Clash: een botsing tussen dance, beeldende kunst en performance

Goed feest, veel te zien en te doen, maar geen echt prikkelende confrontatie

Tekst & foto's: Niels Cornelis Meijer ,

Dancemuziek is nog altijd letterlijk en figuurlijk booming. Een goede reden om de Oosterpoort weer eens te vullen met electro, drum and bass, dubstep en techno. Maar daar blijft het niet bij: de organisatie wil de muziek gebruiken om het publiek ook eens kennis te laten maken met andere kunstvormen

Goed feest, veel te zien en te doen, maar geen echt prikkelende confrontatie

Dancemuziek is nog altijd letterlijk en figuurlijk booming. Een goede reden om de Oosterpoort weer eens te vullen met electro, drum and bass, dubstep en techno. Maar daar blijft het niet bij: de organisatie wil de muziek gebruiken om het publiek ook eens kennis te laten maken met andere kunstvormen.

Clash moet zelfs een botsing zijn tussen publiek, muziek en kunst. "Tijdens Clash knalt en botst alles om je heen," zegt de website daarover. Dat schept natuurlijk verwachtingen! Gelukkig is bij binnenkomst meteen duidelijk dat het inderdaad niet om een standaard dansfeestje gaat. De aankleding is prachtig en overal gebeuren gekke dingen. Maf uitgedoste mensen, theaterachtige gebeurtenissen en interactieve kunstwerken. Vooral in de foyer wordt je geprikkeld om mee te doen, bijvoorbeeld door het Belgisch belevingstheater Cirq en een rolschaatsdisco. Die laatste levert naar mate de avond vordert steeds grappigere taferelen op.

Qua muziek is er niet zuinigjes aan gedaan. Grote namen als Bloody Beetroots, Tiga, Goose, Pendulum en Baskerville sieren het affiche. Dat de twee laatstgenoemden alleen een dj-set komen doen doet weinig af aan de lol. In de Oosterpoort kun je vanavond lekker ronddolen, van alles ontdekken. Als je even geen muziek wilt horen laat je je nagels doen en als je de dubstep beu bent kun je verder met de synthesizer-disco van Knobsticker. Al met al een gevarieerde line-up, het is echter wel jammer dat er weinig spannende keuzes zijn gemaakt op muziekgebied. Het gros van de namen zag je een paar jaar geleden al op menig festival spelen.

Een belangrijke trekker van vanavond is Bloody Beetroots, een Italiaanse electro live formatie. Deze gasten noemen zich 'Death Crew' en daar is geen woord van gelogen. Met een knallende performance maken ze vakkundig gehakt van het publiek. Het is geweldig om te zien; crowdsurvers en een kolkende massa zwetende lijven tot achterin de grote zaal! Het gaat zo hard los dat Tiga die daarna aantreedt aanvankelijk te maken heeft met een wat tam publiek. Gelukkig komt daar naar mate zijn set vordert verandering in, aan het eind staan de mensen ook op de tribune los te gaan.

Aan het einde van de nacht in de Oosterpoort is er ook nog voldoende keuze. Wie wil dubben, drummen of bassen kan terecht bij Skream of Black Sun Empire en wie wil swingen kan dat doen bij Pushin' Wood. De rest van de aanwezigen staat aan het eind van de avond bij Harde Baas, een dj uit Groningen en eigenlijk de enige techno-naam op de line up. Zijn set wordt uiteindelijk beloond met een gevulde zaal en een dankbaar publiek.

Al met al kunnen de bezoekers terugkijken op een bijzondere nacht. Een goed feest, mooie belevenissen en geweldige sfeer. De beloofde Clash blijft echter een beetje uit, de kunst is mooi en bijzonder maar biedt weinig echte verdieping. Kunst kan prikkelen, aanzetten tot nadenken, en soms pijn doen. De vraag is echter of dat niet te hoog gegrepen was geweest voor een grootschalig evenement als dit. Met 3000 bezoekers van jong, oud, rocker en hipster die zij aan zij uit hun bol gaan moet je misschien ook niet te veel willen botsen.

Dit is één van twee recensies over Clash 2011. Klik hier om de recensie van André Eggens te lezen.
Hieronder vind je een selectie van de foto's die Niels Cornelis Meijer van Clash 2011 heeft gemaakt. Wil je er meer zien? Kijk dan op deze Facebook-pagina.