Wanneer je in Groningen woont en met muziek bezig bent, is het onvermijdelijk dat je de naam POPgroningen tegenkomt. De Groningse popkoepel bestaat eigenlijk nog maar heel kort, sinds eind 2010, maar heeft een centrale rol in de Groningse popscene aangenomen. POPgroningen organiseert, verbindt en adviseert maar hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk? Wie zijn 'de mensen van POPgroningen' en wat doen ze precies?
POPgroningen heeft hart voor de zaak
“Wij richten ons op de volledige breedte van de Groningse popcultuur”
Het is een drukte van jewelste op het kantoor van POPgroningen. Vanavond wordt de bandselectie van de POPgroningen Talent Award gemaakt en Grunnsonic staat bijna voor de deur - genoeg werk aan de winkel dus. 3voor12 groningen spreekt met Sjoerd Nijland (zakelijk en artistiek leider), Frank de Boer (projectleider Grunnsonic) en Marijn Nagel (projectleider POPgroningen Talent Award) over de rol en het belang van hun organisatie in de Groninger popscene.
Ondersteuning
“Het belangrijkste is het ondersteunen van de Groningse popcultuur”, zegt Nijland. “Dat doen we op veel verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een groot overzicht aan nuttige informatie te bieden. Vooral als je beginnend muzikant bent, dan kun je op de website van POPgroningen terecht voor nuttige info, en je kunt ook mailen of bellen als je een vraag hebt. Bijvoorbeeld over optredens. Dat is de eerste ondersteuning.” Muzikanten kunnen dus informatie opzoeken over hoe te beginnen in Groningen, bijvoorbeeld welke cafés of podia ze kunnen benaderen. Maar het werkt ook andersom, cafés en podia kunnen POPgroningen ook benaderen. “We hebben daarin meer een adviserende rol”, zegt Nagel. Nijland knikt. “Het komt weleens voor dat er bij ons geïnformeerd wordt: wat zijn momenteel toffe Groninger acts? Zo werken we bijvoorbeeld samen met Eurosonic Noorderslag, waarmee we sinds een aantal jaar Grunnsonic organiseren. En waar we de programmering van de Energy Stage doen. Het werkt dus twee kanten op.”
Nijland legt uit: “Uiteindelijk willen we dat er een beter klimaat ontstaat, waarin mensen elkaar weten te vinden om ideeën en kennis te delen, en te overleggen en af te stemmen; om beter samen te werken. We willen dat er nog meer optreedmogelijkheden komen. Hoe meer optredens je hebt, hoe meer je je kunt ontwikkelen. Daarbij zorgen we vaak ook nog dat er, bij de optredens die we organiseren, feedback is van professionals. Zoals bij Grunnsonic, daar krijgen bands een workshop. En bij de POPgroningen Talent Award krijgt elke deelnemer feedback van professionals. Zo heb je als band dus niet alleen een optreden, maar je ontmoet ook vaklui en krijgt advies van hen.”
Grunnsonic en kruisbestuivingen
De Boer is, naast de man van de publiciteit, ook de man van Grunnsonic. “Ik ben nu bezig met de voorbereidingen. Bijvoorbeeld veel mailcontact onderhouden met bands en locaties, en met Eurosonic natuurlijk. Ook heb ik contact met de grafisch vormgever, om te zorgen dat alle informatie klopt. Vlak voor de kerst moeten de puntjes op de i en dan kunnen we in januari knallen.”
Hoe kom je als band bij Grunnsonic terecht? “We hebben op onze website een backstage-gedeelte, daar kan iedereen zich voor aanmelden en dan krijg je een account. Het is niet alleen voor muzikanten, maar bijvoorbeeld ook voor organisatoren, muziekprogrammeurs, boekers, grafisch vormgevers en fotografen. We plaatsen oproepen op de site en daar kun je je dan met je profiel voor aanmelden. Zoals voor Grunnsonic, twee keer klikken en dan komen ze in een lijst.” Nijland vult aan: “Precies. Je kunt jezelf in de kijker spelen door een profiel aan te maken. Daarmee zit je in een verzamelbak, met daarin van A tot Z de Groninger acts. We hebben gemerkt dat hier veel in wordt gekeken, omdat het een heel fijn overzicht geeft van wat er speelt.”
Voor de Groninger acts die op Grunnsonic en de Energy stage wordt vervolgens een workshop georganiseerd. De Boer: “Bands worden aan het nadenken gebracht: je staat op Eurosonic Noorderslag, alle professionals uit de muziekwereld komen naar Groningen, hoe ga je jezelf in de kijker spelen? Dat werkt wel enthousiasmerend.” Nijland: “Zo’n workshop is met alle acts bij elkaar. Het is leuk om te merken dat iedereen samenkomt, wij geven input, zij vertellen wat hun plannen zijn en dan gaan ze elkaar helpen en tips geven. Daarmee creëer je niet alleen nieuwe kennis, maar ook meer samenhang. Na de workshop wordt er natuurlijk een biertje gedronken aan de bar en bands zeggen dan: alleen dit al, dat we hier samen mee bezig zijn, is tof. Het is een hele nuttige en leuke kruisbestuiving.”
POPgroningen Talent Award en vinkjes zetten
Nagel is verantwoordelijk voor de POPgroningen Talent Award. Ook voor hem is er genoeg te doen, want vanavond is de selectie van deelnemers voor de wedstrijd. “We bekijken bands die zich hebben aangemeld en zoeken weer contact met de locaties, of ze dit jaar weer willen meedoen. We zijn nu vooral nog aan het plannen hoe we het in de praktijk doen.” Samenhang creëren en feedback geven is hierbij ook van groot belang: “Het is een zoektocht naar Gronings muzikaal talent uit provincie en stad. Via alle regionale partners verspreiden we de boodschap: de Talent Award komt eraan, laat het weten zodat mensen zich kunnen inschrijven. Acts krijgen twintig minuten de tijd om zich van hun beste kant te laten zien en er is een jury van professionals aanwezig in de zaal. Zodra muzikanten meedoen met een voorronde krijgen ze al feedback en dat is nuttig. We zorgen voor een brede jury qua expertise, bijvoorbeeld iemand uit de lokale muziekscene, een programmeur en een muzikant. Op die manier is de feedback ook breder en completer, wat natuurlijk een plus is.”
En wat als je wint? “De winnaar krijgt een aantal prijzen en optredens op bijvoorbeeld het Bevrijdingsfestival Groningen, Eurosonic en de landelijke Sena Performers POPnl Award in de Melkweg. Ze krijgen een coachingstraject van een jaar en een muziekwinkelcheque, of een bijdrage voor opnames van een single, EP of album in een opnamestudio, of aan een videoclip. Maar dat varieert per band: het ondersteunen van bands is maatwerk. Je geniet veel promotie en krijgt daardoor veel extra optredens. Veel pijlen staan de juiste kant op na deelname aan de POPgroningen Talent Award.”
“Maar niet alleen voor de winnaar is het tof. Alle finalisten werden bijvoorbeeld live opgenomen met camera’s, dan hebben bands een hele gave live-registratie van hun optreden. En een aantal deelnemers hebben in Simplon en Vera op het podium gestaan: dan kun je al een vinkje op je lijst zetten.” De Talent Award is overigens niet alleen mooi voor bands, het is ook leuk voor de cafés en podia waar het gehouden wordt. “Kroegen die eerder hebben meegedaan zijn altijd heel enthousiast. Het is voor hen altijd een hele gezellige avond, het is heel erg druk en er is een goeie sfeer.”
Ontwikkeling
Behalve hun informerende, ondersteunende en adviserende functie, richt POPgroningen zich tegenwoordig nog meer op hun verbindende rol. Nijland zegt hierover: “We hebben nu bijvoorbeeld twee keer de provinciebrede Groninger popmeeting georganiseerd. Dat is een provinciebrede meeting voor spelers uit het popveld. Expres provinciebreed, omdat daar een deel van onze focus ligt en om verbinding plaats te laten vinden tussen de stad en de provincie. Voor de ontwikkeling van een nieuw project of evenement zoeken we altijd de samenwerking met andere stakeholders in het popculturele veld. En we hebben onderzoek gedaan naar waar behoefte aan is. Vooral vanuit de provincie kwam toen de wens naar een centrale ontmoeting. Dat doen we nu dus en dat werkt. Ook initiëren we een aantal keer per jaar een bijeenkomst van een aantal grote spelers uit de stad Groningen, onder de noemer Groningen Popstad BV. Dat gaat vooral over overleg, afstemming en de zoektocht naar meer samenwerking. En in het nieuwe jaar plannen we ook weer één, of misschien wel twee, bredere pop expertmeetings Stad.
Inspelen op de behoeftes van alle betrokkenen van de Groninger popmuziek dus. Behalve dat, zijn er voor de toekomst een hele hoop plannen. Nijland, Nagel en De Boer vertellen enthousiast wat ze allemaal nog zouden willen gaan doen en we horen het al: ze zien mogelijkheden genoeg. Ze zetten zich voor de volle honderd procent in. Nijland benadrukt: “We zijn in de dingen die we doen al redelijk ontwikkeld, maar willen altijd doorontwikkelen en zo nu en dan ook wat nieuws initiëren. Dit vereist veel energie en inzet, die we ook stoppen in wat we al hebben. In ieder geval: de dingen die we doen, willen we goed doen.”