In een periode waarin de gemiddelde bezoeker steeds vaker iets nieuws en anders wil, is Technootjes al jaren een vaste avond voor veel house- en technoliefhebbers. Op vrijdag 7 en zaterdag 8 oktober viert de organisatie haar tiende verjaardag met onder andere Mathias Kaden, Onur Özer en Rik Woldring. Het doorzettingsvermogen en de visie op muziek die de organisatie bezit, heeft voornamelijk de laatste drie jaar goed afbetaald. De feesten zijn steevast uitverkocht en de line-up staat altijd garant voor kwaliteit. 3VOOR12/Groningen verslaggever Anne Bouma spreekt met Michiel Fokkens, de man achter Technootjes, over de hoogtepunten, de passie voor muziek en het succes van het concept.
Kun je ons vertellen hoe het allemaal is begonnen?
“In eerste instantie draaide het natuurlijk allemaal om het ontdekken van nieuwe muziek. Aan het einde van de jaren negentig ging ik vaak met Kees Kooi (K.Cee red.) naar festivals in Duitsland, en in Nederland naar bijvoorbeeld Awakenings Festival. Ik was techno toen echt nog aan het ontdekken, en leerde daar de nieuwste platen en artiesten kennen. Er was een drang om zelf iets op te zetten en al snel kwamen we met het idee voor een feest. De naam voor het feest is daarna eigenlijk op een heel bizarre manier ontstaan. Ik zat op de bank met een zak borrelnootjes, en ineens schoot het me te binnen. Het idee voor de eerste flyer was dan ook om zakjes te vullen met borrelnootjes, en hier stickers met het Technootjes logo op te plakken. Mijn vader, zus en ik hebben toen nog in de woonkamer die 'flyers' in elkaar lopen fabriceren.”
Hoe verliep die eerste editie?
“De eerste edtitie vond plaats in Huize Maas. Eigenlijk wilde we al meteen met Simplon in zee, maar daar waren ze dat jaar aan het verbouwen, dus we waren genoodzaakt een andere locatie te zoeken. Ik wist natuurlijk echt niet waar ik aan begon, en was op veel vlakken nog onervaren. Uiteindelijk zijn er maar 300 man op de eerste editie af gekomen, terwijl Huize Maas natuurlijk veel meer bezoekers had verwacht. Ook was het geluid toen nog erg slecht afgesteld en werd er veel minder aan decoratie gedaan. Aan de andere kant, het concept sloeg wel direct aan, ook door die ludieke actie met die flyers, en de sfeer zat er goed in tijdens die eerste editie. Op die eerste editie stonden overigen alleen maar locals te draaien, voor een grote line-up was toen nog geen geld.”
Wat voor grote namen hadden jullie toen in gedachten?
“We wilden graag een warmere, en meer house-sound neer zetten, en dit werd verwelkomd in Simplon. Hier hebben vanaf de tweede editie altijd onze feesten plaats gevonden. Het was toen zo vernieuwend, omdat hier voornamelijk veel gedaan werd met van die harde 'loopjes' techno. Onder andere via festivals had ik de muziek leren kennen van mannen als Ricardo Villalobos en Luciano, en ik was ontzettend enthousiast over hun sound. We waren overigens ook een van de eersten in Nederland, samen met andere pioniers zoals Voltt, Mono en Doornroosje. In 2003 hadden we bijvoorbeeld voor het eerst Tobi Neumann naar een club in Nederland gehaald. Dat was natuurlijk een prachtige editie, maar het was niet uitverkocht. Men moest denk ik aan die warmere en groovendere sound wennen. We zijn echter wel altijd in dat straatje blijven programmeren, en we zijn altijd opkomende artiesten blijven boeken.”
Wat zijn voor jou echt de hoogtepunten?
“Voor mij was het hoogtepunt Ricardo Villalobos in Doornroosje. We hebben met Technootjes namelijk ook wel eens uitwisselingen gedaan, en zo stonden we dus twee keer met ons concept in Doornroosje. Tegelijkertijd is dit ook een dieptepunt voor mij, want een week eerder was mijn vader overleden. Ik stond die avond dus ook met een heel vreemd gevoel achter de draaitafels. We gingen die editie met een hele bus vol Groningers heen, en het ging om een uur of twaalf al compleet los, terwijl Villalobos nog niet eens was begonnen! Ik draaide die avond The Sky Was Pink en mensen gingen tot het naadje. Op dat moment had ik ook wel het gevoel dat mijn vader over mijn schouder mee keek. Andere hoogtepunten waren de live-set van Luciano in 2004 en de Kompakt Labelnight in datzelfde jaar. We hadden toen Ada, Superpitcher én Koze in line-up staan. Dat was natuurlijk niet te betalen, maar wel hartstikke mooi! Ook hebben we een aantal memorabele after-parties gehad, waaronder eentje na de editie met Onus Özer in De Trefkoel. Een ontzettende smeerbende was dat. Van tevoren alles schoon gemaakt en netjes in dat kraakpand, maar aan het einde was er niets van over. Overal waren er fietsen opgehangen en andere rare attributen, dat maakte het een te gekke locatie. Ook was het midden in een woonwijk, we hadden nooit verwacht dat dat door zou kunnen gaan! Het kon qua kosten ook net uit, er waren zo’n tachtig man, en we hadden een geluidsset met lasers neer gezet voor pakweg 300 euro.“
Vanaf wanneer begon de naam Technootjes en het feest te groeien tot wat het nu is geworden?
“Vanaf 2007 was er de naamsbekendheid die we nodig hadden om de zaal te vullen. We besloten vanaf toen ook nog maar één headliner neer te zetten, zodat de kosten niet zo hoog meer zouden oplopen. Vanaf toen was er sprake van een stijgende lijn, zowel in het aantal bezoekers als in de inkomsten. Voorheen was het nog wel eens zo dat we zelf geld moesten bijleggen, of dat we verlies draaiden. Ook was het soort techno en minimal wat wij toen neer zetten groot geworden. Internet was daarbij natuurlijk een belangrijke speler. Dat medium heeft sowieso erg gezorgd voor verandering, ook voor de manier van draaien. Die trucjes gaan aan ons voorbij. Dat verkopen van jezelf en van je eigen concept via Facebook, Twitter en websites, daar is niets mis mee, maar wij zijn er nog niet echt in thuis. Ook worden platen tegenwoordig gekocht op Beatport, en mixen de artiesten de muziek aan elkaar met programma’s als Ableton en Traktor. Toen wij begonnen kocht je nog vinyl in de platenzaak en was een foutloos setje veel lastiger.
De tiende editie is ook meteen de laatste editie van Technootjes in de Simplon. Wat heeft de organisatie dan voor ons in petto?
“Dat klopt. We hebben ook voor deze line-up gekozen omdat hij uit vrienden bestaat en uit mensen die hebben geholpen om Technootjes groot te maken. Onur Özer en Matthias Kaden hebben allebei al eerder in de line-up gestaan, en supporten het feest. In de bovenzaal doen we op de vrijdag een Klopfgeist avond, een label waarmee we goede contacten hebben en waarvan de sound ook heel goed bij die van ons past. Zaterdag hebben we geprobeerd niemand te passeren en iedereen zijn moment te geven. Het zijn allemaal vrienden en (oud-)residents die veel voor het concept hebben betekend. We wilden in Simplon afsluiten met de jongens die het ook hebben gemaakt tot wat het is, en dat is denk ik wel gelukt met deze line-up. Het wordt denk ik weer een knallende editie, maar ook eentje waarmee we afscheid moeten nemen van wat voor ons jarenlang de thuisbasis is geweest. Wat de toekomst voor Technootjes gaat inhouden is nog niet helemaal zeker, maar we zijn onze opties aan het overwegen. We hebben natuurlijk afgelopen zomer een fantastisch eerste festival gehad, dus als alles mee zit kunnen we dat volgend jaar weer organiseren!”
Het tweedaagse Technootjes 10 Years Weekender op vrijdag 7 oktober en zaterdag 8 oktober a.s. is helaas uitverkocht.
Tien jaar Technootjes, tien jaar feesten met een visie
Een terugblik op de geschiedenis van een van Gronings meest geliefde en geprezen techno-feestjes
In een periode waarin de gemiddelde bezoeker steeds vaker iets nieuws en anders wil, is Technootjes al jaren een vaste avond voor veel house- en technoliefhebbers. Op vrijdag 7 en zaterdag 8 oktober viert de organisatie haar tiende verjaardag met onder andere Mathias Kaden, Onur Özer en Rik Woldring. 3VOOR12/Groningen spreekt met Michiel Fokkens, de man achter Technootjes