‘EuroSonic is een bandjesfestival’

Gesprek met programmeur Robert Meijerink

Lemke Kraan, ,

Komende donderdag en vrijdag wordt Groningen tijdens EuroSonic weer overspoeld met een golf van Europese en nationale bands. Met de focus op Duitsland, puilt de programmering uit van muziek met de Duitse slag en Berlijnse hipheid. Een gesprek met programmeur Robert Meijerink.

Gesprek met programmeur Robert Meijerink

“Het gaat goed: we hebben voorlopig nog maar drie afzeggingen gehad. En dat op een totaal van dik 135 bands!” EuroSonic-programmeur Robert Meijerink ziet het voorlopig wel zitten. “Maar we blijven duimen voor de komende week.” Meijerink is de nieuwe programmeur van EuroSonic. Als programmeur van Doornroosje en het Nijmeegse festival Valkhofaffaire beschikt hij over de nodige ervaring, maar een festival als EuroSonic vereist een andere aanpak. “Noorderslag probeert een staalkaart te geven van de Nederlandse popmuziek. EuroSonic is een showcase festival waar Europese acts de kans krijgen om zich te presenteren. Het is van belang relevante en goede acts te programmeren. Nieuwe, frisse bands krijgen op Eurosonic de kans om door te breken.” Een blik op de programmering bevestigt dit. Maar er staan ook veel acts geprogrammeerd die het stadium fris en jong al een tijdje gepasseerd zijn, zoals het Duitse Westbam en 2Raumwohnung. Eerstgenoemde is al twintig jaar succesvol in de dancescene, en ook 2Raumwohnung is in Duitsland allang geen onbekende meer. “Deze bands vallen binnen de focus die we dit jaar hebben. Elk jaar hebben we een rode draad in de programmering loopt, en dit jaar is dat Duitsland. Behalve ons buurland, is Duitsland ook een groot muziekland waarin veel muziekstromingen vertegenwoordigd zijn. In de programmering wilde ik een doorsnede van de Duitse popmuziek aanbieden, waarmee Duitsland zich kan profileren ten opzichte van de rest van Europa. En daar horen ook acts bij die in Duitsland al zijn doorgebroken. Er zijn bands die groot zijn in Duitsland, maar daarbuiten geen voet aan de grond krijgen. Dit komt natuurlijk ook doordat de teksten vaak in het Duits zijn. Fettes Brot, een Hamburgse hiphopformatie, trekt in eigen land bijvoorbeeld 3.000 bezoekers, maar is daarbuiten zo goed als onbekend. De combinatie van nieuwe en gevestigde namen levert hopelijk een aansprekende mix op.” Maar hoe zit dat met de Duitse dance? Duitsland kent bijvoorbeeld een bruisende minimalscene, maar daarvan is weinig terug te vinden in de programmering. “Minimal is inderdaad een populaire stroming. In Nederland neemt het intussen alweer in populariteit af, maar in Duitsland leeft het nog behoorlijk. Maar dance is een hele andere wereld. Eurosonic biedt dance-acts niet de kansen die het voor bands oplevert. Voor dance-acts bestaan festivals en conferenties waar ze beter terecht kunnen, zoals Sonar in Barcelona en het Amsterdam Dance Event. EuroSonic heeft die naam niet en is ook vooral een showcase voor bandjes. Op deze manier blijft natuurlijk een deel onderbelicht, en het zou mooi zijn als we in de toekomst een bruggetje kunnen slaan tussen dance en popmuziek. Maar dat kan ik niet alleen.” Toch staan er op EuroSonic een aantal interessante elektronische acts geprogrammeerd. De Duitse acts Barbara Morgenstern en Masha Qrella (die in het voorprogramma van Calexico heeft gestaan), het Finse Aavikko, Nid & Sancy, Aux Raus en het Engelse Superthriller. “Dit valt allemaal nog onder de noemer pop. Wat ik metname een erg interessante ontwikkeling binnen de dance vind, is het gebruik van live instrumenten. Sta je de eerste keer nog naar een dj-set te kijken, de volgende keer word je weggeblazen door een live band. Westbam, bijvoorbeeld, treedt in Simplon op met een band. Dat is al een oude rot in het vak, ik ben erg benieuwd hoe dat wordt.”