Stukafest Groningen: het ultieme huiskamerfestival met een studentikoos randje

Vijfde editie van Stukafest is minstens net zo intiem en knus als in vorige jaren

Tekst: Ennio Wolsink Foto's: Klaas van der Pijl ,

Huiskamerconcerten zijn nu al enige tijd een bekend en goed ontvangen fenomeen. Degenen die het eens hebben meegemaakt, kennen de intieme en haast confronterende sfeer die je ervaart tijdens een optreden van een artiest, in een kamertje doorgaans zo klein dat iedereen nog net niet bij elkaar op schoot zit. Stukafest onderscheidt zich nadrukkelijk in het landschap van evenementenorganisaties die iets doen met huiskamerconcerten door zich alleen te richten op studentenkamers, door ook literati, dichters, cabaretiers en theatermakers te programmeren en door studenten als primaire doelgroep aan te spreken. 3VOOR12/Groningen ging met een schrijver en fotograaf op pad om een reportage te maken van de muziekoptredens van Stukafest Groningen.

Vijfde editie van Stukafest is minstens net zo intiem en knus als in vorige jaren

Huiskamerconcerten zijn nu al enige tijd een bekend en goed ontvangen fenomeen. Degenen die het eens hebben meegemaakt, kennen de intieme en haast confronterende sfeer die je ervaart tijdens een optreden van een artiest, in een kamertje doorgaans zo klein dat iedereen nog net niet bij elkaar op schoot zit. Stukafest onderscheidt zich nadrukkelijk in het landschap van evenementenorganisaties die iets doen met huiskamerconcerten door zich alleen te richten op studentenkamers, door ook literati, dichters, cabaretiers en theatermakers te programmeren en door studenten als primaire doelgroep aan te spreken. 3VOOR12/Groningen ging met een schrijver en fotograaf op pad om een reportage te maken van de muziekoptredens van Stukafest Groningen.

Op een donkere parkeerplaats ergens aan de rand van de binnenstad van Groningen worden de smartphones met GPS-navigatie erbij gepakt om de locatie van het eerste optreden tijdens Stukafest in Groningen te vinden. De weg wijst naar een grote studentenflat met een ronduit verwarrende indeling: als een vriend van de gastvrouw ons niet had opgehaald waren we waarschijnlijk zelfs binnen nog verdwaald. Eenmaal aangekomen in de studentenkamer van Idwer Genee staat ze ons al met stralende glimlach op te wachten. “Hoi, kom verder! Moeten jullie ook een biertje? Ik moet er nog wel even een prijs voor bedenken.” Voor Idwer is dit de eerste keer dat ze als gastvrouw aan Stukafest meedoet, maar voorgaande jaren was zij een trouwe bezoeker. In Idwer's kamer zal zo dadelijk de bekroonde blueszanger Ralph de Jongh optreden, zittend op haar bed.

De Jongh is zeer benaderbaar en tot de kamer gevuld is met minstens dertig andere bezoekers – zoals te verwachten bijna allemaal studenten – kunnen we een praatje met hem maken over van alles eigenlijk. Hoe hij naar The Blues Challenge in Memphis is geweest, dat hij de volgende dag bij De Wereld Draait Door zou optreden, hoe gezellig de kamer is waar we ons nu bevinden en hoe gastvrij hij wordt behandelt: hij voelt zich al helemaal thuis en dat is zeker aan hem te zien. Misschien is Ralph de Jongh iets teveel ontspannen, want zijn eerste gitaaraanslagen zijn zelfs voor de oldschool rauwe blues iets te schor. De gitaar lijkt echter vooral in het begin bijzaak want je wordt onmiddellijk gegrepen door zijn stem. Ralph de Jongh's stem klinkt alsof blues door hemzelf is uitgevonden. De Jongh begint zijn set met heel typische blues-liedjes, maar naarmate het optreden vordert horen we de wat meer poppy bluesrock waarmee hij erin slaagt om een compleet nieuwe generatie verslingerd aan de blues te krijgen.

Helemaal aan de andere kant van de stad, aan de Jozef Israëlstraat, bevinden we ons in de prop en propvolle kamer van Bob van Oosterhout. In zijn kamer treedt Eefje
op, de singer-songwriter die met haar ontwapenende uiterlijk en breekbare Nederlandstalige liedjes iedereen in beroering brengt. Bob vindt Stukafest tot nu toe heel geslaagd. “Ik ben ook gezegend met Eefje. Ik heb van tevoren mijn voorkeur wel kunnen aangeven, maar toch is het een verrassing dat zij dan hier in mijn kamer komt spelen.” Eefje is inmiddels een gevierde muzikant die de De Grote Prijs Van Nederland 2009 won. Ook stond ze op het podium tijdens Eurosonic Noorderslag 2011 en bij De Wereld Draait Door. Haar debuutalbum Koek en de single Afdwaalt vliegen in iTunes als warme broodjes over de digitale toonbank.

Om dan toch maar een cliché te gebruiken: ondanks alle successen is Eefje heel gewoon gebleven. Zoals ze daar haar mooie liedjes brengt, zo tussen Bob's wastafel en zijn boekenkast vol studieboeken, lijkt het haast alsof zij één van de studenten in de kamer is die toevallig even is opgestaan, een gitaar heeft gepakt en is gaan spelen. Er is geen voelbare afstand tussen Eefje en het publiek, wat haar optreden in het begin wel erg aangrijpend maakt. Dat vindt Eefje zelf ook, die overigens in Gouda samen met een vriendin ook huiskamerconcerten heeft georganiseerd. “Elk huiskamerconcert heeft een andere sfeer. Je merkt ook altijd heel goed wat mensen van je optreden vinden. Als het niet goed gaat kan dat extra confronterend zijn. Maar sowieso is het heel puur en gezellig met super aardige mensen.”

Met nog maar één ronde van Stukafest te gaan is het jammer dat we van de 22 acts er nog maar één kunnen zien. Elk optreden is intens en vol in je smoel. De vraag rijst wat deze optredens zo memorabel maken. Is het de kleine setting? Is het de gastvrijheid inherent aan het student zijn?

De kleine setting zal het misschien toch niet zijn, want het laatste optreden dat wij kunnen meepakken, van de experimentele indierock band Herrek, is namelijk in de ex-gymzaal en enorme anti-kraakwoning/atelier van oud-kunstacademiestudent Thijs Koster. Herrek speelt een geweldige aaneengesloten set waarin de muziek met de grootste zorg laag voor laag en toon voor toon is opgebouwd. Alle aanwezigen luisteren alsof ze in trance zijn en je kan zien dat de muzikanten zelf ook helemaal uit hun dak gaan. Onze gastheer heeft de band nu al twee keer gehoord, maar het klinkt volgens hem toch steeds weer anders vanwege hun improvisaties. Er zijn wel honderd mensen op het optreden van de uit onze eigen stad afkomstige Herrek afgekomen, maar toch is de sfeer binnen op de een of andere manier huiselijk. Thijs: “Ik wist niet wat ik moest verwachten eigenlijk en dan komen er opeens 100 mensen binnen! Maar ik heb mij heel snel aangepast en mijn best gedaan om gesprekken uit te lokken, Stukafest te promoten en de avond te presenteren.”

Wij krijgen na afloop ook even de mogelijkheid om even met de drummer en bassist van Herrek te praten, respectievelijk Cristiaan Nijburg en Lukas Dikker. Dikker: “Het was echt heel tof dat er zoveel mensen drie rondes achter elkaar langs kwamen, dat hadden wij ook niet verwacht.” Nijburg: “Het is echt heel bijzonder dat zoiets in een stad als Groningen kan. Er is overduidelijk heel veel animo voor zoiets als Stukafest, met een super enthousiast publiek die zich vol stort op voor hun onbekende muziek. Echt geweldig.”


De klok slaat nu bijna half twaalf maar de avond is nog lang niet voorbij. In Simplon begint namelijk het eindfeest, met de feestelijke en groovy Pushin Wood Soundsysteem, de keihard beukende en zeer dansbare electropop van Krause en de dj-mix van Jay-P, die breaks, house, hip-hop, rock, electro, drum 'n' bass en talloze andere stijlen combineert. Tijdens dit Stukafeest komen alle zeshonderd bezoekers van de 22 acts bij elkaar al ware het één grote reünie. Wij spotten een hoop inmiddels bekende gezichten van mensen die het overduidelijk ontzettend naar hun zin hebben. De vijfde en wederom zeer geslaagde editie van Stukafest Groningen houdt pas op rond vier uur 's nachts, en de energie blijft er tot het laatst goed in zitten.

Wil je filmpjes zien van Stukafest Groningen? Op de 3VOOR12 site Film It Yourself vind je video's van Herrek en Noord Nederlandse Dans, gemaakt door Sander Nieuwenhuijsen en Tabitha Hoornweg: http://filmityourself.nl/blog/2011/02/fiy-filmt-stukafest-iii-noord-nederlands-toneel-en-herrek-in-groningen/