Laten we beginnen met het verhelderen van de termen Pushin Wood Soundsystem en Bambeats. Sinds de première van de Groningse skatefilm Pushin Wood tien jaar geleden – de heren waren betrokken bij de productie – draaien de drie dj’s Georges Ribard, Johannes de Jonge en Auke de Boer als collectief. Vanaf 2010 werd er onder leiding van de drie dj’s een nieuwe dansavond in Simplon georganiseerd, genaamd Bambeats. Twee jaar later werden er nog grotere stappen genomen en is het onafhankelijke label Bambeats Records de lucht in geschoten, dat Pushin Wood, Broken Brass Ensemble, Planet Monkey en Wichy de Vedado vertegenwoordigt.
Terug bij de basis vinden we Pushin Wood Soundsystem, dat na tien jaar nog niet aan stoppen denkt. “Op naar de twintig, we blijven gewoon doorgaan”, begint Johannes. “Het is begonnen bij die skatefilm, in de tijd dat dvd’s nog echt de shit waren. Iedereen die wat kon doen, werd erbij betrokken." En eigenlijk is dat nog steeds zo: alles wat Pushin Wood creëert, komt voort uit de middelen en mensen die het collectief in huis heeft. Zo is Pushin Food, een feestje waar er tegelijkertijd gekookt en gedraaid wordt, ontstaan door een bevriende chefkok. Ook het stripboek dat op het label is uitgebracht, is getekend door een vriend.
Pushin Wood Soundsystem viert tien keer tienjarig bestaan
Puike prijsvraag: 3voor12 groningen geeft kaarten weg voor één van deze feestjes
Pushin Wood Soundsystem bestaat tien jaar en viert dit met tien verschillende feestjes. Wij spraken twee van de drie dj’s/producers/muziekverzamelaars over het heden, verleden en de toekomst van Pushin Wood. Voor één van hun tien feestjes, STUFF. – Bambeats presents + support: Planet Monkey, mag 3voor12 groningen kaarten weggeven. Bambeats presenteert de show van 29 januari en wordt vertegenwoordigd door Planet Monkey en Pushin Wood. Een prijsvraag in een interview, niks leuker dan dat.
Consistent in niet-consistent zijn
Velen hebben moeite om de muziek die Pushin Wood maakt in een hokje te plaatsen. Niet zo vreemd: “We draaien gewoon waar we zin in hebben", vertelt Georges: "We halen de - voor ons - beste elementen uit verschillende stijlen, waarbij we de baslijnen en drums als belangrijkste kracht beschouwen. Dat heeft niet altijd in ons voordeel gewerkt. Er zijn programmeurs die niet weten wat ze in huis halen en in welke tent ze ons moeten zetten. We zijn heel veelzijdig en beperken ons niet tot een genre. Daarmee kun je op veel plekken draaien en inspelen op verschillende soorten publiek, maar boekingsagenten vinden het vaak wel moeilijk.”
Pushin Wood draait vooral onbekende muziek. Als er dan één of twee zieltjes in de zaal zijn die het snappen, geeft dat voor de dj’s al genoeg energie om er voldoening uit te halen. “Aan muziek die je niet kent, kun je moeilijk een hekel hebben”, vervolgt Georges. “Als je iets draait dat net een hype is, vinden mensen het natuurlijk fantastisch. Maar wat ben je eigenlijk aan het doen? Ben je wel iets aan het toevoegen, aan het creëren? Wij proberen altijd iets te doen wat er nog niet is, met de dingen die er al wel zijn. Maar mensen die consistent zijn, dat worden de grootste kunstenaars. Als je maar vaak genoeg je ding blijft herhalen, wordt het herkenbaar en boek je uiteindelijk succes. Wat wij doen is minder goed uit te leggen, omdat we allerlei stijlen gebruiken. Van latin tot hiphop tot Afrikaanse muziek. Muziek moet over kunnen lopen in iets anders, zich kunnen ontwikkelen in andere muziek. We zijn in principe consistent in niet-consistent zijn.”
Toekomstvisie
De laatste tijd is het drietal vooral bezig met het eigen platenlabel. In de toekomst zal de focus daar nog meer naartoe schuiven. “We hebben eigen studio’s en zijn in principe volledig zelfvoorzienend. Maar de muziek heeft een podium nodig, dus we gaan ook gewoon door met onze feesten”, verklaart Georges. De feesten van Bambeats zijn een ander voorbeeld van hun zelfvoorzienigheid. Zowel de promotie en de decorstukken voor het feest, als de aftermovie worden door de heren zelf gemaakt. Een hoog DIY-gehalte dus. “We doen altijd iets interactiefs,” vervolgt Johannes, “zodat het publiek ook bij ons feestje betrokken wordt. Soms gaat dat mis. Dan hadden we bijvoorbeeld een kauwgomballenautomaat en een kleurplaat waar je je kauwgombal op de juiste plek moest plakken, maar die kauwgom belandde niet alleen op de kleurplaat. Of dan hadden we stiften neergelegd zodat de mensen op onze booth konden tekenen, maar ondertussen werd heel Simplon ondergekliederd. Ja… sorry Simplon, sorry!”
Wat staat er op het nog-te-doen-lijstje van Pushin Wood? Grote festivals? “We hebben al op een aantal festivals gestaan, maar uiteindelijk is dat ook niet alles. Het is allemaal zo relatief. Maar als Lowlands belt, komen we gewoon hoor”, grapt Johannes. “Natuurlijk wil je er wel staan. Maar als je in het kleinste hutje staat op een tijdstip dat niet lekker uitkomt, is het geven van je eigen feestje een stuk leuker en succesvoller”, laat Johannes weten. “Daarnaast denk ik dat op elk continent draaien een leuk streven is. Onze muziek komt ook vooral uit Afrika en Latijns-Amerika. Daar kunnen draaien en onze muziek laten horen, zal wel een belevenis zijn”, voegt Georges toe.
Five down, five to go
Over naar het tienjarig bestaan en de bijbehorende feestjes. Je hebt er al vijf kunnen bijwonen. De reeks begon met Mr. Scruff, een groot inspiratiebron voor de drie mannen, die voor de tweede keer samen met Pushin Wood in Simplon stond. Daarna volgde LOFT – een dance-avond waarmee Pushin Wood het afgelopen jaar bijna maandelijks in Vera heeft gedraaid en de Vera Poll voor Beste Dansavond mee won. Ook deze editie, die in het teken stond van het tienjarig bestaan, werkten de heren zoals altijd samen met Black Dynamite Soundsystem en Church. Als derde was er een Eurosonic-afterparty in Vera, waarna op de laatste dag van Eurosonic Ticket to the Tropics volgde. Het vijfde feestje vond plaats tijdens de opening van Comic Sonic, de nieuwe expositie van Het Nederlands Stripmuseum over de combinatie tussen stripverhalen en muziek.
“We zitten nu dus op de helft,” vertelt Georges, “maar het worden waarschijnlijk wel meer dan tien feestjes. We hebben nog de opening van ons pand Bamalot, een gedeelte van het oude Martinihotel dat met man en macht volledig is omgebouwd tot leefruimte, werkplaats en studio van Bambeats. Daarna hebben we nog een editie van LOFT met als gasten Soulclap en Planet Monkey; een tweede editie van Pushin Food in De Wolkenfabriek op Valentijnsdag, en om af te sluiten hebben we in de RKZ Bios een feestje voor het tienjarig bestaan van de film Pushin Wood. We gaan, met de vier skateboarders die een rol speelden in de film, opnieuw een filmpje maken. Skateboarden is best een leeftijdsgebonden sport en al die gasten zijn ook alweer tien jaar ouder, dus wat doen ze nog met dat skateboarden en wat kunnen ze nog?”
Maar het eerstvolgende feestje is STUFF. – Bambeats presents + support: Planet Monkey op 29 januari in het Grand Theatre. Bambeats verzorgt het voorprogramma en de afterparty. “Ik vind het wel spannend om een gig te doen in het Grand Theatre, de mooiste zaal van Groningen. We hebben daar zelf nooit gedraaid. Zo’n podium is toch weer anders dan De Oosterpoort of Vera en om daar dan met STUFF te staan, ja, dat is fantastisch”, concludeert Georges.
Prijsvraag
Als jij gratis en helemaal voor nop bij dit zesde feestje van Pushin Wood aanwezig wil zijn, vertel dan waarom dit feestje volgens jou zo fantastisch wordt. Mail je antwoord voor woensdag 27 januari 12.00 uur naar prijsvraag@3voor12groningen.nl. De winnaars krijgen dezelfde dag bericht.