Na de debuut-EP had Vikings in Tibet de smaak te pakken en maakte grootse plannen. Er werden nummers bedacht en er werd hard gewerkt om nog binnen een jaar een nieuwe single en zelfs een debuutalbum uit te brengen. Maar toen ze met producers Geert van der Velde (The Black Atlantic) en Matthijs Herder (The Black Atlantic, Sväva, Orange Skyline, The Future's Dust) aan de slag gingen, kwam de band erachter dat het niet geheel onverstandig zou zijn om wat gas terug te nemen. De band ging dankzij de samenwerking heel anders en veel gestructureerder te werk en die nieuwe werkwijze mondde uit in de single White Room.
Hoewel White Room duidelijk te herkennen is als een single van Vikings in Tibet, was dit niet de eerste insteek van de band. "Het was niet zozeer de bedoeling dat de single een logisch vervolg zou zijn op de reeks nummers die we tot nu toe uitgebracht hebben. We wilden juist helemaal opnieuw beginnen. Loslaten wat we tot nu toe gedaan hadden en hoe we altijd werkten", vertelt zanger en gitarist Jeppe Gooskens. “Bepaalde elementen en structuren van oudere nummers zijn nog wel te herkennen, maar daar hebben we niet specifiek over nagedacht”, vult broer en gitarist Marijn Gooskens aan. De titel van de single slaat op ruimte en rust in je hoofd. Om te kunnen doen wat je wilt; in het geval van Vikings in Tibet is dat muziek maken. “Het is eigenlijk de plek waar niks van buitenaf binnenkomt, om zo iets heel nieuws en eigens te kunnen creëren”, legt bassist Joe Wilcox uit. “Het klinkt misschien wat cliché,” zegt Jeppe, “maar je kan het zien als een wit vel papier: iets wat nog helemaal openstaat voor alle mogelijkheden. En het artwork van de single, gemaakt door Ricardo Gómez Wildeman, symboliseert deze white room.”