De vrije expressie van Adept De vrije expressie van Adept

"Als mensen het niks vinden, moeten ze er gewoon niet naar luisteren"

, Bas Schröder,

De vrije expressie van Adept

"Als mensen het niks vinden, moeten ze er gewoon niet naar luisteren"

Bas Schröder, ,

Deze week verschijnt bij Wham!Wham! Records het debuutalbum van de nieuwe Groningse belofte Adept. Hun muziek houdt het midden tussen electro, noise en no wave en is elementair, experimenteel, rauw, dissonant, melancholiek en vervreemdend. Frontman en muzikaal brein van de band Michiel Klein: “We laten impulsen de vrije loop.”

"Als mensen het niks vinden, moeten ze er gewoon niet naar luisteren"

Na veel telefoontjes met het management, het platenlabel en drie afspraken die vervolgens een dag later weer werden afgebeld, heb ik eindelijk een ontmoeting met de zanger van Adept kunnen regelen. Op neutraal terrein uiteraard; de mysterieuze, mediaschuwe frontman komt het liefst z'n hotelkamer niet uit, maar stemt toch in met een treffen in de lobby... Allemaal onzin natuurlijk, al zou je het haast gaan geloven na alle indianenverhalen rondom het niet willen doen van interviews. Dit zou weer kunnen leiden tot de gedachte dat er ‘Een Verhaal’ is, wat ook al niet echt het geval blijkt te zijn. Moeilijk. Adept brengt de muzikale ideeën van Michiel Klein tot leven. Ze worden uitgevoerd door een vierkoppige band en een tapedeck. Noisy electro met een afstandelijke, kille sfeer, die on-Nederlands aandoet: laten we zeggen dat Adept het bepaald niet gezellig houdt. Wie nu één grote bak kankerherrie verwacht, komt ook bedrogen uit. Want de niet oppervlakkige luisteraar hoort, tussen de stampende beats en dissonante synths, de melancholieke zanglijnen en wrange, maar mooie harmonieën. Live wordt daar een portie modern ballet aan toegevoegd, waar de choreografen van Galili Dance nog wat van kunnen leren. Het uit te komen, titelloze debuutalbum stond al op de luisterpaal van 3VOOR12 en riep erg wisselende reacties op, variërend van ‘Goede plaat, goede band! Live heel erg goed!’ tot ‘Als die zanger z'n bek maar houdt’. Die zanger, Michiel Klein, heeft er zelf niet zo'n moeite mee. "Natuurlijk is het leuk als mensen het waarderen wat je doet. In zekere zin is dat zelfs belangrijk. Maar als ze het niets vinden, moeten ze er gewoon niet naar luisteren. Je hebt altijd mensen die het mooi vinden en mensen die het lelijk vinden." Ook de toegedichte en even zo vaak weerlegde originaliteit van zijn muziek laat hem vrij onverschillig. "Ik vind het belangrijk dat muziek ‘eigen’ is, dat je niet probeert te klinken als een andere band. Vernieuwend zijn is heel wat anders; ik houd me daar ook niet bewust mee bezig." De veel gemaakte vergelijking met Liars gaat volgens hem dan ook redelijk mank, en komt vooral voort uit het verzorgen van hun voorprogramma in Vera, vorig jaar. "Muzikaal zijn er niet zoveel raakvlakken. Liars werkt vrij organisch, met echte drums en gitaar, waar Adept met beats werkt. Beide bands hebben wel dezelfde vrije expressie op het podium en laten impulsen de vrije loop.” Als je een willekeurige zanger vraagt naar z’n teksten, krijg je vaak een waterval van al dan niet verwerkte liefdes, jeugdtrauma's en andere intieme zaken over je heen. Zo niet bij Adept: "De teksten zijn ontstaan uit klank en moeten vooral sfeer brengen. Er zit wel betekenis in de woorden en zinnen, maar dat probeer ik zo abstract mogelijk te houden, zodat de luisteraar en ook ikzelf ze op een eigen manier kunnen invullen, of zelfs negeren. Ik doe ook veel met repeterende dingen, wat ook erg sfeerbepalend werkt.” Alle nummers van het album zijn door Klein geschreven, en als het aan hem ligt blijft dat ook zo in de toekomst. "Ik ben deze band begonnen en heb er mensen bij gezocht om het live te kunnen uitvoeren. Aan de andere kant werk ik natuurlijk wel met creatieve personen, die ook ideeën hebben over hoe iets moet klinken. Dat is alleen maar goed, maar uiteindelijk beslis ik over wat wel en niet gebeurt. Dat is ook duidelijk en daar is de band het over eens. De andere leden hebben hun eigen bands en projecten, waarin zij het laatste woord hebben." Dat die andere projecten ook tijd kosten blijkt uit het feit dat Adept de laatste maand niet meer heeft gerepeteerd. "De toetsenist zit nu in Antwerpen, dus dat is wat lastig. Maar we kennen de nummers die we gaan spelen inmiddels zo goed dat het geen problemen geeft.” Adepts debuut wordt uitgebracht door Wham!Wham! Records, het nieuwe label van Janpier en Janke Brands. Wham!Wham! wil nieuwe, experimentele bands waar de meeste platenmaatschappijen hun vingers liever niet aan branden, een kans geven. Een soort 'lanceerlabel' dus. Dit, en de simpele reden dat het het enige label was met concrete interesse, heeft Adept doen besluiten een deal met ze te sluiten. Het album zal zoveel mogelijk gepromoot worden en via distributeur Konkurrent in de hele Benelux verkrijgbaar zijn. Uiteindelijk moet dit er toe leiden dat een groter label de band oppikt. Wat vindt Klein zelf interessante dingen op muziekgebied, op dit moment? "Landelijk gezien gebeuren vooral in het noorden leuke dingen, die ook in de rest van Nederland worden opgepikt. Flux deed ’t goed op EuroSonic, Bonne Aparte is de Hollandse Nieuwe op 3VOOR12." Zelf duikt Klein liever terug in de tijd, naar het New York van halverwege de jaren zeventig tot eind jaren tachtig: de no wave. "Kunstenaars die in downtown New York tussen de junks met experimentele muziek bezig waren, van gitaarnoise tot free jazz en wereldmuziek tot funkachtige dingen. Maar allemaal los van de hokjes en multidisciplinair: grafische kunstenaars maakten ook muziek en vice versa. De meeste bands zijn eigenlijk altijd obscuur gebleven, maar ook een band als Sonic Youth komt uit die scene voort. De laatste jaren komt er weer veel moois uit New York: Grizzly Bear, Liars en Interpol, bijvoorbeeld. Qua scene is het niet vergelijkbaar met de vrije no wave van de vroege jaren tachtig, maar het is net zo inspirerend." Adept presenteert zijn cd vrijdag 23 februari in Vera

Nu op 3voor12