De Nacht van Kunst & Wetenschap betovert in sneltreinvaart

Sfeerimpressie van een nacht die véél te kort is

Richard Hoekstra (tekst) & Henk Veenstra (foto's) ,

Voor deze tweede editie van De Nacht van Kunst & Wetenschap is de binnenstad van Groningen omgetoverd in een festivalterrein. Een mix tussen kunst, wetenschap, live experimenten, beeldende kunst, film, wetenschap, theater, dans, literatuur, poëzie en muziek samengevat in 237 acts verdeeld over achttien locaties

Sfeerimpressie van een nacht die véél te kort is

Voor deze tweede editie van De Nacht van Kunst & Wetenschap is de binnenstad van Groningen omgetoverd in een festivalterrein. Een mix tussen kunst, wetenschap, live experimenten, beeldende kunst, film, wetenschap, theater, dans, literatuur, poëzie en muziek samengevat in 237 acts verdeeld over achttien locaties. Veel is gratis en met een polsbandje à €7,50 kan je de binnenlocaties ook bezoeken, waaronder o.a het Groninger Museum, Grand Theater, Minerva en de A-kerk. De eerste editie van De nacht van Kunst & Wetenschap werd georganiseerd ter gelegenheid van de 395e verjaardag van de Rijksuniversiteit Groningen. Nu wordt het festival twee jaar later voortgezet door het Groninger Museum samen met Het Akkoord van Groningen en diverse sponsoren.

Het festival gevoel slaat meteen toe in de Folkingestraat. Er zijn kussens op de grond waar je op kunt plaatsnemen en iemand leest voor uit eigen werk. Etalages worden gebruikt om kunst ten toon te stellen, een mime act maakt de straat onveilig. Om de paar meter gebeurt er wel iets. Op de brug bij het Groninger museum zorgt een bandje voor een kleine verkeersinfarct die door de meeste passanten gelaten wordt geaccepteerd.

I Am Oak speelt in het auditorium van het Museum. Het viertal kreeg lovende recensies voor hun album On Claws. De band speelt prachtige folk-luisterliedjes, die breekbaar en intens de circa 200 aanwezigen zachtjes doen laten meewiegen in de maat. Er is alleen geen interactie met het publiek. De band lijkt volledig voor zichzelf te spelen.

Richting Minerva staat een oude 2CV zonder achterbank en achterklep, maar met een band aan boord, het publiek te verwelkomen. De zanger vertelt staand op de eend mythes en volksvertellingen. Er wordt afgesloten met een toepasselijk lied begeleid op de bas, gitaar en de eend zelf als drumstel. De heren van het 2CV-theater brengen het met een glimlach en een hele grote knipoog.

DJ Mike Carvello draait in de kantine van Minerva. Tussen de bands door draait het opkomend talent uit Groningen korte live sets als afsluiting. Helaas laat het publiek het hier af weten. Er zijn nog maar zeven mensen, die ook nog de band gebruiken als achtergrondmuziek bij hun gesprek. Soms zit het echt niet mee. Als na de korte set van Mike Cervello Joost Biesheuvel klaar staat om te spelen is er nog steeds maar een handjevol publiek. De counttyfolk die hij en zijn band spelen is er een met een ruw randje. Geen show, geen opsmuk. Maar wel erg lekker.

Groningen's trots A Silent Express mag het 3FM Talent-stage betreden op het Waagplein. Met radiohits als I Never Saw This Coming, I Can’t Say en Will I Be Around, is de band al aardig mainstream, met aanstekelijke poppy new wave songs. De band wordt vol overgave als een komend stadionact aangekondigd maar slaat de plank volledig mis met hun openingsnummer. Een cover van Jan Hammer’s Crockets Theme wordt gebracht alsof men Bon Jovi na doet. Het werkt behoorlijk op de lachspieren. In het vervolg is de goede wil er wel, maar de vonk lijkt niet echt over te willen slaan. Het ligt er allemaal net iets te dik bovenop.

Experimenteler gaat het eraan toe in de kelder van De Beurs. Hier vindt men een cross-over tussen wetenschap, film en muziek: Transcience, van Ofer Smilansky uit Israël. De artiest heeft als afstudeerproject een wetenschappelijke film over het uit elkaar halen van een molecuul gebruikt. Dat moment heeft hij zover terug gebracht tot zijn essentie totdat er alleen een flikkerend beeld en een kakofonie van geluiden overblijft. Of het iedereen kan bekoren is de vraag, maar met die uitleg in het achterhoofd wordt het een stuk duidelijker. Vervolgens kan iedereen die dat wil een wit masker op zetten en op een geïmproviseerde tribune plaatsnemen. Daarna wordt men bloot gesteld aan stroboscopische lichten en vreemde geluiden, wat een hallucinerende werking zou moeten creëren.

De afsluiter op het hoofdpodium op de Vismarkt is het zweedse Slagsmålsklubben. De naam is de Zweedse vertaling voor de filmtitel Fightclub. Dit zestal, in rood en wit uitgedoste kostuums, werkt rond drie tafels vol met mengtafels, computers en keyboards. Het resultaat is hele dansbare live electronica. Men lijkt wat moeite te hebben om op gang te komen, maar na drie nummers en het adopteren van een opblaasdino lijkt de klik gemaakt. Het plezier straalt er vanaf, wat doorwerkt naar het publiek. Een waardig slot van de buitenactiviteiten.

De Nacht van Kunst & Wetenschap is een groot succes. Grote bezoekersaantallen op de Grote Markt, de Vismarkt en bij de diverse locaties (uiteindelijk tezamen meer dan 15.000, red.). Maar één avond is gewoon te kort, en daarom smaakt het naar meer. Er is zoveel te doen, te zien en te beleven. Muziek is daarin maar een kleine fractie van de programmering en helaas kregen een aantal acts daarom veel te weinig aandacht. Als men dit concept vasthoudt is het absoluut een aanwinst in de jaarlijkse evenementenkalender.