In het vorige interview met 3voor12 groningen verklaarde Ruchtie zijn komst naar Groningen en zijn visie op de toekomst van de stad. Deze visie blijkt voor dit halve jaar kloppend te zijn geweest: “De verwachtingen zijn uitgekomen. De popcultuur in Groningen leeft en houdt veel mensen bezig. Meer dan in Rotterdam. Groningen is een relatief jonge stad doordat er zoveel studenten zijn. De infrastructuur is daarop aangepast, en die structuur klopt.” Met deze infrastructuur kan veel bereikt worden, en dat is dan ook de taak van Ruchtie. “In het begin was het even zoeken, en eigenlijk is het nog steeds aftasten. Ik ben telkens weer aan het kijken wat de samenwerkingsmogelijkheden zijn. Dat is een langdurig proces. De weg naar volledige samenwerking is niet te bewandelen in één rechte lijn. We moeten soms wat omwegen maken, maar deze omwegen heeft de stad Groningen al veel gebracht.”
Joey Ruchtie: “Binnen Groningen streven we naar partnerschap, zonder concurrentie”
De Oosterpoort, Vera en Simplon zijn nog nooit zo dicht bij elkaar geweest
Sinds afgelopen zomer is Joey Ruchtie terug in Groningen als programmeur van De Oosterpoort. Na tien jaar werkzaam te zijn geweest in Rotterdam keerde hij terug naar zijn studentenstad om de popcultuur van Groningen naar een hoger niveau te tillen. Inmiddels is hij een halfjaar bezig; een mooi moment om even terug te blikken. 3voor12 groningen sprak Ruchtie in zijn thuishaven: De Oosterpoort.
Er moet nog heel veel gebeuren dus, maar de poppodia gaan steeds meer gezamenlijk optreden. De mensen binnen de popcultuur van Groningen zijn dichterbij elkaar gekomen, en zo heeft Ruchtie de eerste stappen richting een eenheid gezet. “We staan sterker als we spreken vanuit één stem. We kunnen veel meer van elkaars kwaliteiten gebruik maken.” Niets voor niets spreekt Ruchtie over ‘wij’, aangezien hij een verbinding tot stand wil brengen. “Groningen moet één groot broeiend geheel worden,” aldus Ruchtie. “Vera is groter dan slechts de vier muren in de Oosterstraat, Simplon is groter dan de vier muren aan Boterdiep en voor De Oosterpoort geldt precies hetzelfde. We moeten niet uitsluitend denken vanuit de eigen locatie, maar opzoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. De zoektocht moet leven en er moet van alles gebeuren in de popcultuur.”
Een goed voorbeeld van deze gebeurtenissen is het concert van Stu Larsen in De Bovenkamer van Groningen. “De meeste mensen waren nog nooit in een watertoren geweest, laat staan dat ze daar een concert hebben gezien.” Dat soort concerten ziet Ruchtie als een positieve ontwikkeling voor de stad. Om de popcultuur in Groningen naar een hoger level te tillen wilde Ruchtie zich daarom niet alleen beperken tot De Oosterpoort. Vanaf 1 januari 2015 werkt hij dan ook officieel voor Vera. “Ik wil de stad niet alleen koppelen vanuit mijn programmeurfunctie in De Oosterpoort. Ik moet overkoepelen, en dat wordt breed gedragen door zowel De Oosterpoort als Vera en Simplon. Er moet een aanjager zijn om andere partijen aan te sporen iets te doen. Ik wil de stad laden, locaties laden en mensen inspireren om iets met hun popcultuur te doen.”
Tot nu toe lukt het laden van de stad volgens Ruchtie aardig. “De kansen liggen er in Groningen ook echt. Je hoeft ze alleen maar aan te grijpen om een stap voorwaarts te maken.” Het moet volgens Ruchtie dan wel echt stapje voor stapje gaan. Het publiek, de mensen in de stad, moeten namelijk de tijd krijgen om mee te kunnen veranderen. “Als ze gewend zijn slechts naar één concert op een avond te kunnen gaan, moeten er niet opeens vijf mogelijkheden tegelijk zijn.” Ruchtie is dus bezig de juiste route voor Groningen te vinden, en is tevreden over het verloop van afgelopen halfjaar. Zijn komst lijkt ook gewenst te zijn in Groningen. De stad zit niet te wachten op iemand die ze gaat vertellen wat te moeten doen, maar volgens Ruchtie wel op iemand die de stad van maatwerk kan voorzien.
Dat maatwerk was bij onder andere het optreden van Typhoon te zien. “Typhoon past bij Simplon en wilde daar ook graag spelen. Simplon was binnen no-time uitverkocht en het concert zorgde voor reuring in Groningen. Op deze manier maakt een artiest een verbinding met de stad, en wil na zo’n energieke avond ook terugkomen. Artiesten kunnen groeien en met hun nieuwe album beginnen in een Simplon of een Vera, om vervolgens door te stromen naar de Kleine Zaal en wellicht nog de Grote Zaal van De Oosterpoort.” In het voorjaar staat Typhoon dan ook in de Grote Zaal. De wereldster van morgen kan in een kleine zaal staan, en daarna moet er een andere locatie in de stad gevonden worden. Dat is nu mogelijk. “Synergie is daarbij het belangrijkst. Geen concurrentie, maar partnerschap.”