#ESNS16 “Grunnsonic is succesvol als de acts er veel uithalen”

In gesprek met Frank de Boer van POPgroningen

Tekst: Remco van der Meer Foto's: André Eggens ,

De liefhebber heeft het al gezien: bij 3voor12 groningen stellen we in opmaat naar Grunnsonic elke dag twee lokale acts voor. Grunnsonic, het jaarlijkse gratis zusterfestival van Eurosonic Noorderslag heeft namelijk weer veel te bieden. We vonden het dan ook tijd voor een interview met POPgroningen, de organisatie achter het jaarlijkse muziekfestijn. Daarom ging 3voor12 groningen in gesprek met Grunnsonic-projectleider Frank de Boer.

Het zal niemand zijn ontgaan het afgelopen jaar: er is het één en ander veranderd in de stad. Zo wordt het Ebbingekwartier volgebouwd, is Subsonic verdwenen en is ook Pand48 inmiddels gesloten. Dat vergt aanpassingen voor Grunnsonic, dat op die locaties programmeerde. Frank stelt dat Subsonic inderdaad een mooie locatie was: “We hadden dan de hiphop aan het begin van de avond en de dance na middernacht.”

Gelukkig biedt het bruisende Groningen voldoende alternatieven: “Zo zijn we voor de hiphop-programmering uitgeweken naar de &ZO.” Ook de dance kon POPgroningen gelukkig gewoon kwijt. Zoals voor ingewijden al een tijd bekend was, probeert Warhol zich tegenwoordig steeds meer te mengen in de Groninger muziekscene. Voor Grunnsonic zal het nachtcafé dan ook de danceprogrammering verzorgen. Het is mooi dat er alternatieven zijn. Frank verklaart: “Het liefste doe je je programmering op een plek waar het publiek al bekend is met dergelijke muziek, maar gelukkig staat de Warhol open voor nieuwe ideeën.”

Er zijn ook weer nieuwe locaties, zoals café Peter Pan en Kult. En op zaterdagmiddag programmeert Grunnsonic de Jack Daniel's Barn: “Dit is in samenwerking met Eurosonic en het Groninger Museum en staat in het teken van David Bowie.”

Samenwerking
De liefhebber weet: een van de sterke kanten van Grunnsonic is de samenwerking met verschillende organisaties. Zo keren dit jaar weer de Qbuzz-sessies terug, waarbij artiesten in verschillende buslijnen in de stad zullen optreden. “De Hanzehogeschool hadden we ook vorig jaar, optredens in de kantine op het Zernike.”

Ook het radioprogramma EchtErik op Radio Compagnie, de lokale omroep van Hoogezand-Sappemeer, doet een duit in het zakje. “Met Erik [Glazenburg] bestaat goede samenwerking. Een paar van de Grunnsonic acts komen altijd langs bij hem in de studio.” Afgelopen jaar maakte hij een dag radio vanuit De Etage. “Het ging dan live over Groningen en Eurosonic.” Een ander hoogtepunt was het verschijnen van een Grunnsonic luisterpaal bij VPRO's 3voor12. Die moet op 6 januari ook weer verschijnen.

Stimuleren van de lokale popscene
Uiteindelijk is POPgroningen er om de Groninger popcultuur te te helpen bloeien, bijvoorbeeld door jaarlijks de POPgroningen Talent Award uit te reiken en natuurlijk door Grunnsonic te organiseren. Ook op andere manieren staat de organisatie lokale artiesten bij. De jaarlijkse Grunnsonic-workshops zijn al jaren vaste prik. Onder leiding van Jan Pier Brands, oud Eurosonic-medewerker en tegenwoordig directeur van het gloednieuwe podium Neushoorn, worden acts bewust gemaakt van de kansen die Eurosonic en Grunnsonic te bieden hebben.

Frank legt uit: “Alle Grunnsonic acts worden uitgenodigd.” D
e artiesten moeten beseffen dat zo'n internationaal bekend festival in hun achtertuin best wat voorstelt. “Drie- tot vierduizend muziekprofessionals uit Europa zijn hier dan. Daar liggen kansen: wat wil je daarmee doen?” Eurosonic en Grunnsonic zijn dan ook een belangrijk netwerkmoment. Muziekprofessionals en acts zijn dan een paar dagen per jaar op dezelfde plaats.

Bij de eerste workshopbijeenkomst, kwam een act met de volgende vraag: “We maken filmachtige muziek, wat kunnen we daarmee? Toen kwam de term publisher op, iemand die je muziek in films en reclames probeert te krijgen.” Alleen al door aanwezig te zijn bij zo’n workshop kunnen acts dus enorme hulp krijgen. “Dat is volgens mij heel waardevol voor zo’n act”, zo concludeert Frank. Zo is het organiseren van de workshops één van de vele manieren waarop POPgroningen het popklimaat wil stimuleren. “Het zou te gek zijn als je de volgende act hebt die zo groot is als Noisia of Dope D.O.D. Ook Orange skyline, Town of Saints, LGHTNNG en Vikings in Tibet gaan nu bijvoorbeeld heel goed. Dat is dan gewoon Groninger export.”

Concurrentie
Begin januari is het erg druk in de stad. Er worden vele ‘-sonics’ georganiseerd: Pleuropsonic, Freesonic en Toetersonic bijvoorbeeld. Frank denkt niet dat Grunnsonic daar last van zal hebben. Integendeel: “Ik vind het wel mooi dat het gebeurt. Eurosonic en Grunnsonic bedienen een bepaalde groep mensen, maar er zullen altijd gaten zijn.” Genres die daar weinig ruimte hebben, worden zo opgevuld door de alternatieve sonics, zo stelt Frank.

Wat de optredens zelf betreft kan POPgroningen met trots melden dat er wéér meer acts zijn dan vorig jaar. Ook de verwachte opkomst is groter. “We zien wel dat het meer aantrekt, dus we gaan nu al iets meer programmeren op de woensdag.” Frank lacht: “Voor hetzelfde geld begint het over 10 jaar allemaal al op de maandag, dat het de hele week duurt. Als die mensen toch al in de stad zijn, laten we dan voordat het begint al live-muziek aanbieden. Dat werkt blijkbaar.“ Ook doen er steeds meer acts mee aan de workshops. “Voor ons is Grunnsonic succesvol als de acts er veel uithalen.” Succes wordt bij POPgroningen daarom niet gemeten in geld, maar in wat hun organisatie oplevert voor de Groninger muziekscene. “Als Grunnsonic succesvol is dan is dàt het”, zo vat Frank samen.

13 t/m 16 januari is het weer tijd voor Eurosonic Noorderslag en Grunnsonic. Kaarten voor ESNS zijn te krijgen op de website, Grunnsonic is gratis toegankelijk.