#ESNS14 #Grunnsonic Vincent Kenter: “Ik ben een relatief zwaarmoedig persoon”

In Zuid-Afrika vielen alle puzzelstukjes op hun plaats

Tekst: Sjoerd Huismans ,

Ja, 2013 heeft hem veel gebracht, zegt singer-songwriter Vincent Kenter. Waar moet hij beginnen? Begin vorig jaar kwam de debuut-EP In The Reeds uit. Vanaf toen is het hard gegaan, vooral in het festivalseizoen. “Het was de eerste stap naar… ja hoe zeg je dat eigenlijk?” Een ‘carrière’ in elk geval niet. Kenter wil pas écht aan geld gaan denken als hij landelijk een langspeler uit heeft. Uiteindelijk is het doel natuurlijk wel om te leven van de muziek. Een volgende stap kan Kenter zetten op Grunnsonic. “Ik hoop vooral dat er programmeurs uit andere steden komen kijken.”

In The Reeds is, voor een jonge singer-songwriter die pas net komt kijken, een opmerkelijk professioneel klinkende EP. De rijkelijk gearrangeerde liedjes klinken alsof er lang aan gesleuteld is. Dat is ook wel zo, geeft Kenter toe. Zes maanden lang heeft hij aan de EP gewerkt. “Ik ben alleen al twee maanden bezig geweest om een goede cover te tekenen. En uiteindelijk heb ik een foto gebruikt, haha.”

Deels is In The Reeds geschreven in Nederland, deels in Zuid-Afrika. “In Nederland had ik een wat zwaardere tijd. Waarom? Ik ben van nature een relatief zwaarmoedig persoon. Daar maak ik gebruik van in mijn muziek.” De melancholische zware kant heeft Kenter in de EP gestopt, vooral in de gitaarklanken. De teksten zijn niet eens zo somber. Die schrijft hij ook pas op het laatst, als hij doorheeft wat de sfeer van het nummer is. Een goede tekst is niet direct te begrijpen, vindt Kenter. “Als vier mensen allemaal iets bij een nummer voelen, maar de tekst anders uitleggen, dan is het voor mij geslaagd.”
 
De zwaarmoedigheid verdween even later als sneeuw voor de Zuid-Afrikaanse zon. “Alles viel daar op zijn plek. Ik was er niet echt een toerist; ik was er om familie op te zoeken. Die mensen zijn daar opgegroeid, en konden me alle mooie natuur laten zien.” De natuur inspireerde Kenter: de lichtere, warmere klanken van de EP zijn beïnvloed door Zuid-Afrika.
 

Reizende popschool
Kenter studeerde muziek aan de School voor de Kunsten van de Noorderpoort. Hij kreeg daar veel te maken met de zakelijke kant van het muzikantenbestaan. “Dat heeft veel geholpen”, blikt hij terug. “Er komt namelijk nog best veel bij kijken: van de Kamer van Koophandel tot gageverklaringen.” Rondkomen als muzikant gaat nu “met pieken en dalen”. Rondkomen als zelfstandig muzikant komt later wel. Voorlopig kan hij het prima combineren met een bijbaan als coach van de Rijdende Popschool. “Dat doe ik drie dagen per week. We rijden met een busje vol instrumenten naar een dorpje en daar laten we kinderen van zes tot acht samen muziek maken in bandjes. Zonder theorie, gewoon spelen.”

Zijn eigen muziek bracht hij uit bij Imprezz, het interne label van de School voor de Kunsten. Een “goed initiatief”, volgens Kenter, vooral vanwege de uitgebreide feedback op zijn muziek. Imprezz biedt beginnende muzikanten financiële ondersteuning en laat ze gebruik maken van een studio.
 
Van die studio maakte Kenter geen gebruik. Hij wilde zo veel mogelijk zelf regelen. “In The Reeds is bij mijn goede vriend Merijn Jansen (gitarist van Avery Plains, red.) in de woonkamer opgenomen. Bijna alle instrumenten hebben we zelf ingespeeld.” Kenters zoektocht naar een perfect geluid bracht hem uiteindelijk zelfs naar een klimhal, om de percussie op te nemen. “Een andere goede vriend van me is drummer, en klimt daarnaast graag. Vandaar dat hij de sleutels had voor die hal. We zijn ’s nachts naar binnen gegaan en hebben op verschillende plekken microfoons opgehangen, zelfs tot boven in de touwen.” 
 

Puzzelen
Hoe Kenter de zorgvuldig in elkaar gepuzzelde gelaagdheid van de EP in zijn eentje live kan overbrengen, is een ander verhaal. In plaats van een band gebruikt hij veel effecten. “Ik ben verslaafd aan experimenteren met effecten”, zegt hij. “Daarin word ik geïnspireerd door artiesten als Radiohead, die met lagen en geluiden een volledige sfeer kunnen neerzetten.” In een standaard bas-en-drum begeleiding is Kenter niet geïnteresseerd, wel wil hij in de toekomst eventueel spelen met een percussionist en een cellist.

Ook wil Kenter in de toekomst de covers grotendeels uit zijn liveset halen. Die vormen nu nog een vast onderdeel: Kenter covert naast Radiohead ook Bon Iver en zelfs MGMT’s Kids. “Ik heb een brede smaak. Het belangrijkste van covers is dat ze het publiek niet uit de sfeer mogen halen. In een grote zaal werken andere nummers dan in een kleine.”
 
Op Eurosonic Noorderslag (inclusief randprogrammering) mag Kenter het in totaal op vijf verschillende podia gaan proberen. “Ik hoop vooral dat er wat programmeurs van podia in andere steden komen kijken, misschien zelfs internationaal. Dat zou geweldig zijn.” Begin 2014 staat Kenter solo de Vera kelderbar, de eerste keer dat hij zelf de hoofdact is. Ook moeten vóór het eind van het jaar de liedjes voor zijn debuutalbum af zijn. Daarnaast hoopt hij vooral zijn muziek verder te brengen dan alleen Groningen. Grunnsonic zou een heel mooi begin zijn.