier waarop ze hun nummers maken en spelen, komt bij dit concert goed uit de verf.