Oranjepop vindt nieuw drankbeleid een succes

“Het belangrijkste was het creëren van bewustzijn”

Tekst: Redactie 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen / Foto's: Ilse Lambert ,

Voor het eerst in het tienjarig bestaan van Oranjepop was meegebrachte drank dit jaar verboden. Een maatregel die het voorbestaan van het gratis festival mede moet garanderen. Nu Oranjepop is afgelopen is het tijd om de balans op te maken. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen vroeg festivaldirecteur Peter Onstein naar zijn bevindingen.

“Het belangrijkste was het creëren van bewustzijn”

Tot voor kort kon het publiek van gratis festivals als Oranjepop, Nijmeegs Mooiste, de Dag van het Levenslied en de Affaire zijn eigen drank meenemen. Deze gang van zaken drukte zo op de inkomsten dat de festivals in hun voortbestaan bedreigd werden. Daarom hebben zij besloten vanaf dit jaar meegebrachte drank op het terrein te verbieden. Oranjepop was het proefkonijn. Hoe is het festivaldirecteur Peter Onstein bevallen?

“De eerste bevindingen zijn erg goed. De reacties vooraf waren al erg goed, maar het blijft altijd de vraag hoe bezoekers op de dag zelf reageren. Dat is ons enorm meegevallen. De drankgarderobe is veel gebruikt en dankzij een goede instructie van de security hebben we ook bij de ingang geen problemen gehad.”
 
De afgelopen jaren was er onder bezoekers een soort vanzelfsprekendheid ontstaan dat je je eigen drank kon meenemen. Mensen gingen lekker picknicken in het park met hun eigen eten en drinken. “Dat snap ik ook, maar men was zich te weinig bewust van wat de kosten van zo’n festival zijn. Daarnaast had het publiek een verkeerd beeld van wat er nu eigenlijk verdiend wordt op zo’n dag.”

Het belangrijkste van deze maatregel was volgens Onstein dan ook het creëren van bewustzijn. Is dat gelukt? “Ik denk dat mensen zich nu meer realiseren dat een gratis festival niet echt gratis is, maar dat het gewoon geld kost dat je moet je terugverdienen. We hebben nu de eerste stap gezet om bezoekers bewust te maken. Dat is wat mij betreft goed gelukt. Het legt een goede basis voor volgende jaren.”

De vraag is natuurlijk of Oranjepop door deze maatregel niet langer in haar voortbestaan wordt bedreigd. Dat blijkt echter gecompliceerder te liggen. “De drankomzet was prima, maar of dat puur aan deze maatregel ligt, is moeilijk te zeggen. Het aantal bezoekers was bijvoorbeeld ook hoger dan ooit: ongeveer 12.000 unieke bezoekers. (Gedurende de dag passeerden 17.000 bezoekers de ingang.) Bovendien speelt het mooie weer een grote rol. Maar dat deze maatregel heeft geholpen is wel zeker.”

Onstein verwacht dit jaar zeker quitte te spelen. Dat betekent nog niet dat er volgend jaar zeker een nieuwe Oranjepop komt. “We blijven afhankelijk van sponsor- en subsidiegelden. Het tegenhouden van eigen drank helpt ons absoluut, maar het is niet zo dat we hierdoor opeens enorme winst maken.”

Het terrein van Oranjepop was helemaal afgezet. In die zin zouden de festivals in het Valkhofpark nog wel eens een probleem kunnen hebben. “Dat valt waarschijnlijk wel mee. Zij hebben een meer natuurlijke afscheiding waardoor ze op maar vier punten hoeven te controleren. Wat misschien wel een probleem wordt is het feit dat de Affaire meer kosten heeft dan Oranjepop. Daardoor zijn hun prijzen hoger dan bij ons. Misschien dat dat op meer verzet stuit.”