Dat Groverpop het ook in 2004 goed gedaan heeft, blijkt uit de groeiende animo voor evenementen, toenemende lokale bekendheid onder bands en publiek en de voortgezette subsidie voor de Groninger popkoepel. Groverpop begin 2005 dan ook vol vertrouwen, met een eigen seminar tijdens het Noorderslag weekend en als afsluiting van dit seminar de presentatie van de tweede editie van de sampler 'De slag van Groverpop'.
Het seminar bood voor ieder wat wils: zo kon de bezoeker om 12:00 meteen kiezen uit drie uiteenlopende zaken: Boekingen, Zang/songwriting of Digitale auteursrechten. De diversiteit in aanbod van het eerste uur bleek representatief voor de rest van het programma. De vele aspecten van het 'als artiest bezig zijn' werden door professionals uitgelicht die altijd meer te zeggen hadden dan wat ze in dat ene uur kwijt konden.
Waar het programma het eerste uur alleen eenmanslezingen bood, was er tijdens het tweede gedeelte van het programma ook ruimte voor discussie. In het ovale bovenzaaltje van De Oosterpoort schoven onder andere Peter Schaap (the Electric co.), André (Living Room Records) en Bazz (Van Katoen) aan om de voor- en nadelen van een platendeal te bespreken. De heren platenbazen begonnen grappig genoeg meteen met het verwerpen van de term 'platenmaatschappij': deze vonden zich niet toepasbaar op zichzelf. Platenlabel kwam al meer in de buurt, maar bescheidenheid voerde de boventoon bij de bazen van de kleine labels.
Tot het moment dat zanger Bas (of Bazz) Barnasconi binnen kwam lopen leek het in de gevulde Oval Office in de verste verte niet op een discussie, maar Barnasconi, fashionably late, stookte het vuur goed op en ging soms flink tekeer tegen het huidige systeem. Host Richard de Vries (Groverpop) had soms moeite de felle zanger af te stoppen. Als een Jan Marijnissen had de Van Katoen frontman het over hun nieuwe album dat alleen als download beschikbaar is, maar ook over de houding van de band naar de volgens Barnasconi verdorven muziekindustrie toe; een houding die tegendraads doch bewonderenswaardig is. Hij spoorde de muzikanten in de zaal aan vooral dingen in eigen hand te houden.
Met enige uitloop was de discussie afgelopen en weer tijd voor het nodige eten, drinken en netwerken. Je zag tijdens het Groverseminar veel jonge muzikanten rondlopen. Hiermee kan de organisatie tevreden zijn, aangezien aanstormend, veelal jong talent een voorname doelgroep is van Groverpop.
Tegelijk met het discussieforum 'Wel of geen platenmaatschappij' vonden ook een DJ-masterclass 'DJ in rock' en een lezing 'Hoe organiseer je een band?', waar de zakelijke (vooral financiële) kanten van het bandbestaan werden uitgelicht. Bij het samenstellen van het programma is men erin geslaagd een goede afweging te maken tussen het artistieke en het zakelijke deel van het muzikant-zijn.
Tijdens de één na laatste ronde was er plaats voor de onderdelen Mediatraining, Songwriting & compositie en Contractopstelling.
Mediatraining vond wederom plaats in de Oval Office, waar onder Ariën Rasmijn (ex-3voor12Groningen, nu LiveXS) en zijn opvolger bij 3voor12Groningen, Jeroen de Boer, plaatsnamen. Het onderdeel was wederom bedoeld als discussie, maar had meer weg van een workshop of stoomcursus 'hoe zet ik biografieën en persberichten op?' of 'waar moet ik op letten tijdens een interview?'. Voor sommigen bekende koek, voor anderen leerzaam en interessant.
TV Noord presentatrice Janine Abbring nam ook deel en legde uit hoe zij het in de tijd van haar hit 'Jelle' (met Slimme Schemer) had gedaan, toen De Kast ze voor de rechter daagde. Ook Ariën Rasmijn en Jasper v/d Dobbelsteen (FRET) wisten aardige dingen te vertellen, maar na verloop van tijd viel men in herhaling en werd er op sommige onderwerpen te lang doorgegaan. Misschien een gemiste kans, maar slechts een smetje op een verder goed verlopen seminar.
De dag werd afgesloten met de presentatie van 'De Slag van Groverpop 2005', ingeluid door een heus presentatiefilmpje en een panel met onder andere Jaap Boots (namens de landelijke 3voor12) en Bert Hadders (Platex Records). Zanger Bazz zorgde wederom voor enige hilariteit door op te biechten dat hij geen cd had gekregen, er dus niet over mee kon praten en vervolgens weg te lopen. Er werd onder andere gevraagd naar de persoonlijke favorieten van ieder panellid. De namen Mullhouse en LPG kwamen meerdere malen terug, maar ook The Kickers en Dirty Love Letters werden geprezen. Op de helft van dit laatste programma-onderdeel mocht Marlon Penninkhof, zanger van Third Wing (that would be me) akoestisch een nummer spelen, om vervolgens aan te schuiven bij de rest. Er werd nog gepraat over het Groninger Popklimaat en het was tevens aan mij om de cd-presentatie en daarmee het eerste Grover Pop Seminar af te sluiten met nog een akoestische song. Hiermee kwam een einde aan een vruchtbaar Seminar, waar de dames en heren van Groverpop gerust trots op mogen zijn.
Eurosonic dag 1: Gepaste trots na Grover's eerste popseminar
Dag wordt afgesloten met presentatie tweede sampler
Al maanden zijn ze er bij Groverpop hard mee bezig geweest, het opzetten van het eerste Grover's Pop Seminar, dat afgelopen donderdag de hele middag plaatsvond.