Audio Adam: balanceren tussen licht en duister

De gitarist en drummer van de band vertellen over hun tweede plaat

Tekst: Yorick Altena Foto's: André Eggens ,

Op woensdag 4 maart kwam het tweede album van Audio Adam uit, getiteld Moving Down The Grey Line. De opvolger van This Is Our Home heeft als overkoepelend thema zelfreflectie en dingen doen waarvan je niet wist dat je ze kon. “Maar eigenlijk gaat het ook wel eens over simpele dingen, zoals bier drinken.” 3voor12 groningen sprak met gitarist Jasper Dijkstra en drummer Robert-Jan Zigterman over de totstandkoming van hun tweede langspeler.

Het Gronings/Utrechtse Audio Adam heeft een aantal mooie jaren achter de rug. Zo speelde de band in de voorprogramma’s van onder andere Ilse de Lange en Go Back To The Zoo, stonden de vier mannen in De Wereld Draait Door, en werden ze uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. Een logisch gevolg hiervan is een goedverkopend album. Moving Down The Grey Line kwam in de eerste week na de release binnen in de Album Top 100. Jasper reageert nuchter: “Hij valt inderdaad wel goed, ja.”

Home
Hoewel de heren over het algemeen positieve reacties op de plaat krijgen, horen ze hier en daar ook negatieve geluiden: “Op een gegeven moment kregen we kritiek op de titel van onze single If It Takes You Home. Mensen vergeleken het met Home Again van Kensington en Home van Dotan. Ze dachten dat we het woord ‘home’ ook maar hadden gebruikt om succes te krijgen. Dit was totaal niet onze insteek”, aldus Robert-Jan.

Kill your darlings
Voor de productie van het album ging de band een samenwerking met Reyn Ouwehand aan, die eerder werkte met artiesten als Kane en Ellen ten Damme. De collaboratie viel het viertal in het begin soms zwaar: “We hadden een mooie reeks nummers klaar om op te nemen, maar daar heeft Reyn best hard in lopen krassen. Er lagen ongeveer vijftien en door een stuk of zeven ging meteen een rode stift”, vertelt Robert-Jan. Jasper voegt hieraan toe: “Er lag bijvoorbeeld één specifiek nummer dat live top valt, en waarvan we allemaal vonden dat het een super goede single zou zijn. De producer luisterde ernaar en zei: “Leuk, hij komt alleen niet op het album.” We wisten niet wat we hoorden!” Achteraf is de band het helemaal eens met de genomen beslissingen. “De samenhang op dit album is belangrijk, het is een kloppend verhaal geworden. We konden ons helemaal vinden in de visie van Reyn. De afgevallen nummers blijven wel liggen, wellicht voor een opvolger”, laat Robert-Jan weten.

The Church Studio
Moving Down The Grey Line is opgenomen in de tot studio omgebouwde kerk van de producer Reyn. Jasper: “Het was een erg inspirerende plek. Het staat er vol met versterkers en de bizarste muziekinstrumenten die je ooit hebt gezien. We hadden erg veel zin om ze te gebruiken, maar dat is allemaal niet gebeurd, haha. Volgens Reyn paste dit niet bij de nummers en achteraf had hij wederom gelijk.” Een zichtbaar nog steeds teleurgestelde Robert-Jan zegt hierbij: “Het is alsof je met je handen op je rug gebonden door een snoepfabriek loopt.”

Een nummer per dag
Ook de werkwijze van de albumproducer was nieuw voor de band. Robert-Jan legt uit: “Eerder beukten we de eerste paar dagen de drums en bas erop en dan kon ik naar huis. Nu werkten we per dag aan één liedje. Dat beviel erg goed, je behoudt je concentratie en je blijft in de flow van het nummer. Als drummer vind ik het erg lastig om te wisselen tussen bijvoorbeeld een ballad en een wat springeriger, energiek nummer. Dat hoefde nu niet.” Jasper vult aan: “Voor Tjerk (de zanger, [red.]) was het ook wel lekker. Bij het vorige album zong hij veel nummers op een dag in, dat ga je op een gegeven moment wel horen. Nu kon hij zich opwarmen en het er in één keer uitgooien.”

Jasper heeft gebruik gemaakt van een techniek waarbij zijn gitaar dubbel versterkt werd: door middel van een gewone versterker en via grote hoorns. De akoestiek van de kerk doet de rest van het werk. “Hierdoor hoefde ik eigenlijk geen overdubs te spelen”, zegt Jasper. Robert-Jan: “Ja dat was echt hard man, ik kon mezelf nauwelijks nog horen spelen!”

Huiselijke sfeer
Ondanks de nieuwe omgeving en andere werkwijze voelde de studio aan als een soort tweede thuis. Jasper licht toe: “Er zijn daar slaapplekken ingericht, er is een keuken, je kan er poolen… Oh, er was zo’n spelcomputer waarop je Mortal Combat kunt spelen!” “Ja echt mooi gedaan”, vult Robert-Jan aan. “Er is ook een klein bioscoopje. Als je even geen zin hebt om te poolen, ga je gewoon een aflevering Familiy Guy kijken. De sfeer is er ontspannen, je zit niet op elkaar gedrukt.”

Licht/donker
De titel van de plaat verwijst naar de lijn op aarde die dag en nacht scheidt. Jasper legt uit waar de titel vandaan komt: “Als beginnend bandje schommel je eigenlijk altijd tussen de momenten dat het heel goed gaat en dat het minder gaat. De ene week breng je een plaat uit, speel je bij De Wereld Draait Door en word je overladen met positieve reacties. Vervolgens blijft het een aantal weken wat rustiger en dan begin je te twijfelen. Je balanceert continu op die grens. Op dit moment gaat het natuurlijk heel lekker en zitten we absoluut in een positieve, enthousiaste fase.”

De Wereld Draait Door
Op 9 maart stond de band voor de tweede maal in De Wereld Draait Door. “Technisch gezien was het in ieder geval de tweede keer”, vertelt Jasper. “We zijn eerder langs geweest, maar toen is de show omgegooid vanwege de gebeurtenissen omtrent Charlie Hebdo. We stonden al helemaal opgebouwd toen er iemand kwam met de mededeling dat het niet doorging. Dus wij lachen, omdat we dachten dat het een grap was die ze met elke band uithaalden. Het bleek dus wel serieus te zijn. Gelukkig konden we terugkomen toen ons album uitkwam, achteraf veel beter.”

De plannen voor de toekomst zijn wat Robert-Jan betreft simpel: “Spelen, spelen, spelen. We willen op zoveel mogelijk plekken ons album promoten.” Met een tweede plaat op zak is Audio Adam deze lente en zomer te zien op verschillende podia in het hele land. Op 5 mei speelt Audio Adam op het Bevrijdingsfestival Groningen.