Blue Note Trip is voor mensen die blij willen worden van muziek

Jazzdance doet het ineens goed in Groningen

Marjolein Ottens, ,

Vrijdag 15 april laat de Blue Note Trip met dj Maestro De Oosterpoort voor de vierde keer dansen op een mix van jazz, dance, latin, funk en soul, deze keer gecombineerd met vocals van Miss Bunty en percussie van Marnix Stassen. Hoogste tijd om eens wat meer aandacht aan het concept te besteden en erover te praten met dj, producer en dancekenner Johan Westerman.

Jazzdance doet het ineens goed in Groningen

Westerman is beter bekend als Thee J Johanz. Hij is de man achter de Ballyhoo feesten, bekend om hun mix van latin, funk, Afrikaanse en Oosterse muziek en dance. Johanz, zoals hij zich het liefst laat noemen, werd vorig jaar benaderd door Oosterpoort-programmeur Peter Sikkema. “Hij vroeg me of er mogelijkheden waren om iets met Blue Note Trip te gaan doen. Hij liep al langer met het idee rond, maar wist niet of het in Groningen mogelijk was. Ik dacht dat het wel zou kunnen, dat we dat wel eens konden proberen, en daar hebben we het dus samen over gehad. Ik heb wel ervaring met dit soort feesten neerzetten.” Het gevolg was dat in november 2004 de eerste Blue Note Trip in Groningen een feit was. Een avond die meteen goed werd ontvangen door het publiek. En sinds die eerste keer is het bezoekersaantal blijven groeien. Volgens Johanz is jazz altijd al dansmuziek geweest, en in de jaren zeventig gingen ze die jazz mengen met funk. Net zoals Dj Maestro op dit moment ook doet. En blijkbaar werkt die combinatie ontzettend goed, ook hier in Groningen. Johanz: “Blue Note staat in deze tijd. Ze verrassen mensen met nieuwe muziek, geven oude muziek met frisse ingrediënten nieuwe impulsen. Nu mixen de modernere dansvarianten zich weer met jazz. Dance en jazz gaan gewoon redelijk goed samen.” Waarom hij dacht dat het zou kunnen werken in Groningen, dat mensen toe waren aan zoiets als Blue Note Trip? “Ik wist dat de cd’s goed liepen, dat er een jazzpubliek is en dat er veel jonge mensen zijn die zijn opgegroeid met dance en interesse krijgen voor jazz. Maar ook oudere mensen, die juist bepaalde dance zijn gaan waarderen. Maar het was voor mij toch wel even spannend om erachter te komen of het wel of niet zou werken. Want er is al veel geprobeerd met jazzdance in Groningen, onder andere in het Newscafé, Huize Maas en Storm. Maar het bleek gewoon moeilijk om het van de grond te krijgen.” Is het dan misschien toch zo dat mensen tegenwoordig gewoon weer lekker willen dansen en behoefte hebben aan iets nieuws? “Ik denk dat er gewoon heel veel mensen geïnteresseerd zijn in jazz. Toch blijft het voor mij wel een beetje raar dat het nu ineens wel kan. Het publiek dat op deze avond af komt is ook heel divers. Mensen die gewoon blij willen worden van muziek.”