Planet Orange – the movie

Over de contrasten van het bandleven

Bert Platzer, ,

Tijdens de tweede editie van Groningse Nieuwe werd in filmhuis Images de film ‘Volle maan en Mars staat heel dicht bij’ gepresenteerd. Een uiterst herkenbare documentaire, waarin het diepere wezen van Planet Orange niet onaangeroerd blijft.

Over de contrasten van het bandleven

Blazer-toetsenist Thea is boos. Geïrriteerd pakt ze een fles bier uit de koelkast en banjert weg. Gitarist-toetsenist Harm vraagt wat er nou aan de hand is en de studiotechnicus lanceert daarop zijn inzichten over conflictbeheersing. Drummer Ben probeert met een “geen ruzie maken hoor”, de lucht te klaren. Het is een van de meest vermakelijke scènes uit ‘Volle maan en Mars staat heel dicht bij’, een documentaire van ongeveer een half uur over de cd-opnames van ‘Lollypop Barbershop’ en de voorbereidingen op een optreden in kunstenaarsdorp Ruigoord. ‘Volle maan en Mars staat heel dicht bij’ is een van de tien korte films die werden gepresenteerd op de tweede aflevering van Groningse Nieuwe, een initiatief van filmhuis Images en Stichting Groninger Videolandschap. Onafhankelijke film- en videomakers uit de stad en provincie Groningen wordt een podium geboden om hun werk in filmhuis Images te vertonen. “De film geeft een goed beeld van de stress in de studio”, vertelt Thea na de presentatie in het café van Images. “Johanz [Westerman, red.] zei net tegen me ‘wat ben je een stuk chagrijn, zo ken ik je helemaal niet’.” Arno Cupédo, de maker van de film, voert ter verdediging aan dat Harm tegen hem had gezegd dat hij pas aan het eind van de week naar de studio moest komen. “Hij zei dat iedereen dan helemaal leeg zou zijn.” In de film wordt het contrast tussen het lichte van de muziek en het zware van het sjouwen benadrukt, legt Arno uit. Het optreden in Ruigoord was een goede aanleiding, vult Thea aan. Tussen de interviewbeelden door loopt de band inderdaad flink te sjouwen – een Mercedesbusje wordt tot de nok toe volgeladen met orgels, versterkers en ander instrumentarium. Ook wordt er flink gezwoegd in de studio. De zoveelste take van een nummer inspelen en daarna het overleg – “laten we deze staan?” Aan het eind van de film datgene waar het om gaat: optreden, in een oude kerk in Ruigoord in dit geval. Wie de titel van de film wil begrijpen, moet goed opletten in de scène waarin Harm, Ben en gitarist Peter naast elkaar op de brede achterbank van een klassieke Ford zitten, onderweg naar Ruigoord. “Ik geloof niet in toeval”, zegt Harm, die om diepere inzichten nooit verlegen zit. “Neem nou deze dag. Het is volle maan en Mars staat heel dicht bij. Dan kán het allemaal.” Hij doelt daarmee op allerlei ‘schijnbare toevalligheden’ waardoor de band volgens hem wordt achtervolgd, maar helemaal duidelijk worden wil het me niet. Ook onduidelijk is wat er verder met de film gebeurt, die volgens Arno ‘voor de lol’ is gemaakt. Als download op de website van Planet Orange zetten of tegen kostprijs versturen? “Heb jij een idee?”, wordt mij gevraagd. En zo komt het gesprek op nieuwe filmplannen. Immers, deze film werd opgenomen tijdens de opnamen van ‘Lollypop, Barbershop’, en momenteel is de band bezig met de opnamen voor de volgende cd, die na de zomer gaat verschijnen. “Niet weer een bandportret natuurlijk”, zegt Arno. “Over hoe het creatief proces gaat of zo”, zegt Harm, die in zijn zondagse pak is aangeschoven. “Dat het helemaal niet meer over de band gaat, maar over de muziek?”, vraag Arno. Harm mijmert. “Ja, ja…”