Jorrit Westerhof: ‘’Ik probeer zoveel mogelijk van mijzelf te laten zien’’ Jorrit Westerhof: ‘’Ik probeer zoveel mogelijk van mijzelf te laten zien’’

Interview met Groningse improvisatielustige jazzgitarist Jorrit Westerhof

, Tekst: Robert Haan Foto's: Jan Westerhof

Jorrit Westerhof: ‘’Ik probeer zoveel mogelijk van mijzelf te laten zien’’

Interview met Groningse improvisatielustige jazzgitarist Jorrit Westerhof

Tekst: Robert Haan Foto's: Jan Westerhof ,

Na zijn studie aan het Groningse conservatorium grijpt de jonge jazzgitarist met plezier tal van projecten met beide handen aan.
De uit Drachten afkomstige Jorrit Westerhof wist al op zijn 15e wat hij het liefste deed: muziek maken. Die droom wist hij zeven jaar later overtuigend te realiseren door met een 8,5 op zijn afstudeerproject zijn diploma te halen aan het Prins Claus Conservatorium. De afgelopen editie van het Soundsofmusic Festival kreeg Jorrit een carte blanche waarmee hij de vrijheid had drie concerten te geven op unieke locaties. Genoeg redenen voor 3voor12 groningen om eens met hem te gaan praten over de manier waarop hij muziek maakt.

Vlak voor aanvang van Soundsofmusic spraken we met Jorrit af. Sinds zijn afstuderen is hij druk bezig met deze en soortgelijke projecten in de Nederlandse jazzwereld.  Zo speelde hij onder leiding van Eric Vloeimans bij het Nationaal Jeugd Jazz Orkest en speelt hij vaak mee met bevriende jazzmusici, waaronder Michael Moore; voor een muzikant van slechts 22 jaar oud een prachtig visitekaartje. De samenstellingen waarin Jorrit speelt zijn nogal verschillend als het op muziek maken aankomt . ‘’In een bigband of orkest is de muziek opgeschreven, het staat meer vast. Een bigband heeft dan ook enorm veel power. Er is wel degelijk ruimte voor eigen inbreng, maar je bent wel onderdeel van een collectief. In een kleinere samenstelling speel je juist meer in op je medemuzikanten.’’

Jazz

Jorrit Westerhof begon op zijn elfde met muziek maken, aanvankelijk met de basgitaar, maar later ruilde hij die in voor de gitaar. ‘’Ik begon met het spelen van Rammstein, dat vond ik toen helemaal te gek.’’ Toen hij zich begon te realiseren dat hij maar al te graag professioneel muzikant wilde worden, ging hij nadenken over studeren op het conservatorium. ‘’Aan het conservatorium in Groningen kun je kiezen voor een bachelor Jazz of Klassiek. Mijn gitaarleraar destijds tipte mij toen een aantal jazzgitaristen, zoals John Scofield en Scott Henderson. Ik heb me toen een jaar lang alleen maar op jazz gefocust.’’

Met name het element van improvisatie noemt Jorrit aantrekkelijk aan het genre. Jorrit: ‘’Dit geeft mij als gitarist en als luisteraar de vrijheid om de muziek te interpreteren zoals ik dat zelf voor me zie. Ik probeer ook verder te kijken dan jazz alleen. Met name het frame van improvisatie dat het genre mij biedt, vind ik interessant.’’

Dit is volgens Jorrit dan ook een belangrijk kenmerk van de Nederlandse jazzmuziek op zich. Groepen als het ICP Orkest en het Willem Breuker Kollektief leggen allen nadruk op het element van improvisatie. ‘’Ze hebben een eigenwijs en eigenzinnig karakter, tegen het absurde aan soms. Dat maakt het juist ook interessant.’’

 

Nieuwsgierige oren

Tijdens de drie concerten die hij afgelopen week op Soundsofmusic speelde, schakelde hij drie bevriende muzikanten van zijn tijd op het conservatorium in. Het motto van het evenement:‘Festival voor nieuwsgierige oren’ begrijpt Jorrit goed. ‘’Jazz kan resulteren in een soort van trance waarin je wordt meegesleurd. Als de muziek onverwachte wendingen heeft, dan wordt het boeiend. Daarin houdt die nieuwsgierigheid zich schuil, in die interactie van de muzikanten onderling en tevens met het publiek.’’ Tijdens de pop-up concerten op het festival zelf speelde ik met docent en jazzfenomeen Michael Moore en medestudenten Ziv Taubenfeld uit Israël en Aleksandar Škorić uit Servië. ‘’Ze spelen alledrie op een andere manier. Michael Moore speelt op een eigenzinnige manier zowel saxofoon als klarinet. Ziv heeft dat eveneens met zijn basklarinet. Aleksandar daarentegen speelt juist heel constant, maar iedere keer dat ik met hem samen muziek maak, stijgt hij boven zichzelf uit. Hij sleurt me er dan helemaal in mee.’’

Het eigenzinnige karakter van de jazzmuziek is iets wat Jorrit vooral ervaart in het muziekcircuit in Groningen. ‘’Hier is jazz veel minder duidelijk aanwezig dan in Amsterdam, waardoor de druk en concurrentie hier ook veel lager liggen. Mede omdat de stad zo ver bij de Randstad vandaan ligt, is hier wel een eigen scene ontstaan wat betreft jazz. Organisaties als het Grand Theatre en festivals als Soundsofmusic stimuleren dat ook.”

 

Touren

Voor de komende maanden heeft Jorrit nog een aantal projecten staan. Zo maakt hij onderdeel uit van Michael Moore’s Bigtet waarmee Jorrit een aantal optredens zal doen en speelt hij gitaar tijdens de komende tour van Eric Vloeimans’ Gatecrash tour. Daarnaast hoopt hij nog met veel medemuzikanten samen te spelen en te improviseren. ‘’Naar mijn idee is muziek universeel en wordt er helaas te vaak gedacht in termen van genres en jaargetijden. Het is allemaal gerelateerd.’’ Wanneer we het hebben over nieuwe artiesten zoals de groep BadBadNotGood en Flying Lotus blijkt dit statement goed te kloppen. ‘’Het improviseren, wat bij jazzmuziek een belangrijk onderdeel vormt, biedt een frame waarmee je op een creatieve manier met muziek bezig kan zijn. Je kan het interpreteren zoals je dat zelf wil en er voor jezelf uithalen wat jij er interessant aan vindt.’’ Op die manier, zegt Jorrit, is hij ook met muziek bezig. ‘’Daarmee probeer ik zoveel mogelijk van mezelf te laten zien.’’

Op 30 november staat Jorrit Westerhof samen met het Michael Moore Bigtet in het Grand Theatre.

 

Tags

Nu op 3voor12