Veel te doen op Clash in de Oosterpoort

Maar waar was het experiment?

Lemke Kraan, ,

Zaterdagavond zouden kunst en dance elkaar in de Oosterpoort op grootse wijze ontmoeten. Met een line-up die uitpuilde van de populaire danceacts hoopte de gemeente Groningen een breed publiek in aanraking te laten komen met verschillende uitingen van cultuur. En?

Maar waar was het experiment?

Veel te zien was er zeker, zaterdag, op de Clash in de Oosterpoort. Naast de drie dancepodia, waren er verschillende kleinere acts en installaties waar het publiek zelf deel van kon uitmaken. Het aanbieden van cultuur aan een breed publiek door middel van een dansfeest was het doel. Wat de muziek betreft, was gekozen voor een relatief veilige maar goede line-up. Aan Luke Slater, de Freestylers en Speedy J kon de Oosterpoort zich geen buil vallen. En de doelgroep, scholieren en begin-twintigers, werd er gezien de leeftijdssamenstelling, mee bereikt. Vooral het jongerentheater was erg goed vertegenwoordigd. Een woest schimmenspel van De Noorderlingen vond boven de hoofden van het publiek plaats, terwijl even later de Jeugdtheaterschool een perfecte vertolking van het computerspel The Sims neerzette. Bomvol was het bij het handentheater van Comedy Lejo, en er werd gedrongen bij de Stille Rollerdisco. De felverlichte dansvloer van de installatie B A DJ lokte veel aspirant-dj’s het podium op. ‘Don’t move!’ stond er op een onschuldig ogend apparaatje bij het podium. Dit apparaatje behoorde toe aan een aroma-dj en verspreidde een doordringende lucht. De electrosets van de Groningse dj’s Rohbadobh en Foefur en de harde electroclash van Joost van Bellen werden er niet minder goed van. De soepele, warme breakbeats van de Voodoogospels leidden de dj-set van een van de Freestylers in, die de ene na de andere dansvloerkraker uit zijn platentas toverde. Noisia en Ed Rush & Optical zetten met hun rauwe breaks een scheurend blok drum-’n-bass neer. De nieuwste plaat Lekker van Noisia zeilde na gebruik het publiek in, waar hij dankbaar werd opgevangen. Met de muziek zat het deze avond dus wel goed. Maar waar was het experiment? Waar was de ruimte voor de beginnende kunstenaar? Clash is met gemeentesubsidie onder de noemer Art Party georganiseerd. Al vier jaar kunnen organisaties een plan indienen voor die Art Party, waar kunst en dance geïntegreerd worden. De Oosterpoort had dit jaar het beste plan en schakelde een aantal Groningse organisaties, waaronder Zapclub en Holodeck, in voor de programmering en aankleding. Maar op een evenement waaraan de gemeente een flinke subsidie heeft toegekend om cultuur aan te bieden aan een breed publiek en jong talent een podium te bieden, ligt de verwachting voor vernieuwende en spannende kunst toch wat hoger… Het video-experiment van de kunstenaars van collectief Nou en Herkauw kwam als enige in aanmerking voor de noemer spannend en vernieuwend. Nou en Herkauw werkt, net zoals de eerste editie van het experiment tijdens Fuckclubplus in oktober, met materiaal dat ter plekke ontstaat. Het bijna tienkoppige collectief had zich verschanst achter een stellage van computerschermen, mengpanelen en camera’s waar ter plekke stop/motion-filmpjes mee gemaakt werden. Er werd getekend en geknutseld, het publiek stond er met de neus bovenop en kon zelf materiaal aandragen via Bluetooth. Meer van dit soort initiatieven hadden van Clash een echt spannende avond gemaakt. Wat niet wegneemt dat het prettig dwalen was temidden van zoveel culturele bedrijvigheid.