dHuez-gitarist Jelte Posthumus legt uit hoe een band die eigenlijk gestopt is, het tóch voor elkaar krijgt om gevraagd te worden voor EuroSonic. "We waren eigenlijk gestopt, dat klopt. Ons laatste optreden was in café Overstag, in september. Maar toen werden we gebeld voor EuroSonic en dachten we: tjah, dat moeten we natuurlijk niet laten liggen. Waarom ze ons dan toch gebeld hebben voor EuroSonic, ook al waren we gestopt? Ze wisten helemaal niet dat we gestopt waren. We stonden nog steeds ingeschreven bij een of ander boekingsbureautje."
Voor Flux, de band rond singer/songwriter Irene Wiersma, ligt het anders. "EuroSonic wordt echt ons debuut. Ik vind dat ook wel een mooi debuut. Ik zie het wel zitten, hoor. Hoe het er op het podium uit gaat zien, weet ik eigenlijk nog niet. Het zal wel zoiets zijn als een bandje, maar toch anders, want we gebruiken alleen maar synthesizers en een drumstel. En soms een gitaar. En een klokkenspel." Na zich een tijdje met allerlei andere projecten te hebben beziggehouden, richt Wiersma zich nu volledig op 'haar' Flux. "Het is niet zo dat Flux even een projectje is. Ik deed inderdaad meer dingen eromheen. Ik heb onder de naam Evy electro gedaan, maar Flux is nu echt dat waar ik helemaal voor ga."
Wiersma: "Hoe ik Flux wil neerzetten naar buiten toe, is in ieder geval niet als van die schattige meisjes die ook eens muziek maken, of zo. Dat vind ik echt heel irritant. Laatst ging ik een synthesizer kopen, en dan zie je die mannen in de winkel zich verbazen over het feit dat een vrouw een synthesizer koopt. Daar word ik wel een beetje moe van."
Hoe zit het eigenlijk met de reacties die beide bands krijgen op hun muziek? dHuez-toetsenist Arjen de Bock memoreert een pijnlijke avond. "Een tijdje terug speelden we voor de Popprijs en verloren we van een keiharde metalband. Wij stonden helemaal mooi, strak in het pak op het podium, en daar werd helemaal niets van gezegd. En toen zei iemand dat we goede composities hadden. Tjah. Het zijn ook goede composities, maar als dat het enige compliment is dat je kunt bedenken, is dat wel een beetje jammer." Trompettist Mark Kerssemeeckers: "Het mooiste compliment dat we gekregen hebben? Ik houd eigenlijk helemaal niet van complimenten. Ik neem ze nooit zo serieus."
"Het mooiste compliment dat ik tot nu toe gekregen heb over mijn muziek, is dat van een Canadees meisje", aldus Wiersma. "Zij schreef op mijn Myspace dat ik de mooiste muziek had gemaakt die ze ooit had gehoord, en vroeg waar ze mijn muziek kon kopen. Dat vond ik zo aandoenlijk." Flux bestaat feitelijk pas een paar weken, zegt ze. "Ik ben al langer bezig met het schrijven van nummers, een jaar of drie denk ik. Anderhalf jaar geleden begonnen we met optreden, heel minimaal. Ik kon de mensen niet bij elkaar krijgen, maar had zoiets van: ik wil gewoon een keer gaan optreden, anders komt het er nooit van. Toen ben ik met Leontien Herkelman, die ook zingt, en Johan Kooi op synthesizer gaan optreden, en de rest liep mee op tape. Dat kon zo eigenlijk helemaal niet, maar we konden wel aan mensen laten horen wat we deden. Op een gegeven moment zeiden vrienden dat ze wel mee wilden doen, en toen ben ik het op poten gaan zetten. Nu zijn we sinds een maand of drie aan het repeteren, als zestal."
Bij dHuez heeft zich in de aanloop naar EuroSonic een kleine bezettingswisseling voorgedaan. "Je hebt een primeur, jongen", zegt Posthumus. "Onze drummer Reinbert heeft de band verlaten en Wessel Spijkerman, onze percussionist, is nu de drummer." Kerssemeeckers vult aan: "Wessel is gelukkig een drummer met veel ervaring."
"Het is natuurlijk te gek om op EuroSonic te staan", aldus Posthumus. "Vorig jaar heb ik nog gebeld en gemaild, met de vraag of wij ergens konden spelen. Maar ze moeten blijkbaar toch echt naar je toe komen. Ik kreeg een belletje van Peter Sikkema. En het is natuurlijk vooral te gek omdat het veel aandacht krijgt. Want geld krijgen we er niet voor. Hopelijk krijgen we polsbandjes waarmee we andere concerten kunnen bezoeken. En bier. Maar voor de publiciteit is het heel goed."
Muzikaal gezien laten beide bands zich nogal moeilijk in een hokje plaatsen. Flux wordt vanwege de elektronische, dromerige sfeer en engelachtige vocalen vaak vergeleken met Spinvis. "Ja, dat klopt", zegt Wiersma. "Zoiets gebeurt natuurlijk heel snel. Omdat het Nederlandstalig is en heel anders klinkt dan bijvoorbeeld Bløf. En de teksten zijn vrij dromerig. Dan komen mensen vrij snel uit bij Spinvis. Ik vind het vooral een compliment. Spinvis is tenslotte iets waar ik graag naar luister. Ik hoor mensen onze muziek vaak heel verschillend omschrijven. Dat jij nu ook electro noemt, vind ik grappig om te horen. Hiervoor maakte ik namelijk voornamelijk electro."
Ook de heren van dHuez vinden het lastig om hun invloeden te benoemen. Drummer Wessel Spijkerman: "Ik vind dat moeilijk. De jazzinvloeden die veel mensen aanhalen, gaan echt niet veel verder dan hooguit een modale solo. Het is pop met uitstapjes naar soul, blues, jazz, funk en motown." Posthumus: "Onze invloeden? Dat zijn er veel. Ik heb bijvoorbeeld vogels. Op onze site staat bij mijn naam een plaatje van het schilderij Het Puttertje van Fabritius. Maar het kan net zo goed iets anders zijn, hoor. Het zou net zo goed de hoes van een plaat van Marvin Gaye kunnen zijn. Maar waarom er een vogel staat? Ik heb wel iets met vogels." Trompettist Mark: "Vogels zijn Jelte's gadgets, daarmee doet hij interessant." Posthumus: "Inderdaad, vogels zijn mijn gadgets."
Hoe benaderen beide bands hun optreden op EuroSonic? Allebei verschijnen ze onder de vlag van GrunnSonic, een concept waar Awkward I en Krause eerder kritiek op hadden. Kerssemeeckers: "Dat we onder de vlag van GrunnSonic spelen, vinden we alleen maar leuk. Het is gewoon fijn als je die aandacht krijgt, Gronings of niet-Gronings. Maar eigenlijk zijn we helemaal geen Groningse band meer, met een zangeres uit Amsterdam en een saxofonist uit Brussel..."
Wiersma maakt zich vooral druk over het publiek dat zich vrijdag in De Kar zal verzamelen. "In het programmaboekje van EuroSonic staat er bij onze naam per ongeluk een biografie van de Texelse punkband Flux. Op de website hebben ze de fout al verbeterd, maar dat boekje is dus al gedrukt. Ik ben wel een beetje bang dat de halve Kar straks vol staat met punkliefhebbers, en dan krijgen ze mijn lieve liedjes te horen. Nou ja. Als ze het maar leuk vinden!"
dHuez speelt donderdag 11 januari om 23:00 in café Buckshot, Flux vrijdag 12 januari om 22:00 in De Kar.
Flux en dHuez debuteren op EuroSonic
“Als ze het maar leuk vinden!”
Er zijn twee bands die, de een iets meer dan de ander, deze week op EuroSonic hun podiumdebuut maken. Het Gronings/Amsterdamse dHuez was eigenlijk gestopt maar maakt, gestimuleerd door hun uitnodiging voor EuroSonic en mét een nieuwe drummer, een doorstart. En het Groningse ‘folktronica’-collectief Flux betreedt daadwerkelijk voor het eerst het podium.