Subroutine Records werd in 2004 opgericht door drie man: de hierboven genoemde Niek en Koen, en Tsjalling Venema. De laatste is met het label gestopt omdat het runnen van zijn kunstgalerie prioriteit kreeg. Het doel van Subroutine is sinds dag één onveranderd gebleven: acts op de kaart zetten die volgens de oprichters meer waardering verdienen. Koen licht toe: “We zijn met zijn drieën begonnen omdat we toffe artiesten kenden in de stad, die landelijke aandacht verdienden. Het lijkt vaak alsof de afstand van de Randstad naar Groningen twee keer zo lang is als andersom. En dat is jammer, want Groningen had, en heeft, een van de meest dynamische muziekscenes van Nederland.” Toen het idee van een eigen label op tafel lag, was het een kwestie van gewoon beginnen. “We hebben allemaal een investering gedaan van €50. Toen zijn we begonnen om twee acts in de spotlights te krijgen: awkward i, een singer-songwriter, en Vox Von Braun, toen nog een nieuwe band”, aldus Koen.
10 jaar Subroutine Records
“Winst maken is nooit heel erg ons ding geweest”
Aanstaande zaterdag vindt het Subroutien Festival plaats in Vera ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van het platenlabel Subroutine Records. In die tien jaar bracht het label platen uit van onder andere WOLVON, Rats On Rafts en Vox Von Braun. 3voor12 groningen sprak voor de gelegenheid met Niek Hofstetter en Koen ter Heegde over een decennium Subroutine Records, de drijfveren van de heren en hun toekomstplannen.
Om winst heeft het bij Subroutine Records nooit gedraaid. Niek legt uit: “Bij de eerste EP van awkward i waren we nogal recht in de leer. We vonden dat awkward i minimaal de helft van de opbrengsten moest krijgen, en wilden de kunstenaar die de platenhoes had ontworpen ook netjes betalen. Het kwam er op neer dat we per verkochte kopie van de EP 10 eurocent moesten bijleggen. Winst maken is nooit heel erg ons ding geweest. We wilden toen, door hard werken, muzikanten die gave muziek maken in ieder geval voorbij Zwolle en richting de Randstad krijgen, en laten zien dat er in Groningen best wel gave dingen gebeuren.”
Inmiddels brengt het label muziek uit van artiesten uit alle hoeken van het land. Maar alle begin is moeilijk en ook Niek en Koen vonden het in de begindagen lastig om bands aan de man te brengen. “De muren zijn erg hoog. Als je nog geen naam hebt, dan ben je één van de duizend die zegt: je moet naar dit bandje luisteren, dit is de beste muziek ooit! Mensen die bij een poppodium artiesten boeken, of mensen die bij de radio of een blad werken, krijgen dagelijks dat soort mailtjes.” Koen vult aan: “Het is lastig om door de selectie van de media te komen. We zoeken het daarom ook bewust bij mensen met dezelfde drive en liefde voor muziek als wij. Over de afgelopen tien jaar hebben we een achterban om ons heen verzameld. Inmiddels weten we dat als wij iets gaaf vinden, er meer mensen in onze omgeving zijn die dat ook gaan vinden. Zo pikken de media het vanzelf ook op.”
Zo ging het na 3 à 4 jaar langzaamaan beter. Hoewel de eerste platen van Vox Von Braun en The Sugarettes weinig in Nederland deden, vonden ze hun weg wél naar het buitenland. Koen zegt hierover: “Je merkt soms dat er een nieuwe dynamiek in het label komt door een bepaalde band. Dat hebben we gezien met Vox Von Braun en The Sugarettes, maar ook met AC Berkheimer en WOLVON. Daarnaast organiseren twee WOLVON-leden Lepel Concerts, waar ook veel nieuwe bands spelen. Zo ontstaat er een uitwisseling tussen heel veel mensen en daar groei je als label ook weer in mee.” Niek vult aan: “In 2011 mochten we een podium op Incubate cureren. We hebben daar toen bewust Rats On Rafts neergezet, want dat was toen onze grote, maar nog relatief onbekende nieuwe band. Er waren journalisten van onder andere 3voor12 en de Volkskrant. Die zagen die band op dat moment op de top van hun kunnen. Iedereen was laaiend enthousiast, en dan ga je in zo’n mallemolen mee, want iedereen wilde wat van de band. Toen wisten we: we zitten opnieuw op het goede spoor.”
Een jaarlijks terugkerend hoogtepunt voor de beide mannen is volgens Koen de showcase die ze tijdens Eurosonic organiseren in O’Ceallaigh en café Kult. “We doen dit sinds 2009 en zijn daarmee een van de langstlopende randprogramma’s tijdens Eurosonic. Het is natuurlijk een massaal festival. Wij willen op een kleinschalige manier bands onder de aandacht brengen die in het officiële programma buiten de boot vallen. Het is altijd heel gezellig, barstensvol en in al die jaren heb ik maar één glas bier op de grond zien vallen.” Dromen over een groter podium doen ze bij Subroutine niet: “Juist de kleinschaligheid maakt het voor de bands heel gaaf om te spelen. Ze staan dan voor een propvolle zaal die helemaal meegolft.”
Groningen is en blijft een belangrijke stad voor Subroutine. “We hebben de studentensteden wel echt nodig. Ga je optreden in een plek als Alkmaar, dan sta je voor vijf man te spelen”, aldus Niek. Koen vult aan: “Groningen is een dynamische stad die zichzelf blijft vernieuwen door de in- en uitstroom van studenten. Daardoor heerst er continu een andere dynamiek. De muziekscene blijft zichzelf verversen, met constante factoren zoals Vera en Elpee. En als je in Groningen niet vindt wat je leuk vindt, dan ga je het zelf doen. En de mogelijkheden daarvoor zijn er ook.”
Voor de komende jaren willen Koen en Niek vooral blijven doen wat ze nu doen. Koen legt uit: “Momenteel zijn we druk met The Homesick. We proberen ze een zo hard mogelijke promotionele duw te geven. Ook komt er eind november een nieuwe plaat van Naive Set uit. Die hebben een enorme stap gemaakt. Het is voor ons belangrijk door te gaan met dezelfde passie als waarmee we het de afgelopen tien jaar hebben gedaan, ook omdat dat voor ons en de bands heeft gewerkt. Daarnaast willen we graag met meer bands de grens over, Europa in. Zoals Niek al eerder zei, gaat het niet om winst maken, maar willen we acts die wij tof vinden een stapje verder helpen. “Een mooi kantoor aan de Zuidas van Amsterdam is nooit het doel geweest, en dat zal het ook niet gauw worden!”
Aankomende zaterdag vindt het Subroutien festival plaats in Vera. De deuren gaan open om 20:30 en een kaartje kost €5,-