#ESNS13: Skip&Die is tegendraads en eigenzinnig

Indrukwekkend optreden van ethno-electroclash sensatie onder leiding van energieke frontvrouw Cata.Pirata

Tekst: Anne Bouma Foto's: Donald van Tol ,

Het album "Riots In The Jungle" vormt het muzikale verhaal bij een reis door Zuid-Afrika. Skip&Die is een soort ultieme verwerkelijking van “global-dance-music,” met muzikale invloeden uit bijna alle continenten. Als laatste act op Noorderslag 2013 hebben ze maar één doel: de foyer van De Oosterpoort om toveren in een ware 'jungle-riot'.

GEZIEN
Skip&Die op Noorderslag, Foyer Grote Zaal in De Oosterpoort, zaterdag.

MUZIEK
Skip&Die is het project van de Zuid-Afrikaanse Catarina Aimée Dahms (AKA Cata.Pirata) and Jori Collignon, die tevens deel uitmaakt van C-Mon & Kypski en Nobody Beats The Drum. Collignon doet voor Skip&Die aan fusion-cooking in de studio. Hij mixt bijvoorbeeld balkan-beats met exotische drumpatronen en invloeden van een Zuid-Afrikaanse marimba-band. De teksten van Cata.Pirata zijn geschreven in het Spaans, Portugees, Engels en het Zuid-Afrikaans.

PLUS
Hoe moet je de muziek van Skip&Die omschrijven? “Sommige mensen noemen het ‘tropical bass,’ anderen noemen het ‘african electro,’” vertelt de presentator tijdens zijn aankondiging. Skip&Die is er in geslaagd om hun eigen genre binnen de dance te creëeren. De band opent met hun hit ‘Jungle Riot’ en laat meteen zien wat ze in huis hebben. Tijdens ‘La Cumbia Dicturia’ gaat het publiek voor het eerst volledig mee met de energie van Skip&Die. Cata.Pirata kroelt, springt en daagt het publiek uit. Zowel de jonge als oudere Noorderslag-bezoeker laat zich gedurende het optreden overtuigen. Aan het einde kan bíjna niemand er meer onderuit: Skip&Die betekent dansen!

MIN
Het grootste gedeelte van het publiek is bereid om Noorderslag 2013 af te sluiten met een feestje, maar er zijn blijkbaar ook mensen die in staat zijn om als een zoutzak midden in een dansende massa te staan. Gelukkig zijn deze figuren aan het einde van het optreden verdwenen.

CONCLUSIE
Skip&Die verzorgt de perfecte afsluiting van een geslaagd Noorderslag 2013. Let op: deze exotische trendsetters kunnen wel eens de grote festivalsensatie van 2013 worden!

CIJFER: