Jazz in Staad pt. 2 Jazz in Staad pt. 2

Ben van Gelder over de Groningse jazzscene

, Matthijs Sorgdrager,

Jazz in Staad pt. 2

Ben van Gelder over de Groningse jazzscene

Matthijs Sorgdrager, ,

In deel 1 van Jazz in Staad noemde DJ Maestro hem het nieuwe talent van Groningen. Ben van Gelder speelt samen met de groten (onder andere Joost Swart) en doet dit zeker niet onverdienstelijk. Als er iemand is die de jazzscene in Groningen kent, moet hij het zijn.

Ben van Gelder over de Groningse jazzscene

Echt iets zinnigs zeggen over de jazzscene, dat kon DJ Maestro niet. Hij is natuurlijk ook maar een buitenstaander. Wat zegt een echte insider over de scene? 3Voor12Groningen praat met Ben van Gelder over jazz in staad. Wat is typerend voor de jazzscene in Groningen? “Het is een heel erg klein wereldje. Iedereen kent elkaar en iedereen speelt ook met elkaar. Hoewel het zo klein is, ligt het niveau heel erg hoog. Kortom: klein en een hoog niveau.” Hoe groot is de invloed van jazzkroegen als De Smederij en De Spieghel? “Heel groot. Het is moeilijk om plekken te vinden om muziek te maken en waar muziek gemaakt wordt. Dit gebeurt wel in deze kroegen. Hier krijg je de kans om op te treden.” Als het conservatorium en de muziekschool er niet zouden zijn, hoe zou het er dan uitzien in Groningen? “Leger, veel leger. Mede door het conservatorium is de scene zo goed geworden. Wat verder heel erg goed is van het conservatorium, is het project New York Comes To Groningen. Dit houdt in dat elke week gastdocenten vanuit New York naar Groningen komen om hier les te geven. Dit project is vier jaar geleden opgezet door Jos Steppe en het is een erg groot succes. Het trekt veel verschillende nationaliteiten aan: Bulgaren, Roemenen, Japanners...” Wat mist de Groningse jazzscene nog? “Het mist de echte Randstadmuzikanten. Als je met de echt goede en bekende muzikanten wilt spelen, moet je toch naar de Randstad. Die muzikanten zitten gewoonweg niet in Groningen.” Waarom komen er zo weinig bekende jazzartiesten uit Groningen, denk je? “Oh, dat valt heel erg mee hoor. Er komen genoeg bekende namen uit Groningen. Je hebt natuurlijk Joost Swart, maar ook Sjoerd en Gijs Dijkhuizen zijn erg bekend. Deze mensen zijn echter allemaal naar Amsterdam vertrokken.” Hoe belangrijk zijn de Blue Note Trip en de Dig This avonden in de Oosterpoort voor de scene? “Goede vraag. Heel erg belangrijk. Het is natuurlijk geen pure jazz, maar gewoon lichte muziek met een beetje jazz er in verwerkt. Dit zorgt ervoor dat meer mensen naar jazz gaan luisteren. Het beeld dat jazz alleen maar wordt gemaakt voor negers met parapluutjes en hoedjes, wordt hiermee weggevaagd.” Wat is echt het belangrijkste van de jazzscene in Groningen? “De muziek natuurlijk.” De nieuwe ontdekking op jazzgebied in Groningen volgens Ben van Gelder… “Nou ja, jazz blijft natuurlijk gewoon jazz. Daar verandert niet veel aan. Voor Groningen is New York Comes To Groningen toch wel de belangrijkste ontwikkeling geweest. Hierdoor zijn er meer buitenlandse muzikanten naar Groningen gekomen en is de jazzscene dus ook veel groter en levendiger geworden.”
Tags

nu op 3voor12