Extatisch New Cool Collective speelt Underground plat

Pensioengerechtigd publiek voelt zich weer 'new' en 'cool' dankzij jazzband

Tekst: Thomas Gerla ,

De befaamde band New Cool Collective – bekend om zijn dansbare, instrumentale cross-over van jazz, funk, latin en afrobeat – bracht zaterdag zijn inmiddels traditiegetrouwe bezoek aan popodium Underground te Lelystad. Hun laatste album Electric Money Sessions is het resultaat van een rondreis door Senegal, waar de band op tournee ging. Dat klinkt avontuurlijk en prikkelt de nieuwsgierigheid. Gaat New Cool Collective ons vanavond overdonderen met een geheel nieuwe sound?

Er hangt een gemoedelijk, ietwat landerig sfeertje in de Underground. Gestaag druppelen de eerste bezoekers binnen, maar erg druk zal het niet worden. Er is vanavond geen voorprogramma, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door Deepeasy, de huis-dj van vanavond. Hij weet het publiek, waarvan het merendeel om en nabij de pensioensgerechtigde leeftijd is, in de juiste, jazzy stemming te brengen alvorens de hoofdact van start gaat. Iedereen voelt zich weer lekker new en cool.

Warmdraaien in de lift

Wanneer de band om negen uur het podium betreedt, wordt meteen het eerste nummer ingezet. ‘We zijn nog even aan het warmdraaien, hoor,’ vertrouwt Benjamin Herman –  saxofonist en kopstuk van de band – de zaal na het eerste nummer toe. De doorgewinterde New Cool Collective-fan ziet direct dat er niets aan de bezetting veranderd is. Verrassend en fris is gitarist Rory Ronde, die de plek inneemt van ex-bandlid Anton Goudsmit, die een jaar of drie geleden uit de band stapte.

De band komt langzaam op stoom: de eerste nummers zijn wat braaf en hier en daar valt gekscherend het woord ‘liftmuziek’. Toch weet New Cool Collective langzaam maar zeker de harten van zijn publiek te veroveren, en vooraan bij het podium gaan eindelijk dan toch de voetjes van de vloer. Het oude, extatische New Cool Collective-gevoel is weer helemaal terug van weggeweest. In de zaal geeft een wat vage gozer te kennen dat het concert een hoog Slipknot-gehalte heeft, omdat de band, naast de drummer, maarliefst twee percussionisten rijk is. Het publiek wordt dan ook plat gespeeld met ingewikkelde dub-, salsa- en cumbia-ritmes.

Terug in de tijd

Het eerste deel van de avond speelt de band nummers van The Electric Monkey Sessions, daarna volgt er ouder werk. Een waar hoogtepunt is de adembenemende drumsolo van de vermaarde drumvirtuoos Joost Kroon. Inmiddels vaste prik bij elk optreden, maar het verveelt nooit. Het optreden eindigt in wat doet denken aan een jamsessie. ‘We proberen wat nummers op te halen die we zo’n drieëntwintig jaar geleden al speelden,’ licht Benjamin Herman toe. De band improviseert er lekker op los. Klassiekers als Flooty, van hun eerste album, en Big Mondays passeren de revue.

Wederom is New Cool Collective erin geslaagd een spetterend optreden neer te zetten. Om te zeggen dat ze het publiek overdonderen met een nieuwe sound is wat overdreven, maar jeetje: wat kunnen deze lui spelen. Hier staan stuk voor stuk uitmuntende topmuzikanten, die samen zorgen voor een unieke, verfijnde en swingende sound. We zien ze graag snel weer terug in Underground!