Om de titel ‘beste programmeur van Nederland’ moet Ruchtie een beetje lachen. “Het is hartstikke leuk dat mensen dat vinden, maar ik probeer mijn eigen doelstellingen na te streven. Die naam doet mij niet zoveel, daar ben ik te Gronings voor.” In Rotterdam wilde de programmeur van Rotown een relevant podium maken, in Groningen hoopt hij de popcultuur naar een hoger level te kunnen tillen. Om dat te bereiken wil Joey zich niet alleen maar met De Oosterpoort bezighouden, maar ook bijvoorbeeld met Simplon en Vera. “Om een bijdrage te leveren aan het popklimaat, moet je naar de hele infrastructuur kijken. Het maakt niet zoveel uit waar de artiest precies speelt, zolang het maar in Groningen is.”
Joey Ruchtie: “Ik vind dat Groningen het Austin van Nederland moet worden”
Nieuw talent moet in Groningen te zien zijn en de mogelijkheid krijgen om te groeien
In april kwam het nieuws naar buiten dat programmeur Joey Ruchtie podium Rotown in Rotterdam zou verlaten voor zijn thuisstad Groningen. Hoewel de zogenoemde beste programmeur van Nederland nu voornamelijk voor De Oosterpoort werkt, wil hij het hele popklimaat naar een hoger niveau tillen. 3voor12 groningen sprak Ruchtie over zijn visie voor Groningen als popstad en over zijn terugkeer.
Volgens de programmeur miste die infrastructuur in Rotterdam. “Rotown richtte zich vooral op nieuw talent. De sterren van morgen probeerden we op het juiste moment te boeken, zodat het Rotterdamse publiek die artiesten in een vroegtijdig stadium kon zien. Uiteindelijk groeiden die acts en dan konden wij ze geen podium meer bieden. Hier in Groningen heb je de treden van de voedselketen als het ware. Nieuw talent moet hier te zien zijn in een kleine zaal en als die artiesten doorbreken kunnen ze bijvoorbeeld in De Oosterpoort spelen.”
Kracht
Die goedlopende infrastructuur is slechts een onderdeel van Joey’s visie. “Ik vind dat Groningen het Austin (Texas, USA) van Nederland moet worden”, legt hij uit. “In Austin gebeurt veel op het gebied van livemuziek en de stad heeft een eigen identiteit.” Volgens de programmeur geldt dat ook voor Groningen. “Deze stad heeft een eigen gezicht en net als Austin is het geïsoleerd, maar tegelijkertijd een bolwerk.” Die isolatie ziet Joey eerder als een kracht dan een nadeel. “Je zit concurrerende zalen niet in de weg. Artiesten zullen niet snel shows in Utrecht en Amsterdam doen, maar bijvoorbeeld wel in Utrecht of Amsterdam én Groningen.”
Een andere kracht van Groningen als popstad is de interesse in popcultuur. Volgens de programmeur was die in Rotterdam beduidend minder. “De mentaliteit is anders. Het is een werkerstad. Als er in de avond een concert plaatsvindt, denkt men: het moet niet te laat worden, ik moet morgen vroeg op. Een voorbeeld: toen Simplon failliet ging, ontstond er vanuit het culturele veld een beweging die ervoor pleitte dat het podium niet verloren mocht gaan. In Rotterdam zou het gewoon over de kop zijn gegaan. Het voelt als een verademing dat het gevoel voor cultuur in deze stad meer leeft dan ik gewend ben.”
Thuiskomen
Het terugverhuizen naar Groningen ervaart Joey als thuiskomen. “Groningen ligt dicht bij mijn hart. Ik studeerde hier, ik ben muzikaal gevormd bij Vera en ik begon met werken bij Eurosonic.” Toch moet hij wel weer wennen aan de omgeving. “Al die jaren in Rotterdam voelde ik mij als een Groninger in de grote stad. Nu merk ik dat ik een beetje een Rotterdammer ben geworden. Bepaalde dingen zijn anders. Naar mijn idee zijn de winkels hier altijd dicht en moet ik ver reizen als ik naar een concert of vergadering in het westen ga.”
Wat Joey het meeste heeft gemist aan de stad is het studentenleven. “Dat is hier veel zichtbaarder dan in Rotterdam. Het jonge en vernieuwende dat jonge mensen met zich meebrengen is daar niet zo aanwezig als hier in Groningen. Daar put ik energie uit.”