The Doors - The Soft Parade
De zanger en muzikant is gefascineerd door de podium presentatie van The Doors. Hij houdt van de symboliek die spreekt uit de teksten van Doors-zanger Jim Morrison. Wierda ziet in het nummer The Soft Parade diverse mythisch symbolen na voren komen, zoals de leeuw, die volgens hem staat voor vitaliteit en kracht. Het politieke- en religieuze aura rond The Doors heeft Wierda van jongs af aan geboeid. De meeslepende psychedelische blues sound van deze Amerikaanse band is verbonden met wat Wierda het 'soulgevoel' noemt. Dit gevoel probeert hij zelf ook via Harm’s Fork op het publiek over te brengen. Hij beleeft de muziek en tekst van het nummer door een mormoonse bril. “De mens heeft een eigen verantwoordelijkheid en deze komt samen met zijn vrije wil,” aldus Wierda. “You cannot petition the lord with prayer”, zegt Morrison in het nummer, maar Wierda is het daar niet mee eens. “Je kunt zelf heel veel voor elkaar krijgen. Ik bid niet voor ieder wissewasje,” zo stelt hij, “maar bidden heeft zeker effect.”
Soft Machine - Why are we Sleeping
Wierda is sterk beïnvloed door de bands uit de Engelse Canterbury scene die rond 1970 hun hoogtepunt hadden. Vooral Why are we Sleeping? van Soft Machine maakte indruk door de psychedelische muzikale stijl, het instrumentarium, en de thematiek van het nummer. Voor een organist als Wierda heeft het nummer veel te bieden. Zo roemt hij de eenvoud, de expressie, de dynamiek en de tripachtige repetitieve elementen van het nummer. De titel van het nummer verraadt een schatplichtigheid aan de Armeens-Griekse filosoof en mysticus George Gurdjieff (1866-1949). Diens gedachtengoed is van grote invloed geweest op de Canterbury scene. Gurdjieff stelt o. a. dat de mens zijn onbewuste geautomatiseerde leefstijl moet ontworstelen. Wierda is ook door Gurdjieff’s denken beïnvloed, zowel in muzikale als in levensbeschouwelijke zin.
Solomon Burke - Non Of Us Are Free
Dit nummer is belangrijk voor Wierda, want het nummer inspireerde hem om Harm’s Fork op te richten. Het nummer kwam in korte tijd op verschillende wijzen zijn leven binnen. Zo zat Wierda op eerste pinksterdag in 2003 thuis een uitzending van Pinkpop te kijken, toen hij daar de Amerikaanse soulzanger Solomon Burke zag optreden. Tijdens dit optreden zong Burke het nummer None of Us are Free. Dit nummer raakte Wierda diep. Maanden later kreeg hij een dvd van Groninger trompettist en vriend Jehannes Elzinga, waarop te zien is hoe Elzinga met Burke mee jamt. Op deze dvd stond ook het nummer None of Us are Free. Wierda bekeek de dvd, zocht direct het nummer uit, en speelde het die avond tijdens de jamsessie. Na deze sessie zag hij thuis het nummer weer uitgevoerd worden. Ditmaal door bekende Nederlanders in het kader van een televisie-uitzending ter gelegenheid van 60 jaar Amnesty International. Het kon geen toeval zijn dat het nummer zo vaak zijn aandacht opeiste. Het werd Wierda nu duidelijk: hij moest en zou een soulproject beginnen om het ‘soulgevoel’ te verspreiden, want zo merkt Wierda op: “niets gebeurt toevallig.”
Arthur Brown - Time Confusion
Het beschouwende perspectief en de droomachtige sfeer van het nummer spreken Wierda zeer aan. Daarnaast heeft organist Vincent Crane, die op dit nummer te horen is, een belangrijke invloed gehad op de muziek van Harm’s Fork. Time Confusion loopt met zijn jazzy rockelementen vooruit op de latere progressieve rockbands van de jaren zeventig. De psychedelische elementen van het nummer zijn ook duidelijk te onderscheiden in de muziek van Harm's Fork. Daarbij zijn de snelle wisselingen in Brown's muziek, qua dynamiek en ritme, eveneens karakteristiek voor de muziek van de Groninger gospelband. De zangstijl van Brown, zowel ingetogen als volledig los gaan, is duidelijk hoorbaar van invloed geweest op de zangstijl van Wierda.