Dj legende Derrick May in Simplon

Een lesje techno van de oude meester

Niels Cornelis Meijer (tekst) ,

Zaterdag 22 oktober komt techno-legende Derrick May naar Groningen om te draaien bij Simplon Invites. Een goede reden om even wat vragen te stellen aan een van de initiatoren: Raymond van Felius van Enthousiaste Gasten.

Een lesje techno van de oude meester

Zaterdag 22 oktober komt techno-legende Derrick May naar Groningen om te draaien bij Simplon Invites. Een goede reden om even wat vragen te stellen aan een van de initiatoren: Raymond van Felius van Enthousiaste Gasten.

Het lijkt wel alsof er iedere dag een technofeest in Groningen is. Waarom is het belangrijk dat mensen dit evenement bezoeken?
Klopt, het aantal feestjes in Groningen is talrijk momenteel. Misschien wel te, het is moeilijk voor mensen om nog onderscheid te maken. We hebben ook het gevoeld dat mensen meer voor het feestje of voor het concept kiezen dan dat ze nog speciaal komen om een artiest te zien. De muziek raakt een beetje ondergeschikt aan het feest zelf”.
“Waarom deze avond anders is? Ten eerste is er het historisch besef. Derrick May is een pionier binnen de dance muziek. Je hebt niet elke dag de mogelijkheid een van de uitvinders van het genre techno aan het werk te zien. Daarnaast is een Derrick May show veel meer dan dat. May is een grote meneer en dat zie je aan alles. Zoveel charisma, energie en persoonlijkheid. Verder is May een van de weinigen die nog voor vinyl kiest. Platen draaien in zijn puurste vorm, dat is een lust voor oog en oor”.

Waarom noemen ze Derrick May 'The Miles Davis of techno'?
We zouden hier kunnen ingaan op de invloeden die voorbij komen in zijn sets en platenkeuze maar er is een quote die op internet rondzwerft die de lading eigenlijk volledig dekt: “Normally dj'ing is a craft, some are good at mixing, some can compose a wonderfull set, with records that really sound great together, but with Derrick May it becomes art. He takes music, and makes new music out of it, he tells a story, a composition of soul, techno and funk. Worlds best dj in my opinion. He is beyond and above the rest. Hearing him play is historic and something I'll tell my grandchildren, like when people impress me cause they have been to a concert of Miles Davis...”. “Wat ons betreft is daar niet zoveel meer aan toe te voegen”.

Kun je uitleggen hoe de Detroit Sound van May en consorten zich onderscheidt van andere techno?
May is eigenlijk wars van trends. Hij doet wat hij doet en in zijn eigen stijl. Hij omschrijft zijn eigen sound als "George Clinton and Krafwerk stuck in an elevator”. Onze eigen Dimitri (Kneppers) heeft er later de noemer Hi Tech Soul aan gegeven. De sound van Derrick gaat eigenlijk terug naar waar techno vandaan komt. Veel mensen denken dat techno blanke Europese muziek is. Dat is natuurlijk helemaal niet zo. Het is zwarte muziek en dat hoor je bij Derrick. De funk, soul en groove die May is zijn sets weet te leggen is iets wat je niet snel bij andere mensen hoort. Zoals de quote al aangaf. May draait geen platen, May maakt composities van een paar uur”.

In het persbericht staat dat Derrick May samen met andere Detroit mannen als Kevin Saunderson en Juan Atkins de techno heeft uitgevonden, hoe ging dat?
May, Saunderson en Atkins waren high school vrienden. Normale jongens die op een gegeven moment gefascineerd raakten door een lokale Detroit radioshow die gepresenteerd werd door een zekere presentator: The Electrifying Mojo. Daar hoorden ze voor het eerst muziek die gebaseerd was op elektronica. Dit heeft de basis gevormd voor wat nu techno is. Met sequencers en een paar keyboards werd geëxperimenteerd. Zo werd de klank van Motor City Detroit gemaakt. De stad van de Amerikaanse auto-industrie, repetitief en machinaal, maar aan de andere kant natuurlijk ook de stad van Motown, dus vandaar de funk and soul invloeden. Met de release van Derrick May’s Strings Of Life en Kevins Saunderson’s Good Life is het balletje in Europa aan het rollen gegaan. Het begin van dance dat uiteindelijk is door geëvolueerd tot de relevante muziekstroming die het vandaag de dag is”.

Derrick May gaat niet op het podium draaien, staat hij dan midden in het publiek? Kun je uitleggen waarom?
Hij staat inderdaad op een verlaagd podium op een centrale plek in de zaal. Ons doel is om een zo groot mogelijke beleving te creëren. Wat May doet heeft in onze ogen niet zoveel meer met plaatjes draaien te maken. De mixstijl van May is zo dynamisch en agressief dat moet je met eigen ogen kunnen zien. Je moet op het mengpaneel kunnen kijken. Dat willen we de mensen graag bieden. Er gebeurd zoveel op de mixer dat er eigenlijk geen moment rust is. Niet voor het publiek en niet voor May zelf. Het is echt harde, noeste arbeid! Het technisch gebruik van eq's, isolators en de crossfader is echt uniek. De totale controle, beheersing en gevoel voor de muziek wordt als je ziet wat er op het mengpaneel gebeurd pas echt duidelijk. De snelheid waarmee dit alles gebeurd is echt fenomenaal, dat zie je eigenlijk bij niemand. Een tweede reden is dat May graag interactie heeft met zijn publiek, hij haalt er energie uit. Hoe groter de respons uit de zaal, hoe meer energie en drive er in zijn muziek komt”.

Waarom hebben jullie speciaal een fanblog (Vuistdikke Ramlat) opgericht voor Derrick May?
Onze fascinatie is begonnen ergens begin 2000 tijdens Dancevalley. Laks als we waren stonden we de hele dag bij hetzelfde podium waar op zich prima muziek gedraaid werd, maar wel heel veel hetzelfde. We hadden nog nooit echt van Derrick May gehoord, maar bij de eerste tonen viel het kwartje direct. Dit was iemand met een missie. Het geluid was zo anders, de dynamiek zoveel groter en er stond een dj die er niet voor zichzelf stond, maar als ambassadeur van zijn muziek. Die Dancevalley-set is er een die we nog steeds veel draaien. Het is voor ons een soort ijkpunt geworden. Dit wilden wij ook, dit was het soort techno dat aansloot bij onze persoonlijke interesses. We hebben zelf ook altijd veel naar funk en soul geluisterd. De drive en swing die in zijn muziek zit was zo wezenlijk anders dan alle andere muziek die die dag gedraaid werd. Dat is ons altijd bij gebleven”.

Nog een keertje voor de kids, wat is het verschil tussen techno en house?
Tegenwoordig is het verschil niet meer zo groot. De genres zijn veel dichter bij elkaar gekomen. Als je willekeurig online stores checkt, dan worden dingen aangemerkt als techno die een aantal jaar geleden nog gewoon house waren in onze optiek. De hele trend van lagere bpm's en vooral de tussenvorm Tech-house heeft voor een soort vervaging en nivellering gezorgd tussen de twee stromingen. House, techno het is momenteel in veel gevallen één pot nat. We spreken dan liever ook niet over stromingen, maar gewoon over goede en slechte muziek”.

Kun je een DJ-set van Derrick May aanraden?
Tientallen, maar voor de beeldvorming en voor een introductie van Derrick zijn sets zou je kunnen beginnen met Derrick May @ Dancevalley 2003 en Derrick May @ De Rechter, Eindhoven 2004. Vooral die laatste is een totaalbeleving. De set duurt een uurtje of wat, bouwt op, neemt je mee en sloopt je volledig. Als je die set volledig beluisterd ben je na die tijd echt bekaf”.

Derrick May & Kevin Saunderson @ Dance Valley 02-08-03 by Future-Past: The Archives

Derrick May @ Rechter, Eindhoven, 29-10-04 by Future-Past: The Archives

Voor meer Derrick May sets: http://soundcloud.com/fxxp/sets/derrick-may-1

Jullie (Enthousiaste Gasten) mogen de avond openen, hoe bijzonder is dat?
Wij openen niet. De openingsset wordt verzorg door T-Droid. Iemand die we via onze site Vuistdikkeramlat kennen. Een zeer goede DJ die ook alleen vinyl draait. Hij heeft een bijzonder goed oor voor muziek en is echt helemaal ingewijd in de materie. Dat waarderen wij. Het is echt heel makkelijk om de Beatport top 20 te downloaden en daarmee te gaan draaien. Het is veel moelijker om in de hele brij van releases die dagelijks uitkomen de pareltjes eruit te halen. Hij opent dus, daarna 3 uur Derrick May en dan is het laatste uurtje aan ons. Een kleine verassing en primeur wellicht is dat wij benaderd zijn door het management van Derrick met de vraag: "Wat als het nou heel tof is?". Ons antwoord was simpel. Als Derrick door wil dan moet ie dat zeker doen. Wat ons betreft staat ie er 2 weken. Een 3 uur durende set is gegarandeerd, maar als de vibe goed is en het publiek enthousiast gaat ie misschien wel door, wie zal het zeggen”.

Was het moeilijk om Derrick May naar Groningen te halen, de man heeft een schema waar je u tegen zegt?
Zeer moeilijk. Mensen als May hebben hun gigs voor het uitkiezen. Vanuit Vuistdikkeramlat hebben we altijd voor support gezorgd voor de Detroit sound, ook toen andere sounds en stromingen populair werden zijn we altijd trouw gebleven aan onze principes. Dat zien dit soort mensen en vooral hun promotors ook. Wij onderhouden dan ook een goede band met ze. Groningen staat voor wereldtop artiesten niet echt als nummer één op de wishlist. We zijn twee jaar bezig geweest om hem naar Groningen te halen. Nooit paste het, er was altijd wat anders, maar we hebben volgehouden en zijn zeer blij dat het met de medewerking van May zijn boekingskantoor in Nederland dan nu eindelijk gelukt is”.