Kim Janssen en Rue Royale voelen zich thuis in Vera

Singer-songwriters vermaken niet alleen het publiek, maar ook zichzelf

Tekst: Ingrid de Vries Foto's: Marij Kloosterhof ,

Deze avond is het Vera-podium voor duo Rue Royale en singer-songwriter Kim Janssen. Twee verschillende acts die toch met elkaar verbonden zijn. Ze kennen elkaar al een tijd, touren samen en hebben allebei al vaker in Vera opgetreden. Dat belooft dus een pakkende avond te worden.

Eigenlijk is het nog een beetje vroeg voor het publiek als Kim Janssen zijn eerste noten speelt. Het is niet bepaald vol en de meeste bezoekers staan nog hun drankjes te bestellen aan de bar. Voorzichtig vraagt Kim Janssen of iedereen wat dichterbij wil komen en gaat rustig van start. Het valt daarbij op dat hij zich door de meest uiteenlopende zaken laat inspireren. De Tokyo Tower, naargeestigheid, de kostschool; het komt allemaal langs en hij weet het publiek daarmee prima te boeien.

Dat Kim Janssen verschillende kanten heeft, is ook te merken aan de grote hoeveelheid muziekinstrumenten. Zijn zus Phyllis speelt keyboard en geeft een mooie tweede stem aan het optreden. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van drums, dwarsfluit, klarinet, trompet, basgitaar en cello. Gedurende het optreden staan er dan ook veel muzikanten op het podium; in wisselende samenstelling en afkomstig uit verschillende landen. Op zich is dat een mooi gegeven.

Aan de andere kant wordt het natuurlijk krap als er zoveel muzikanten zijn. Het roept vooral de vraag op in hoeverre het nodig is om de muziek en teksten van Kim Janssen door zoveel instrumenten te laten dragen. Deze komen namelijk ook juist tot hun recht tijdens die momenten waarop de muzikale begeleiding zo minimaal mogelijk is.

De zaal is ondertussen een stuk voller geworden, waardoor Rue Royale het later wat makkelijker heeft. Meteen is duidelijk dat dit duo, bestaande uit Ruth en Brookln Dekker, zich thuis voelt in Vera. Er worden veelvuldig grapjes gemaakt; richting het publiek, maar vooral ook naar elkaar. Dat laatste is ook wel te verwachten als je je realiseert dat er een echtpaar optreedt. Hun gesprekken naar de zaal worden soms wat cheesy, maar dat vinden ze zelf ook en het publiek vindt het prima.

Ondanks dat een echtelijke twist een aanleiding vormde voor een nummer, valt vooral op dat de samenwerking harmonieus is en dat ze elkaar goed aanvullen. Ruth mag dan wel de twist hebben gewonnen; muzikaal gezien overstemmen ze elkaar niet. Hun stemmen zijn prettig om naar te luisteren en hun nummers zijn gevarieerd.

In het begin houdt Rue Royal hun optreden intiem, gaandeweg het optreden speelt Kim Janssen mee. Als dan ook slagwerk wordt toegevoegd wordt het geluid ineens heel vol en op bepaalde momenten indringend, zoals bij het sterke nummer UFO. Het vormt een hoogtepunt van deze gemoedelijke avond waarbij niet alleen het publiek geniet, maar ook Kim Janssen en Rue Royale zelf.

De middag voorafgaand aan dit concert heeft Kim Janssen een akoestisch concert gegeven in de kemenade van Vera voor PopUp: de Kemenade-Sessies. Dit video-item komt binnenkort online. Houd dus ook PopUp in de gaten.