Dirty Laundry: Groninger hiphopfeestje bouwt eigen identiteit op

"De term 'urban' proberen we te vermijden"

Ermo van Doorn, ,

Vrijdag 1 oktober vond de tweede Dirty Laundry plaats, ditmaal in café ‘t Pleidooi. Dirty Laundry is een initiatief van DJ Frequent en DJ Immy, die met hun feesten de hiphop, soul en funk weer op de kaart willen zetten in Groningen.

"De term 'urban' proberen we te vermijden"

Vrijdag 1 oktober vond de tweede Dirty Laundry plaats, ditmaal in café ‘t Pleidooi. Dirty Laundry is een initiatief van DJ Frequent en DJ Immy, die met hun feesten de hiphop, soul en funk weer op de kaart willen zetten in Groningen. Ermo van Doorn stelde organisator DJ Immy (Jimmy Samwels) een paar vragen over deze party met optredens van De Alliantie (Groningen), Northstar Kingz (Groningen) en Egaflavour (Rotterdam). Evd: Waarom de locatie Pleidooi? JS: DJ Frequent (Patrick van der Weerd) kende er een aantal mensen en dacht dat het wel een keer leuk zou zijn om het feest op die locatie te doen, verder dus geen speciale bedoelingen. Vrijdag bewees de locatie intiem, gezellig en passend bij het concept te zijn. EvD: Gekozen is er voor een aantal Groninger acts maar ook een act uit Rotterdam, waarom? JS: Natuurlijk is het altijd dope om een act van buiten Groningen te boeken. Vooral acts die niet uit het noorden komen. Het is dope omdat de mensen eens andere acts te zien krijgen dan de reguliere acts. Hierdoor proberen we divers te blijven. Egaflavour uit Rotterdam is een zeer talentvolle rapper en binnen de scene in Nederland toch ook niet totaal onbekend. Zo probeer je ook publiek van buiten Groningen naar je feestjes te lokken. EvD: Is deze opzet gelukt afgelopen vrijdag? JS: Is niet altijd helemaal duidelijk, er zijn veel bekende mensen geweest, ook wat onbekendere. Maar mensen van buiten de stad trekken is natuurlijk niet het enige, het is gewoon tof om lokale acts samen met acts van buiten de stad op te laten treden. Zo zorg je ervoor dat men niet telkens hetzelfde voorgeschoteld krijgt. En zo kunnen mensen uit andere steden ook zien hoe hier Groningen door verschillende acts “gerocked” wordt. En andersom geldt dat natuurlijk net zo. Evd: Hoeveel mensen waren er? Even voor de statistieken! JS: Over de hele avond? Ik denk een stuk of 80. EvD: Was dat boven de verwachting? JS: Nee, eerlijk gezegd hadden we meer mensen verwacht, maar we moeten de concurrentie niet onderschatten. In Simplon was er ook een party met locale hiphop acts. En het feit dat Dirty Laundry nog niet een grote naamsbekendheid heeft en nog niet veel mensen zich hebben kunnen identificeren met deze party heeft er ook mee te maken. De opzet van de eerste party was anders. Toen was er een live band, turntablism en hadden we b-boys en b-girls aan het dansen. Deze keer stonden er drie hiphop acts en was er voor de b-boys en -girls te weinig ruimte. Maar we zijn nog maar net begonnen en de parties zullen steeds meer een identiteit krijgen, waardoor mensen zich hopelijk meer met onze opzet kunnen identificeren. EvD: Een vraag die te verwachten valt is natuurlijk: Wil Dirty Laundry zich ’urban’ noemen? JS: Nee… EvD: Waarom niet? JS: De term ‘urban’ proberen we te vermijden. Hiphop, funk en soul zijn in onze ogen 3 aparte muziekstromingen. Ok, ik snap dan wel dat mensen nu opeens muziek van zwarte origine ‘urban’ noemen, maar ze moeten wel beseffen dat het allemaal verschillende muziekstijlen zijn. Volgens ons is het woord ‘urban’ in de wereld gebracht om muziek van zwarte origine naar een groter publiek te brengen, wat op zich natuurlijk wel goed is. Maar we vinden dat we die muziekstijlen gewoon apart moeten houden zoals het altijd was. Hiphop is hiphop, funk is funk, soul is soul, r’n’b is r’n’b enzovoort. EvD: Wat zijn de toekomstplannen JS: We blijven sowieso doorgaan met het organiseren van de Dirty Laundry parties. We beginnen klein maar willen natuurlijk groot eindigen. Tijdens elke party neem je weer meer ervaring mee over hoe dingen anders en beter aan te pakken. Uiteindelijk zal er de juiste mix van omstandigheden gevonden worden waardoor de parties een sterkere identiteit zullen krijgen die garant moet staan voor “having a good time”!