Omdat muziek maken geen hobby is

Nationale bandcoaching vanuit Groningen

Ennio Wolsink, ,

Afgelopen Vrijdag 21 december heeft er in Simplon een 'Lopend Vuur Offline' avond plaatsgevonden waar de bands Venus Flytrap en Spaug hun opwachting hebben gemaakt. "Offline" omdat Lopend Vuur vooral een online fenomeen is, een platform voor Nederlandse indie-bands die op zoek is naar talentvolle bands die "er écht voor gaan". Om meer te weten komen over dit initiatief heeft 3VOOR12/Groningen Freek van der Heide en Ard Boer van Lopend Vuur geïnterviewd

Nationale bandcoaching vanuit Groningen

Lopend Vuur is iets meer dan een jaar geleden opgestart door Lykle de Vries (de Ondernemers) en Ard Boer (Rara records) als platform voor Nederlandse independent muziek. Het begon met lopendvuur.nl, hier blogt Lopend Vuur sinds haar bestaan over de muziekindustrie en besteden we aandacht aan de independent bands in ons landje. Ondertussen is Lopend Vuur een kapstok, overkoepeling voor allerlei creatieve ideeën en projecten die te maken hebben met de "nieuwe" Nederlandse muziekindustrie. Het Lopend Vuur team is uitgebreid met een derde ploeggenoot, Freek van der Heide (stagiair van de Academie voor Popcultuur). We zijn erg trots op de Lopend Vuur Pitch die door Lykle en Ard in het leven is geroepen. " Win een platencontract op jouw voorwaarden", is de kern van dit innovatieve project, dat wordt uitgevoerd door Lopend Vuur en SonyBMG's Red Ink. Waarom zijn jullie hier mee begonnen? "We zijn Lopend Vuur begonnen om met de mogelijkheden die podcasten biedt voor nieuwe muziek aan de slag te gaan. De Pitch is een idee naar aanleiding van een indie-meeting op de muzikantendag 2006. Hier constateerden we dat je als artiest/label slagkracht en netwerk tekort komt om echt een groter publiek te kunnen bereiken. Dat terwijl veel goede artiesten het op deze manier doen om hun creativiteit en geloofwaardigheid te behouden." Hoe heeft het zich vanuit deze gedachte verder ontwikkeld? Lopend Vuur begon online als Lopendvuur.nl en we hebben op het moment twee concrete projecten ernaast: de Lopend Vuur Pitch en lopend Vuur Offline. Dit vanuit de gedachte om een groter draagvlak te creëren als platform voor de Nederlandse indie-scène. Ondertussen zijn we erg serieus bezig om ons in elk project te blijven verbeteren. Zo is bijvoorbeeld de podcast flink verbeterd en wacht onze vodcast een luxe kerstverrassing. Aan het concept voor Lopend Vuur Offline wordt op de achtergrond ook gesleuteld." Dus er is sprake van een duidelijke visie met een nationaal draagvlak. Welke partijen zijn er momenteel bij betrokken? "Lopend Vuur staat op zichzelf. Wel hebben we voor de Lopend Vuur Pitch SonyBMG's Red Ink als partner. Daarnaast hebben we onlangs KinkFm mogen verwelkomen als mediapartner voor de Pitch. Jet-Stream heeft ondersteuning beloofd op het gebied van streaming video en MusicAllin uit Noordwijk heeft ons geholpen met het verzamelen van kwalitatief goede audio-apparatuur." Hoe denken jullie dat Lopend Vuur zich verder zal gaan ontwikkelen? "Lopend Vuur moet binnen twee jaar een gevestigde naam zijn als Nederlands indie platform en moet garant staan voor kwaliteit en eigenheid. Zowel de artiesten die betrokken zijn als onze activiteiten moeten hier naadloos op aansluiten. Hiervoor is het voor ons heel belangrijk om de Lopend Vuur Pitch tot een succes te maken. Ook zal het aanbod op Lopendvuur.nl steeds professioneler worden, zodat voor een artiest een plekje op de website steeds waardevoller wordt. Ook hebben we plannen om Lopend Vuur Offline te ontwikkelen tot een frequent evenement met een eigen smoel. Voor komende zomer hebben we overigens nog een aardige verrassing in petto, waar we hopelijk kort na Noorderslag meer over kunnen vertellen." Jullie hebben het over een platform voor bands en de mogelijkheid om vooruit te komen in de muziekindustrie. Hoe biedt Lopend vuur precies deze ondersteuning aan bands? "Meedoen aan de pitch zou een flinke ondersteuning kunnen betekenen, daarvoor verwijs ik je door naar lopendvuurpitch.nl. Op onze andere site, lopendvuur.nl, besteden we aandacht aan artiesten door middel van het uitzenden van interviews en speciaal voor Lopend Vuur opgenomen live sets. Ook draaien we in onze podcast en mp3cast tracks van Nederlandse indie-acts. Het overige aanbod op onze site zou kunnen werken als inspiratiebron voor een artiest: "Wat gebeurt er op dit moment in de industrie en liggen hier kansen en mogelijkheden voor mij?" Lopend Vuur Offline is opgezet om bands ook op het podium een extra mogelijkheid te geven om zich te laten horen." Op de site proberen jullie duidelijk een vorm van opbouwende kritiek te leveren over bijvoorbeeld Buma/Stemra. Vanwaar deze kritische houding? "Laten we even vooropstellen dat Lopend Vuur er niet tegen is dat bands geld verdienen met hun muziek, helemaal niet zelfs! Maar we denken dat Buma/Stemra een werkwijze hanteert die niet meer van deze tijd is. Buma/Stemra maakt het startende bands erg lastig om hun muziek te verspreiden via het internet en te profiteren van commercieel gebruik. De pilot die Buma/Stemra onlangs samen met Creative Commons Nederland startte, biedt onvoldoende mogelijkheden door de wel erg strakke definitie van non-commercieel gebruik. Lopend Vuur vindt dat jammer, en probeert zoveel mogelijk aan bands te laten zien hoe het wél kan." Een onderdeel van opbouwende kritiek is duidelijk gericht op het beter marketen van eigen muziek in combinatie met het internet. Hoe kijken jullie aan tegen de mogelijkheden van de nieuwe media? "Nieuwe media biedt een ongekend arsenaal aan nieuwe mogelijkheden om jezelf als artiest in de markt te zetten. De kunst is nu om creatief te zijn en niet te verzuipen in de massa. We hopen met de voorbeelden die we op lopendvuur.nl aandacht geven in het blog, de podcasts en de newswire bands te helpen met het maken van keuzes uit dat enorme aanbod." Wat is jullie visie op de toekomst van muziek, artiest en verspreiding? "Als ik voor mezelf spreek dan is de toekomst: alle muziek overal. Met verschillende media/gadgets kun je bijna overal online een eigen account krijgen en zo direct bij het grootste aanbod aan muziek komen. Ik denk dat dit plaats zal vinden in combinatie met een abonnement. Voor de artiest zullen er nog meer manieren verschijnen om zichzelf online te promoten en om zichzelf te onderscheiden. Creativiteit is het sleutelwoord." Wat is de boodschap of motivatie die jullie aan bands willen meegeven? "Muziek maken is geen hobby! Om ergens te komen met je muziek zul je hard moeten werken. De medaille heeft altijd twee kanten: muzikale kwaliteit in combinatie met vooral hard werken aan de ene zijde en creatief zijn aan de andere zijde levert resultaat op" Hoe kunnen we jullie blijven volgen? www.lopendvuur.nl geeft weer waar wij allemaal mee bezig zijn. Je volgt zo niet alleen Lopend Vuur, maar ook talent en ontwikkelingen uit de Nederlandse independent scène. Links http://www.lopendvuur.nl http://www.lopenvuurpitch.nl http://www.myspace.com/spaug http://www.myspace.com/venusflytrap2007 http://www.myspace.com/audiotransparent