De elpee
De LP heeft de laatste jaren een heuse wederopstanding meegemaakt. Steeds meer zwichten ook jongeren voor het 'zwarte goud' en ruimen platenzaken een steeds groter deel van hun winkelruimte in voor vinyl. Terwijl nog niet zo lang geleden de toekomst van de analoge drager nog uiterst ongewis was. Het initiatief van Record Store Day stamt uit een tijdperk waarin de internetpiraterij welig tierde en platenzaken in crisis verkeerden. De dag werd in het leven geroepen om de onafhankelijke platenzaak in het licht te stellen en de platenverkoop een impuls te geven.
Kentering
De afgelopen jaren heeft er een kentering plaatsgevonden. Ap Klermonts van Plato stelt vast dat met name de verkoop van vinyl in zijn zaak de afgelopen jaren is gestegen: “Momenteel is het aantal verkochte platen versus cd's van veel artiesten ongeveer fifty-fifty en van bijvoorbeeld Jett Rebel en Orange Skyline heb ik het afgelopen jaar zelfs meer vinyl verkocht dan cd's”. Hoe dat komt? “De hoogtijdagen van de 'download-generatie' liggen zo ongeveer achter ons. Steeds meer jongeren ontdekken nu de meerwaarde van een tastbaar product.” Eric Nienhuis van De Jongens van Hemmes onderschrijft deze ontwikkeling. Ook hij ziet vooral onder jongeren een groeiende belangstelling voor vinyl. “Natuurlijk, de geluidskwaliteit is beter dan digitaal. Maar een plaat is ook een heel charmant product, die je mede koopt vanwege het uiterlijk. Daarnaast denk ik dat de groeiende belangstelling voor vinyl voortkomt uit een complementaire behoefte ten opzichte van downloaden. Je wilt toch graag iets fysieks hebben.”
Dertienjarige meisjes
De sector trekt dus aan en daarom kan Record Store Day worden gezien als een viering van deze wederopstanding. Nienhuis: “We merken dat er nu een stabiele aanloop is en dat is zeker ook te danken aan initiatieven als Record Store Day.” Naast de vaste klandizie komen er ook veel nieuwe mensen op Record Store Day af. “Vorig jaar stond er een single van DI-RECT op de lijst en daardoor hadden we ineens heel veel dertienjarige meisjes in de winkel. Ook zie je klanten terug die misschien al wel 25 jaar niet meer langs geweest zijn, maar die op zo'n dag toch langs komen voor een plaat van The Kinks.”
Albumhoezen verloten
Ook bij Evelyn Novacek wordt er uitgekeken naar Record Store Day. “Het is altijd de drukste dag van het jaar,” aldus Marjolein van Dam. “Ik moet ook zeggen dat de organisatie van Record Store Day echt geweldig werk verricht. Ze werken zich drie slagen in de rondte en vaak ook nog in hun eigen tijd.” Van Dam is te spreken over het brede spectrum van de uitgaves, want daarmee wordt er een groot publiek aangesproken. “Het wordt altijd een groot feest, de winkel is die dag echt een ontmoetingsplaats. We zorgen voor hapjes en drankjes en we gaan ook een aantal grote canvasdoeken met albumhoezen van Black Sabbath, Madonna en Kensington verloten onder de bezoekers.”