Zondagmiddag wordt de Affaire afgetrapt in de ruïne. Het programma belooft een spannende combinatie tussen flamencogitarist Jaap van Keulen, dichter Tsead Bruinja en ex-Gathering zangeres Anneke van Giersbergen. Vooral door die laatste naam zit het al vroeg vol op de heuveltjes rond de Barbarossa-ruïne en Annekes zoontje Finn warmt het publiek op met zijn capriolen voor de monitoren en tussen alle apparatuur.
Het experiment staat voorop en dat is natuurlijk een beetje wennen. Niet alleen voor de artiesten zelf, maar zeker ook voor het publiek. Opener 'Beautiful One' verloopt nog verre van soepel, terwijl op het einde blijkt (wanneer het nummer als toegave nogmaals gespeeld wordt) dat juist dít nummer de beste combinatie van de drie werelden is. De hemelse stem van Van Giersbergen, de soepele flamenco-klanken van Van Keulen en het gesproken woord van Bruinja komen pas in de laatste minuten tot een (h)echt geheel.
Experiment geslaagd? Ja, dat wel. Deze optredens moet je haast wel waarderen, want er is lef voor nodig. Al waren juist de delen die wat voller waren dankzij de nodige samples een stuk indrukwekkender dan wanneer alleen de gitaar voor de begeleiding zorgde. En met Anneke gaat het ook wel goed komen. Zelfs in een fantasieopstelling klinken haar eigen liedjes al erg fijn. Dat belooft dus wat voor het in aantocht zijnde debuutalbum. Voor de tour heeft ze het voorprogramma in ieder geval al letterlijk in huis.
De Affaire – Anneke mag vaker vreemd gaan
Experiment deels geslaagd, maar de liedjes zijn aanwezig
Wat je er ook van vindt, de ruïne-optredens zijn altijd een bezienswaardigheid. Anneke van Giersbergen begeleid door een flamencogitaar klinkt misschien wat vreemd, maar een beetje vreemd is vaak wel lekker. Leve het experiment!