Orchestra Baobab geeft de lente een zetje

Senegalees orkest verwarmt Oosterpoort met rumba en son

Iris Engelsman (tekst) ,

Ze gaan al een tijdje mee, de negen heren van Orchestra Baobab en dat straalt er in De Oosterpoort dan ook vanaf. Met het grootste gemak verwent deze geoliede Afro Cuban-machine het publiek in de broeierige Grote Zaal. Maar wat heeft er nou precies toe geleid dat ze zo grenzeloos populair zijn geworden?

Senegalees orkest verwarmt Oosterpoort met rumba en son

 

Orchestra Baobab, een negen-koppige band, vindt zijn oorsprong in 1970 in Senegal, als doorstart van de Star Band. Met voornamelijk de in West Afrika destijds zeer populaire Cubaanse muziek op het repertoire, namen de heren in de nieuwe bezetting het stokje over, want waarom immers tornen aan een succesrecept. Wel waren er in de loop der jaren wat wisselingen van de wacht en werden er wat ingrediënten toegevoegd, zoals bijvoorbeeld elementen uit de Congolese Rumba, wat resulteerde in de stijlpet Afro Cuban.
 
Ongeveer 15 jaar later werd aan ondergetekende op de middelbare school door haar muziekleraar de vraag gesteld waarom Elvis Presley eigenlijk zo populair is geworden. Antwoorden als z’n talent en z’n looks werden door de docent afgewezen, omdat er (volgens hem) in die tijd veel meer mannen waren die misschien nog wel knapper en getalenteerder waren dan hij. 23 pubers in vertwijfeling achterlatend, schoof hij het antwoord door naar de volgende les. En wat hij die bewuste les als antwoord aandroeg, verbaasde ons allemaal: Elvis had volgens hem vooral veel geluk gehad.
 
Heel wat jaren later, afgelopen vrijdag om precies te zijn, sta ik in de Grote Zaal van De Oosterpoort naar Orchestra Baobab te kijken. Zachtjes heupwiegend en zo op het oog nauwelijks moeite hoeven te doen om op hoog niveau hun ingetogen en warme rumba, salsa en son te produceren, werken de negen mannen op leeftijd hun show af. Speels in de omgang met het publiek, vakkundig in de samenzang en het bespelen van de conga’s, trompetten, en gitaren. Helaas voor het grootste deel onverstaanbaar, er wordt afgewisseld tussen Frans en Senegalees dialect Wolof.
 
Rijst de vraag, wat heeft er voor deze mannen toe geleid dat uitgerekend zij wereldfaam hebben vergaard? Senegal is immers de bakermat voor getalenteerde Afro Cuban muzikanten. Ook hier lijkt de factor geluk een onderdeel te zijn. In de jaren ’70 was Orchestra Baobab mateloos populair, maar in de jaren ’80 ebte de belangstelling weg, wat uiteindelijk resulteerde in het opheffen van de band.
 
Aan de andere kant van de wereld, begon eind jaren ’90 in Cuba de Buena Vista Social Club aan een opleving, geïnitieerd door het label World Circuit. Geïnspireerd door het succes dat ze hadden met Buena Vista, richtte het label haar pijlen op West Afrika en kwam daar al gauw uit bij de vergane glorie van Orchestra Baobab. De band kwam met hulp van het label in 2002 weer bij elkaar en is de laatste jaren populair als nooit tevoren, met tours en optredens over de hele wereld als gevolg.
 
Voeg bij de factor geluk hun talent, hun heerlijke muziek, hun ontwapenende podiumpresentatie en een enthousiast en bewonderend Oosterpoortpubliek en je hebt een heerlijk lente-avond concert te pakken.