Drum 'n' bass blijft boeien

In Groningen kunnen ze er geen genoeg van krijgen

André Eggens (tekst en foto's) ,

Om de zoveel tijd lees je wel weer ergens dat iemand drum 'n' bass heeft dood verklaard. Waarschijnlijk is die persoon nog nooit in Groningen geweest, want dan zou hij kunnen zien dat het hier nog springlevend is. Machtig in Simplon is de laatste edities steevast uitverkocht en ook Breakfast in Vera doet het uitstekend. Vanavond is het weer aansluiten in de lange rij voor Simplon.

In Groningen kunnen ze er geen genoeg van krijgen

Om de zoveel tijd lees je wel weer ergens dat iemand drum 'n' bass heeft dood verklaard. Waarschijnlijk is die persoon nog nooit in Groningen geweest, want dan zou hij kunnen zien dat het hier nog springlevend is. Machtig in Simplon is de laatste edities steevast uitverkocht en ook Breakfast in Vera doet het uitstekend. Vanavond is het weer aansluiten in de lange rij voor Simplon.

Op het programma van vanavond staan Ulterior Motive, The Upbeats en Noisia. Aangevuld met lokale dj's die de kleine zaal en het café vullen. Wat opvalt vanavond is de jonge leeftijd van de meeste bezoekers, een bewijs dat drum 'n' bass nog steeds weet te boeien.

De visuals zijn deze avond in handen van vj WERC en er is stevig werk van gemaakt. Er is een complete stellage op het podium gebouwd (18 uur werk!), waaraan schermen zijn bevestigd die door meerdere beamers van beelden worden voorzien. Zeer geslaagd.

Ulterior Movive is een duo afkomstig uit Groot Brittannië dat al bijna tien jaar aan de weg timmert. Vanavond draait alleen Greg Hepworth en hij zet een set stevige, gortdroge drum'n'bass neer in de stijl van Ed Rush & Optical. Het publiek lust er wel pap van en staat stevig te pogoën. Af en toe komt er zelfs een crowdsurfer voorbij.

The Upbeats, ook een duo, afkomstig uit Nieuw Zeeland, hebben zichtbaar plezier in het optreden en krijgen het publiek met gemak mee. Ze draaien wat minder harde en meer melodische drum'n'bass. Minder mensen zonder shirt die pogoën, maar gedanst wordt er zeker.

Voor Noisia is het misschien een thuiswedstrijd, maar dat betekent niet dat ze voor makkelijk gaan. Ze draaien gevarieerd en weten precies waar het publiek op zit te wachten. Ze draaien van drum 'n bass tot dubstep, maar de nadruk ligt deze keer uiteraard op drum 'n' bass.
Aan het einde van de set klimt Kraantje Pappie op de tafel om het publiek op te jutten om nog eens goed los te gaan. Het is onderhand al half zes en dus loopt het stevig uit. Op het podium is duidelijk dat het afgelopen is, maar doordat Kraantje Pappie dit niet ziet en gewoon doorgaat wordt het uiteindelijk kwart voor zes voordat het toch echt voorbij is. De nog steeds redelijk gevulde zaal blijft echter Noisia scanderen totdat ook zij beseffen dat het tijd wordt om naar huis te gaan. Hoezo drum 'n' bass is dood?