Kreatief met... Hauschka!

Het basismateriaal van vandaag is: een piano, duct-tape en pingpongballen

Tekst: Sophie Luderer ,

Wat kun je allemaal doen met die hinderlijk los slingerende attributen die in menig huishouden uiteindelijk trap of fruitschaal in beslag nemen? Volgens de Duitse pianist/componist Hauschka zijn de mogelijkheden legio. Keer uw broekzakken om of kieper gewoon eens een zak pingpongballen leeg boven een vleugel en zie wat er gebeurt...

Het basismateriaal van vandaag is: een piano, duct-tape en pingpongballen

Wat kun je allemaal doen met die hinderlijk los slingerende attributen die in menig huishouden uiteindelijk trap of fruitschaal in beslag nemen? Volgens de Duitse pianist/componist Hauschka zijn de mogelijkheden legio. Keer uw broekzakken om of kieper gewoon eens een zak pingpongballen leeg boven een vleugel en zie wat er gebeurt...

CONCERT
Hauschka, Saddlespan, vrijdag 22 juli

MUZIEK
Prepared piano, oftewel klassiek pianospel met een breed scala aan beïnvloedende ingrepen om de mogelijkheden van dit instrument te toetsen. Door op of onder een aantal snaren en/of hamers voorwerpen te klemmen, verandert de klankkleur van de getoucheerde snaar ingrijpend, afhankelijk van materiaal en positie van het object.

PLUS
Hauschka is een kunstenaar, of beter, een koorddanser op de snaren van zijn piano. Zijn kracht ligt in het combineren van zuivere pianoklanken met het geluid van een kleine utopie aan objecten. Pingpongballen, waxinelicht-cupjes, draadjes, stokjes en duct-tape dragen bij aan meesterlijke kakofonie van wonderlijke geluidjes. Soms delicaat als een fris stromend beekje, soms verpletterend bombastisch als een waterval. Wel is het een kwestie van goed mikken en uitkienen. Ervaring heeft geleerd de duct-tape pas aan het einde van de set toe te passen, zo licht hij toe, aangezien de boel daarna zo lastig schoon te maken is.

MIN
Hauschka gebruikt de piano eerder als middel om ritmes voort te brengen dan melodie. Hij gaat zelf zodanig in zijn geknutselde pianospel op, dat er tijdens de nummers geen interactie is met het publiek. Dit is niet de hapklare maaltijd die je doorgaans op primetime vierdaagsevrijdagavond verwacht, waardoor het voor menig luisteraar mogelijk wat moeilijk verteerbaar kan zijn.

CONCLUSIE
Een uur lang staart het publiek betoverd naar de acrobaat die het uiterste uit zijn vleugel haalt. Het is verrukkelijk om eens niet de standaard fastfoodsnack voorgeschoteld te krijgen, maar een delicatesse van de traiteur.
 
CIJFER
9