myScene 1: Zonder bulderende espressoapparaten

Live in Your Livingroom met Tommy Ebben, Lee Mason en Robin Block

Thomas Ebben ,

mySCENE is een nieuwe rubriek waarin mensen die vinden dat hun scene te weinig aandacht krijgt het heft in eigen handen kunnen nemen. Dus worden jullie door ons vergeten? Kom dan maar op! De eerste aflevering is het de beurt aan Thomas Ebben, ofwel Tommy Ebben, die het gaat hebben over het fenomeen huiskamerconcerten

Live in Your Livingroom met Tommy Ebben, Lee Mason en Robin Block


Iedere singer-songwriter of band die enigszins ingetogen muziek maakt, herkent knarsetandend het beeld dat ik hier ga schetsen: Je staat fijnzinnige en subtiele akkoordovergangetjes te tokkelen en zingt teksten die je uit de diepste krochten van je ziel hebt weten te schrapen over existentiële crises, jeugdtrauma’s, hartenpijn en al het onrecht in de wereld. Het grootste deel van de tent waar je speelt is echter bezig met drank bestellen, sterke verhalen vertellen en aan het bulderen van het lachen. Uiteraard gaat ook het espressoapparaat achter de bar bulderen als je bij je meest ingetogen nummer bent aanbeland.

Tijdens het zingen borrelen er verschillende scenario’s in je op: Óf ik hou er nu midden in het lied gewoon mee op en loop weg. Niemand lijkt toch te luisteren. Óf ik krijs keihard door de microfoon: ‘Vuile klootzakken! Plebejers! Ik sta hier kunst te maken, ja!’ Beide doe je dan toch maar niet.. Je raffelt je set af en hoopt dat niemand je herkent wanneer je door de kroeg loopt.

Intussen denkt het overgrote deel van de aanwezigen: ‘Waarom staat die vent/vrouw zich in hemelsnaam uit te sloven? Ik moet zo hard schreeuwen om er boven uit te komen. Laat mij nou rustig wat lullen en bier drinken…’ De enkele cafébezoeker aan het tafeltje voor het podium die wel geïnteresseerd is in de muziek, draait in een regelmatige cyclus geïrriteerd en zwaar zuchtend het hoofd naar de lallende menigte.

Gelukkig - ja dank de hemelen op uw blote knieën - zijn er huiskamerconcerten. Een fenomeen dat natuurlijk al heel erg lang bestaat, maar de laatste tijd een enorme opmars maakt. Mede doordat het door landelijk opererende instellingen wordt georganiseerd.

Het concept is simpel maar super doeltreffend: in een (bij voorkeur ruime) woonkamer, gewoon bij iemand thuis, zit het publiek op banken, stoelen en de grond, rondom de artiest die akoestisch zingt en speelt. Het is meestal zo muisstil tijdens de nummers dat je nauwelijks durft te verzitten, bang dat je stoel te hard kraakt.

En dit mes snijdt aan twee kanten. Natuurlijk is het voor de artiesten een ware verademing om voor een publiek te spelen dat écht luistert (al is dat soms ook best spannend, omdat ook alle foutjes worden gehoord..). Maar ook voor de luisteraar zijn huiskamerconcerten een geschenk uit de hemel.

Intieme, persoonlijke, akoestische muziek met veel nadruk op nuance en tekst, komt nu eenmaal het beste tot zijn recht in de intieme sfeer van een schemerige huiskamer (bovendien doen akoestische sets van hardere bands het daar meestal ook prima!..). De liefhebber kan zich voor ergens tussen de vijf en tien euro in trance laten brengen en mee laten voeren door de muziek. Dichtbij, in een huiselijke ambiance.

Afgelopen zondag 1 maart had ik bijvoorbeeld de eer om tijdens een huiskamer te spelen, samen met Lee Mason en Robin Block. Deze twee Amsterdamse bands doen een heuse huiskamertour door het hele land, georganiseerd door Live in Your Living Room. Het vond plaats in een prachtige, ruime en sfeervolle huiskamer aan de Pausgang, hartje Groningen.

Lee Mason is een band die op het eerste gehoor vernuftige folkliedjes maakt. Als je langer luistert, ontdek je echter ook een dikke scheut soul. Terwijl ze meestal met uitgebreide band spelen (inclusief pedal steel!), wordt voor de huiskamershows de romige zang en gitaar van Michel Mulder bijgestaan door cello en trompet. Een onverwachte combinatie, maar o zo fantastisch!

Robin Block is een singer-songwriter die hoge ogen gooide tijdens de afgelopen finale van de Grote Prijs van Nederland en de muzikantenprijs won. Daarbij neemt hij twee fantastische muzikanten mee. Erg verleidelijke muziek. Dissonante akkoorden, Arabische stembuigingen en trommels, middeleeuws aandoende samenzang, interessante teksten, sterke dynamiekwerking.

Ook al speelde ik die avond zelf ook, ik had met liefde alsnog dubbel entreegeld neergelegd om deze twee bands te zien spelen. En dat speelt dan in een gewone huiskamer. Zonder bulderende espressoapparaten..

WIL JIJ OOK GRAAG DAT JOUW SCÉNE EENS BELICHT WORDT VANUIT JOUW ERVARING, STUUR DAN EEN MAIL OF COLUMN NAAR info@eclipzmedia.eu ALS IETS TE SLECHT IS GESCHREVEN ZULLEN WIJ HET NIET PLAATSEN