Fruit Of The Original Sin – Infernal Machine Remix
Marlon legt het hoe en waarom van deze remix uit
Marlon Wolterink van Mr Munchkin Studios uit Winterwijk maakt op regelmatige basis een remix van een bestaand nummer van een Gelderse act. Deze keer is het nummer Infernal Machine van Fruit of the Original Sin aan de beurt. Marlon legt het hoe en waarom van deze remix uit!
Na onderling overleg kwamen we kwamen uit op het nummer Infernal Machine, een pompende industrialtrack van hun album. De track heeft een aantal nogal boze stukken zang. In mijn hoofd hoorde ik daar een soort gabber kickdrum bij en met dat idee ben ik aan de slag gegaan.
Er zit in het nummer in de bridge naar de breakdown toe een mooie melancholische leadgitaar verscholen, die goed onder de refrein zang past. Deze heb ik in 2 stukken geknipt; de eerste helft is gebruikt voor de refreinen onder de ''fuck you for everything'' gedeeltes. De tweede helft van de gitaarlead heb ik gebruikt voor de ''and the sky was made of violence'' breakdown waarbij eerst het thema wordt nagespeeld met een redelijk lullig klinkende squarewave synth en vervolgens de gitaar zelf erin komt voor de nodige oplossing en spanningsopbouw naar het onderkoelde ''my heart is cold as stone'' gedeelte.
Het nummer heeft in de breakdown en het einde een hele duidelijke typische synth (op de halve tel na de kicks). Dat geluid is een flink bewerkte preset van Steinbergs Retrologue. Samen met de sidechain compressie klinkt dit redelijk opgefokt. Het meest in het oor springend in deze remix is de kickdrum, een hardstyle kick. Het was niet mijn bedoeling om een dusdanig harde kick te maken dat je alleen maar vervorming hoort alsof je speaker kapot is (wat je heel veel hoort bij de huidige hardstyle), maar om een aggressieve kick te maken. De kick is opgebouwd uit uiteindelijk vijf lagen: drie ervan zijn puur voor de toon, één is voor het gabber geluid en de laatste voor het laag.
Als afsluiter wilde ik een beukend einde hebben, waar het origineel helemaal is overgegaan naar de remix. Het geheel moest zwaarder en lager daarom verandert de toonsoort van D naar G. Het hele nummer heeft een soort oldschool hardstyle vibe, daarom heb ik voor het einde wat oldschool geluiden gebruikt. Dat is ten eerste een geloopte Amen-break van mezelf en natuurlijk de Dominator synth die je hoort.