Hoe anders is Dig This dan de Blue Note Trip avonden?
“Die waren vooral heel erg jazzgeoriënteerd. Dig This richt zich ook op andere muziekstijlen, zoals funk. Maar het jazzy randje blijft natuurlijk.”
Is de zogenaamde jazzdance nog wel relevant? De tijd dat het echt hip was, is toch wel weer voorbij.
“Je ziet tegenwoordig steeds meer een verschuiving naar de funk. Ik weet niet in hoeverre dat te maken heeft met de populariteit van bands als LCD Soundsystem. Ik word daar in ieder geval helemaal niet door geïnspireerd en ik luister er ook nooit naar. Vroeger gingen mensen verkleed naar jazzfeesten en was het echt een hele happening. Nu is het meer een avondje uit. Niet echt bijzonder meer.”
Hoeveel vrijheid heb je in de keuze van je repertoire?
“Als dj moet je natuurlijk geven en nemen. Je kunt niet alleen maar de obscure plaatjes draaien die jij goed vindt, maar moet ook wat hitjes draaien. Groningers komen echter wel vaak erg goed mee. Ze kijken eerst even de kat uit de boom, maar als er iemand de dansvloer opgaat volgt de rest meestal wel. Alcohol speelt natuurlijk ook een belangrijke rol, haha.”
Onder andere Jules Deelder heeft kritiek geuit op de gladde jazz die op de Blue Note Trip avonden te horen was. Hij merkte op dat dit niets meer met jazz te maken had. Hoe zie jij dit?
“Hier bemoei ik me niet mee. Als die jazzpuristen in hun grot willen blijven zitten, moeten ze dat vooral doen. Zij vinden gewoon dat jazz niet voor iedereen is. Het moet een beetje elitair en ‘hun muziek’ blijven. Daar moet iedereen met zijn poten vanaf blijven. Dit vind ik echt onzin. Jazz is voor iedereen en Blue Note Trip is een goede introductie voor mensen die niets met jazz hebben, omdat hun vader dat altijd draaide en ze de ellenlange saxofoonsolo’s toen ook al niet snapten. Als je naar Blue Note Trip luistert, ontdek je dat jazz ook makkelijk, leuk en toegankelijk kan zijn.”
Hoe zie je de toekomst van de jazz? Elektrisch of toch ouderwets analoog?
“Toch analoog. Daarom ben ik nu ook een cd aan het opnemen waarop voor bijna negentig procent live muziek te horen is. Het is overigens niet zo dat ‘echte jazz’ analoog is. Zeker niet. Echte jazz is gewoon een feeling.”
Wat vind je van de Groningse jazzscene en wat voor invloed denk je dat het conservatorium daarop heeft?
“Ik ken de Groningse scene niet zo goed. Ben van Gelder ken ik wel. Daar heb ik een aantal keren wat projecten mee gedaan. Hij is erg goed. Over de invloed van het conservatorium zou ik niet zoveel kunnen zeggen. Ik merk er in ieder geval weinig van.”
De Blue Note Trip avonden werden zwaar gepromoot. Dig This ook. Hoe commercieel en toegankelijk moeten de avonden zijn?
“Zoals ik al eerder zei, je moet geven en nemen. Ik ben natuurlijk altijd op zoek naar obscure plaatjes, maar ik kan niet een set draaien met alleen maar onbekende nummers. En bovendien, hits zijn vaak hartstikke goede en leuke platen.”
Tot slot: wat is hét nieuwe jazztalent van Groningen?
“Ik ken eigenlijk geen jazztalenten in Groningen, behalve Ben van Gelder natuurlijk. Die doet het echt ongelofelijk goed.”
Buitenstaanders en de Groningse jazzscene. Ze zijn waarschijnlijk nog niet helemaal met elkaar bekend. Ben van Gelder kent hij wel. De outsider weet niets over de scene. Misschien zit dat bij een duidelijke insider beter. Volgende week (onder voorbehoud) een interview met Ben van Gelder.
Jazz in Staad pt.1
DJ Maestro over Blue Note Trip-opvolger Dig This: 'het jazzy randje blijft natuurlijk'
Vandaag de eerste aflevering van Jazz in Staad. Een interview met DJ Maestro, het voormalige brein achter de immens populaire Blue Note Trip avonden. Vanavond staat hij in de Oosterpoort achter de draaitafels voor Dig This. Hetzelfde als Blue Note Trip of toch wat anders? Hoe denkt een buitenstaander over de jazzscene in Groningen?