Oranjepop: een feestje in het park

Lees hier het verslag van de avond

Tekst: Felicia Tielenius Kruythoff / Foto's: Tom Roelofs & Klaas van der Pijl ,

Een gezellige avond met mooie sfeerverlichting, een ongedwongen stemming en gevarieerde acts maakten tijdens Oranjepop in Nijmegen deze zwarte Koninginnedag alsnog een beetje goed.

Lees hier het verslag van de avond

Mooie sfeerverlichting en een ongedwongen stemming zorgden in combinatie met de gevarieerde acts op het programma ervoor dat het nog lang druk en gezellig bleef in het Hunnerpark.

In PAN’s Local Stage is het de beurt aan Merinde Verbeek, een singer-songwriter en kunstenares. Merinde is een ‘meisje-meisje’ en dat is ook duidelijk te horen in haar muziek. Haar liedjes en pianospel doen sterk denken aan een klein meisje dat met haar poppen speelt en ruzie krijgt met haar vriendinnetjes; kinderlijk en vooral gefrustreerd. Als Merinde vertelt dat ze het net zo leuk vindt om haar fiets te versieren met Koninginnedag als liedjes zingen, is het plaatje compleet. Prachtige ‘gekwelde-kunstenaars-muziek’, dat wel.

Hotel is de volgende band op het hoofdpodium. Dit is een feestact en dat laten ze weten ook! Deze ‘rock-’n-roll-meets-samba-band' weet hoe hij moet entertainen. Met een zanger in roze pak en vrolijk trompetgeschal wordt de mood gezet. Terwijl de mensen nog her en der van de laatste zonnestralen liggen te genieten, wordt het steeds drukker voor het podium en er ontstaat een heuse dansvloer. Uitstekend geprogrammeerd voor zo’n mooie Koninginnedag!

Mummy’s a tree is soms een band en soms een solo-act. In PAN’s Local Stage is Stefan van den Berg vandaag in zijn eentje met zijn gitaar. Deze symphatiek ogende zanger gaat helemaal op in zijn ding en grappig is hij ook. Hij vertelt dat dit toch wel even wat anders is dan optreden in een bejaardentehuis, zoals hij die ochtend nog heeft gedaan, wat een schatje! Ik luister naar rustig kabbelende, een beetje zoete huiskamermuziek en ik ben benieuwd hoe deze man klinkt met wat meer entourage.

Op het hoofdpodium gaat dan Dollhouse van start. Dollhouse typeert de eigen muziek als ‘high energy rock and soul’. En ja hoor, de soul is duidelijk terug te vinden in de stem van de zanger die een beetje ‘zwart’ aandoet, terwijl er toch een klein wit kereltje staat te zingen. Dollhouse speelt lekkere ouderwetse, logge rockmuziek met een gitarist die helemaal uit zijn dak gaat, leuke dansjes weggeeft en de show steelt wat mij betreft!

Weer terug in de propvolle tent van PAN’s Local Stage voor de Nijmeegse hiphop-act Overtref. De raps zijn verbazingwekkend goed verstaanbaar en de teksten origineel, maar daar houdt de variatie op. De beats blijven op de achtergrond en de raps wijzigen niet in ritme. Als ik niet naar de tekst had geluisterd, had ik nooit het verschil gemerkt tussen de nummers.

Op het hoofdpodium blijven we in de rap/hiphop-scene met The Fringe. Deze act is oorspronkelijk afkomstig uit de kweekvijver van TMF en dat is te horen. Overtuigende electrobeats die de nummers dragen en twee MC’s die weten te variëren in hun raps, zich aan zanglijnen durven te wagen en er goed mee wegkomen. Het publiek is in no time op hun hand en dat is niet zo verwonderlijk, want de podiumpresentatie is energiek en meeslepend. Twee duimen omhoog en wat mij betreft het hoogtepunt van de avond!

De afsluiter in PAN’s Local Stage is de singer-songwriter Lea. Ze vertelt dat ze net terug is in het Nijmeegse na een tijd in Amerika te hebben doorgebracht. Deze connectie is dan ook goed te horen in de nummers die nogal country overkomen. Zelfs de Amerikaanse snik en trilling in de stem ontbreken niet. Deze vrouw heeft een innemend stemgeluid en krijgt de tent, die inmiddels uit haar voegen barst, dan ook muisstil. Ademloos zit het publiek te luisteren, Lea is puur en dat raakt je. Bekijk hier het interview dat Nijmegen1 hield met Lea.

De laatste act van Oranjepop moet natuurlijk een feestje zijn. Op het hoofdpodium staat Antwerp Gypsy Ska Orkestra. Deze skaband met gypsymelodieën heeft een mooie middenweg in deze stijlen gevonden. Er wordt vooral in Roma (de zigeunertaal) gezongen, de toetsenist kan zo af en toe perfect een accordeon simuleren en als de zanger de twee saxen aanvult met zijn trompet komt het feestje dat ska heet helemaal tot zijn recht. Het publiek heeft zich dik samengepakt voor het podium en ik zie iedereen om me heen fanatiek meedansen. Volgens mij is deze editie van Oranjepop succesvol afgesloten!