Klassiek met tomatensaus in de Mediacentrale

Designgroep Tomato verzorgt samen met Groningers visuals voor Prime festival

Okkie Bult, ,

Komende vrijdag zal er in het kader van het jaarlijkse Prime festival voor modern-klassieke muziek een bijzondere voorstelling plaatsvinden. Designgroep Tomato (onder andere bekend van danceact Underworld) zal twee concerten visueel opluisteren. Met beelden die afgelopen week door zestien Groninger en internationale kunstenaars en designers tijdens een Tomato masterclass zijn gefabriceerd.

Designgroep Tomato verzorgt samen met Groningers visuals voor Prime festival

Vrijdag vindt in het kader van het jaarlijkse Prime festival voor modern-klassieke muziek een bijzondere voorstelling plaats. Designgroep Tomato (onder andere bekend van danceact Underworld) zal twee concerten visueel opluisteren. Met beelden die afgelopen week door zestien Groninger en internationale kunstenaars en designers tijdens een Tomato masterclass zijn gefabriceerd. Eigenlijk is masterclass een verkeerd woord, vindt Michael Horsham, een van de twee Tomato-leden die naar Groningen afreisde om een door mediabedrijf Pavlov georganiseerde masterclass te begeleiden. "We zijn namelijk geen meesters. We zijn hier gewoon aan het werk." Waarmee hij zich meteen van het kunstenaarschap lijkt te willen distantiëren. "Want", zo voegt hij er aan toe, "we maken gewoon dingen die we daarna verkopen. We hebben helemaal geen verstand van kunst." Tomato is een select samenwerkingsverband van internationaal opererende ontwerpers, dat in 1991 werd opgericht. Ze verzorgden effecten voor films als Trainspotting en The Beach, deden commercials voor Sony, Levi's en Nike en richtten grote tentoonstellingen in, van Spanje tot Japan. Hun meest bekende project buiten het internationale designwereldje is ongetwijfeld de Engelse danceact Underworld, hoewel niet veel mensen zich hier bewust van zullen zijn. En dan natuurlijk die 'masterclass' in Groningen. Er wordt inmiddels al bijna een week druk geknutseld in het Pavlov Medialab, waar de workshop plaatsvindt. En dat knutselen moeten we heel letterlijk nemen. Want alle moderne technieken die de hedendaagse kunstenaar/ontwerper bijstaan ten spijt, bij Tomato is het back to basics. En zo kunnen we mensen die normaal enkel een muis en toetsenbord hanteren, in de weer zien met lijm, papier en klei. En dat doen ze erg goed, vindt Horsham. ‘Op school leert men heel erg werken vanuit een van tevoren uitgedacht concept. Wij draaien het om. Begin maar te werken, dan zien we wel wat er uit komt. Vooral de huidige computergeneratie is het niet meer gewend vanuit iets anders dan hun software problemen te benaderen. Daarom is dit erg leerzaam voor ze. Het is leuk om te zien.’ Wat we komende vrijdag kunnen verwachten, is ook voor Horsham nog een grote vraag. Behalve dan dat het resultaat - al het geknutsel ten spijt - om praktische redenen vanuit de computer op vijf grote schermen geprojecteerd zal worden. Horsham: ‘Om het toch nog een beetje intuïtief te houden, zullen we waarschijnlijk wel iets doen met de onorthodoxe manier waarop Cornelius Cardew (een van de componisten waarvan het werk ten gehore zal worden gebracht, ob) zijn muziek noteerde. Ons werk zal reageren op de geluiden van het orkest, waarna het orkest weer reageert op de beelden die op het scherm terechtkomen.’ Wie wil zien - en horen - wat daar uitkomt, moet komende vrijdag naar de Mediacentrale (Europapark) komen. Naast werk van Cornelius Cardew (uitgevoerd door het Duitse musikFabrik) zullen musicFabrik en het NNO werk van Sir Harrison Birtwistle ten gehore brengen.