Eurosonic doet er internationaal steeds meer toe, wat natuurlijk ook tot uiting komt in de kwaliteit van het aanbod. Er heerst bij iedereen die ik gesproken heb een overwegend positieve stemming over het gebodene. Eurosonic is inmiddels een festival dat over de landsgrenzen dusdanig bekend is dat veel relatief kwalitatieve opkomende acts hier wel (gratis) willen staan om zich te profileren onder de boekers. En natuurlijk geweldig, zeker voor de Groningers, dat er nu een Eurosonic Air is. Gratis toegankelijk voor iedereen, met onder andere het optreden van Popprijswinnaar De Jeugd van Tegenwoordig en de EBBA Awards publieksprijswinnaar Selah Sue.
ESNS is op meerdere manieren goed voor Groningen (en andersom). De hele stad gonst van de activiteiten. Er zijn vele aanvullende festivals, zoals Grunn City Music Festival of Altersonic, waar de mensen zonder kaartjes voor het festival of de liefhebbers van Homegrown terecht kunnen. Uit alle kleinere clubs schalt muziek en staan mensen in groten getale voor de deur te roken. Overal mensen en ’s nachts gaat het door tot in de laatste uurtjes, want Groningen maakte dit jaar zijn afterparty reputatie waar met misschien wel tien verschillende afterparty's, officiële en minder officiële, op vele locaties in de stad. Dan te bedenken dat ik vier jaar geleden nog door iemand van een groot boekingskantoor werd benaderd, die vond dat het wel goed was om eens een afterparty te gaan organiseren na Eurosonic, want er gebeurde niets. Noorderslag had zelfs een eigen medewerkers afterparty intern. Overal afters. In Groningen heb je minder heibel op straat, want mensen gaan naar huis als ze echt klaar zijn.
Het is dus feest, groot feest. In heel Nederland trouwens, dat volgens Rutte één van de drie rijkste landen ter wereld is, las ik in de Volkskrant. Er wordt aan alle kanten gekort, maar Partycentrum Holland draait op volle toeren. Dit kenmerkte ook wel een beetje veel van de muziek die te horen was op Noorderslag. Men wil losgaan en er is veel wat het ene oor in gaat en het andere uit, maar waar je tussendoor wel heel blij van wordt. De Jeugd Van Tegenwoordig doet dit natuurlijk fantastisch en ook Kees van Hondt is in meerdere opzichten grensoverschrijdend ontregelend bezig met zijn palmtakken, trollenhoedje, MC bordjes en andere vrolijke flauwekul. Of DIO die het publiek ook continu weet bezig te houden. Publieksparticipatie alom. Laat maar zien die handjes, handjes, handjesssss… Het kwam er bijna spottend uit bij De Jeugd.
Erg welkom zijn daarom soms ook de wat meer ingetogen optredens. Zoals de geniale live-techno van Elektro Guzzi, tevens een EBBA Awards winnaar. Dat kan zomaar in Oostenrijk. Een gezelschap dat met slechts bas, drum en gitaar een enorme sound weet neer te zetten. Techno is producersmuziek en zij doen hun eigen productie middels pedalen op het podium. De drummer is zelfs in staat om delays te imiteren en de kick zit in de sidechain van de bass, waardoor ze samen op zijn techno's gaan pompen! Geen effect kwam van de geluidsman! Ook veel waardering was er voor het mooie galmende Britse Vondelpark. En compleet verrast sta je per ongeluk bij de new wavende junk funk Prince pop van het Letse Instrumenti. Of de fraaie dweperige powerzang electro van Thomas Azier, een Nederlander die al even op een houtje zit te bijten in Berlijn.
Vanuit de popmuziek gezien mag het wel iets minder goed gaan in Nederland. Dan maar gewoon de subsidiekranen open zetten, belastingverhogingen terugdraaien en minder rijk zijn met z'n allen. Kan Lowlandsdirecteur en IJzeren Podiumdieren winnaar 2012 Eric van Eerdenburg Halbe Zijlstra alsnog toch ontvangen op Lowlands en kunnen we samen ook gelukkig worden van wat ingetogenere klanken. En wellicht zelfs iets meer negativiteit, want teveel handjes in de lucht wordt op den duur een beetje saai en zo goed gaat het nou ook weer niet met Nederland.
ESNS12: veel handjes in de lucht, weinig ingetogen
Partycentrum Holland draait op volle toeren
Een column van 3voor12 groningen hoofdredacteur Johanz Westerman<br><br>
We kunnen weer terugkijken op een uiterst geslaagde editie van Eurosonic Noorderslag. Je zou zeggen dat de groei er wel uit zou moeten zijn, zeker in tijden van economische recessie, maar nee. Veel dingen waren beter, mooier, meer. Bepaalde groei gaat ook vanzelf. Zoals bijvoorbeeld de EBBA awards. Twee jaar geleden wist de gemiddelde popliefhebber nog maar amper wat dit was en werd het in veel landen uitgezonden, behalve Nederland. Dit jaar was het een paar dagen later op de Nederlandse tv, zoals ik ’s nachts meteen na de uitzending kreeg te horen van een twitterende bezoeker van de club waar ik draaide.