Eurosonic dag 3: de live dance acts route

Brandt Brauer Frick is zinderend episch, Normal Palm indrukwekkend, Villa Nah ronduit saai

Ennio Wolsink (tekst) & Niels Cornelis Meijer (foto's) ,

Het Eurosonic Noorderslag festival is nog lang niet voorbij. Was voorheen de derde dag alweer de laatste dag van het showcase festival, nu met de introductie van de Eurosonic woensdag duurt het festival zelfs vier dagen. Vier dagen waarin Groningen helemaal op zijn kop gezet wordt. In dit artikel de live dance acts route op de vrijdag.

Brandt Brauer Frick is zinderend episch, Normal Palm indrukwekkend, Villa Nah ronduit saai

Het Eurosonic Noorderslag festival is nog lang niet voorbij. Was voorheen de derde dag alweer de laatste dag van het showcase festival, nu met de introductie van de Eurosonic woensdag duurt het festival zelfs vier dagen. Vier dagen waarin Groningen helemaal op zijn kop gezet wordt. In dit artikel de live dance acts route op de vrijdag.

In de imposante Victoriaanse zaal van de Schouwburg treedt het orkest van
Brandt Brauer Frick aan. Dit Deense trio maakt normaal gesproken een mix van klassieke muziek en techno met drums, piano en strijkinstrumenten. Vandaag echter treden zij voor het eerst op met een heel orkest en staan dus met zo'n twaalf mannen en vrouwen op het podium. Het resultaat is een zinderende en epische voorstelling waarvan het enige minpuntje is dat het bijna het gehele optreden relatief down-tempo blijft. Het is luistermuziek, terwijl het publiek klaar staat om te dansen. Uiteindelijk wordt met het laatste nummer gehoor gegeven aan deze onuitgesproken wens en sluit het Brandt Brauer Frick Ensemble zijn set af met onvervalste en keihard beukende analoge techno. (Cijfer: 8)

In het Kruithuis aan de achterkant van de Schouwburg trad de briljante Berlijner
Norman Palm op in een kleine en vrij intieme zaal, samen met zijn getalenteerde begeleiding: een gitarist en een multi-instrumentale toetsenist/drummer. Norman Palm maakt electronische indie-pop maar de sfeer die hij hier neerzet is eerder die van een optreden van een singer-songwriter of een intense theatervoorstelling. Misschien komt het omdat alle mensen van het publiek zitten, op de tribune of op de grond. Er wordt in ieder geval aandachtig geluisterd en na elk nummer volgt er een welgemeend daverend applaus. Echt geweldig om hier bij te zijn. (Cijfer: 8+)

Villa Nah
, een soort van New Order/Depeche Mode-kloon, is in vergelijking zeer teleurstellend. Daar staan ze dan in de grote zaal van het Grand Theatre, met zijn tweeën achter synthesizers en keyboards – één van hun zingt overigens wel live – compleet in hun eigen wereldje, melancholische jaren tachtig synthpop, new wave liedjes uit de speakers te laten knallen. Er is van alles mis aan het optreden van dit Finse duo, bestaande uit Juho Paalosmaa en Tomi Hyyppä, maar waar het hem voornamelijk aan scheelt is dat Villa Nah er totaal niet in slaagt om een connectie met het publiek te maken. Er had net zo goed een dj kunnen staan. (Cijfer: 5)

Ost & Kjex
zijn daarentegen een feest om te zien en te horen. Dit Noorse duo, dat een mix van electronica, disco house en techno maakt en wordt begeleid door drie achtergrondzangeressen, zet een ludiek maar zeer overtuigend optreden neer. Er wordt weinig tijd verspild met het wisselen van nummers, hun optreden lijkt eerder op een aan elkaar geregen dj-set. Het is een succesvolle keuze. Bijna iedereen danst erop los en de houten vloer van Huis de Beurs kraakt vervaarlijk. (Cijfer: 9)