Jubilerend Oranjepop klaar voor de toekomst

10 jaar Oranjepop! Een vraaggesprek met organisator Peter Onstein

Tekst: Jasper Konijnenbelt ,

Donderdag 30 april is het zover. Wijlen koningin Juliana viert haar verjaardag en Oranjepop verjaart vrolijk mee. Dit jaar vindt alweer de tiende editie van het festival plaats, dat door de jaren is uitgegroeid tot een rotsvast begrip in de regio. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen sprak met organisator Peter Onstein over het toen, het nu en de toekomst van Neerlands leukste festival op Koninginnedag.

10 jaar Oranjepop! Een vraaggesprek met organisator Peter Onstein

Oranjepop is ook dit jaar weer het festival waar u de 30e april muzikaal vertier gaat zoeken. En er valt meer te vieren dan louter de verjaardag van wijlen Juliana: Oranjepop wordt 10. Het festival evolueerde door de jaren heen van kleinschalig muzikaal evenement tot volwassen allround festival. Breed en scherp geprogrammeerd, met altijd een vinger aan de pols in de lokale scéne. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen sprak met programmeur Peter Onstein over het toen, het nu en de toekomst van Oranjepop.

De oerknal

‘Oranjepop is in 1999 geïnitieerd door Maurice Langenhoff van Diogenes’, vertelt Onstein. ‘Hij vond het jammer dat er in een stad als Nijmegen niets te doen was met Koninginnedag en dat jongeren massaal hun heil zochten in steden als Amsterdam, Utrecht en Arnhem en vatte het idee op voor die doelgroep iets te creëren. Dit resulteerde in een kleinschalig popfestival op de Van Schaeck Mathonsingel voor Diogenes, in samenwerking met stichting PAN, met een zestal Nijmeegse bandjes. Feitelijk de oerknal van Oranjepop. Ik trad er zelf op met Babelicious Allstars. Ik heb toen aangegeven om vanuit Merleyn – waar ik toen programmeerde - vanaf 2000 mee te organiseren om zo het festival meer body en draagvlak te geven.’

Nomadenbestaan

Oranjepop heeft in de loop van de jaren een ware stoelendans van locaties achter de rug. ‘Tegenover Diogenes staan seniorenflats, dus dat hield na één keer op. In samenwerking met Cinemarienburg kwamen we op het Julianaplein terecht, in de periferie van het centrum. Het jaar erop zijn we met hen meeverhuisd naar het Marienburgplein voor het nieuwe Lux. In 2002 liep het spaak. Naast Merleyn, PAN en Diogenes waren inmiddels Doornroosje en Lux als partners aangeschoven. Met de laatste kregen we een geschil over de verdeling van de terrasinkomsten, waardoor we het festival anderhalve maand van tevoren hebben afgeblazen en weer op zoek konden naar een nieuwe locatie.’ Ieder nadeel heeft zijn voordeel, want deze verhuizing pakte bijzonder goed uit. De Hessenberg kwam in beeld, toen nog braakliggend terrein. ‘Met alle graffiti een rommelige, wat alternatieve houtje-touwtje-locatie, die ik desalniettemin erg goed vond passen bij het festival in dat stadium. Dat werden drie uitstekende edities, waarmee we flink gegroeid zijn in reputatie, kwaliteit en bezoekersaantal.’

De gemeente Nijmegen is altijd erg enthousiast en toeschietelijk geweest. ‘Dat komt ook omdat het een gemoedelijk festival is: nooit gezeik, goed georganiseerd. De enige keer dat we van hen geen medewerking kregen was toen we na de Hessenberg onder de Waalbrug wilden neerstrijken. Daar was toen tijdens de Vierdaagsefeesten nogal wat misgegaan met het Matrixx-podium. We kregen toen de Waalkade toegewezen, toch een sfeerloze omgeving. In 2007 dus uiteindelijk het Hunnerpark, waar de groei stevig heeft doorgezet.’

Ambities

Hoewel direct het idee bestond het festival het jaarlijks te organiseren was er in het begin zeker geen sprak van een meerjarenplan. Onstein: ‘De kerntaak was tweeledig. Het voorzien in de behoefte aan activiteit in Nijmegen tijdens Koninginnedag, met een sterke lokale muzikale input. Feitelijk is die doelstelling door de jaren heen hetzelfde gebleven. Natuurlijk ontstond al snel de gedachte dat het mooi zou zijn het initiatief te kunnen laten uitgroeien tot een jaarlijks festival. Toch is schaalvergroting – ondanks de sterke groei van de laatste jaren – geen doel op zich. Natuurlijk stel je ambities wel bij, als je merkt dat het bezoekersaantal substantieel toeneemt. Je tast nieuwe mogelijkheden af en natuurlijk is de organisatie ook steeds verder geprofessionaliseerd.'

Programma


Hoewel steeds grotere nationale en internationale acts het affiche sieren, houdt Oranjepop altijd een vinger aan de pols in de Nijmeegse muziekscene. ‘Dat is een heel bewuste doelstelling. Met de nuance dat als er in Nijmegen geen goede bands zouden rondlopen het voor mij persoonlijk geen voorwaarde zou zijn concessies te doen aan de kwaliteit van het programma. Momenteel zit de lokale scene natuurlijk flink in de lift. In mijn tijd bij Merleyn was het een stuk lastiger om die kwaliteit te vinden. Het plafond zat dan vaak bij de winnaar van de Roos van Nijmegen, hetgeen niet per definitie een festivalwaardige act opleverde. Toch hebben we op Oranjepop altijd kwaliteit kunnen neerzetten. Met De Staat hebben we dit jaar geluk gehad, door ze voor dat het hele circus losbarstte te kunnen vastleggen.’ Onstein streeft met een groeiend budget altijd naar een opgaande lijn in de programmering, maar blijft realistisch. ‘De mogelijkheden in de muziekbusiness zijn nogal aan inflatie onderhevig. Tijdens de editie op de Waalkade hadden we een programma met louter acts in de lift: C-mon and Kipsky, Voicst, Lefties Soul Connection. Nu - met een verdubbeld budget - is het niet meer mogelijk dezelfde namen neer te zetten, omdat ze zijn doorgegroeid naar een hoger gageniveau, met name door het indalen van de platenverkoop. Toch blijven we ambitieus en mikken altijd op kwaliteit, zodat het publiek ook weet dat het verzekerd is van een muzikaal interessante middag.’

Opzet

Oranjepop is inmiddels uitgegroeid tot een allround festival. ‘De tipi was de afgelopen jaren zo’n succes dat we het programma hebben verplaatst naar een grotere tent. Met Productiehuis ON zijn we programma aan het maken voor de tipi, onder andere met het format ‘rock ON roll, the stories’, spoken word voorstellingen waar bijvoorbeeld Anneke van Giersbergen en Denvis hun betere anekdotes zullen spuien. In samenwerking met skatepark Waalhalla hebben we een skateramp geplaatst waar demonstraties en wedstrijden gereden worden. Er is echt van alles te doen dit jaar. Het enige dat er nog ontbreekt is een theateract. Misschien iets voor volgend jaar’, mijmert Onstein.

Hoogtepunten

Op welke boekingen is beroepsprogrammeur Onstein het meest trots? ‘Ja, toch De Staat dit jaar. En verder het inmiddels terziele gegaane Ola Bola, dat was zo’n feest. Sowieso een van de betere Nederlandse bands van de afgelopen tien jaar. Verder is het natuurlijk heel tof dat bands als Voicst en C-mon and Kipsky hier vlak voor hun doorbraak gestaan hebben. Daar mag je trots op zijn. Internationaal was Friska Viljor een treffer. Ik denk dat Dollhouse dit jaar eenzelfde respons zal uitlokken. Ook een belofte voor de toekomst.’ Opvallende gebeurtenissen kent een langlopend festival natuurlijk altijd. ‘Op de Hessenberg was het één grote zandvlakte. Toen waren er de hele dag eigenwijze leveranciers die meenden met hun vrachtwagens wel even door het zand te rijden, waarna we vervolgens een uur bezig waren ze weer uit te graven. Verder blijven opvallend veel bands, met name uit het westen, lekker bij ons hangen vanwege de relaxte sfeer.’

De toekomst

‘Het continueren van wat we hebben en bidden dat het ook dit jaar goed weer wordt. Als we een jaar nat gaan wordt het eng. Buiten subsidies en sponsorgelden zijn we volledig aangewezen op wat we op de dag zelf aan drank omzetten. We hebben dit jaar voor het eerst overwogen om entree te heffen. Uiteindelijk hebben we het niet gedaan, omwille van organisatie en de viering van het tienjarig jubileum. Ik sluit niet uit dat we er in de toekomst aan moeten geloven, ondanks dat ik het niet vind passen bij het karakter van het festival. Het voordeel van entree is wel dat je een stuk inkomsten veilig stelt en mensen honkvaster maakt op de dag zelf. Wat we dit jaar wel gaan doen is controleren op eigen drank. Je ziet mensen die hele kratten bier het terrein opslepen en geen stuiver uitgeven. Die lieden dragen niets bij aan een festival waar bloed, zweet, tranen en tevens heel veel geld in zit. Er zal ook op korte termijn een persbericht uitgaan vanuit Oranjepop, De Affaire en de Dag van het Levenslied om stelling te nemen tegen eigen consumptie, met de boodschap dat dit geweerd gaat worden.'

Met een min of meer vaste stek op het Hunnerpark lijkt Oranjepop klaar voor de toekomst. 'Wel met het vooruitzicht dat als we in dit tempo blijven doorgaan we wederom uit ons jasje groeien. Eventueel zou het veld voor de Belvedère een locatie kunnen zijn voor erbij, dat heeft sinds kort een evenementenbestemming. Anders misschien naar de overkant van de Waal, een veld in de Ooy, ik weet het niet. Ik hoop dat we dit jaar een dusdanige groei doormaken dat uitbreiding volgende editie noodzakelijk is!’

30 april is het zo ver en viert Oranjepop haar tienjarig jubileum in het Hunnerpark. Een rake line-up met oa. Dollhouse, De Staat en Antwerp Gypsy Ska Orchestra. Bekijk hier het volledige programma!