Voor het eerst in de historie van De Grote Prijs van Nederland, doet een kwartfinale de Almeerse popzaal de Meester aan. En wel die van de categorie hiphop. Met zes acts beloofde het een volle avond te worden, het talent liep in ieder geval uiteen van ronduit belabberd tot semi-professioneel.
De aftrap van de avond werd gegeven door de Rotterdammer Kulinair. Een hoogstand werd het niet, het is immers lastig genoeg om het publiek meteen met je mee te krijgen, maar aan zijn flow en strakke beats zal het niet gelegen hebben. Als je tijdens een optreden van een talentenjacht gewoon niet genoeg fans meeneemt, dan kan je het vergeten. Degene die het podium na hem moest betreden, de Haagse Jimmy G, kampte met hetzelfde probleem.
Hoewel de man uit de Hofstad al een behoorlijke naam heeft opgebouwd in de hiphopscène, waren blijkbaar weinig mensen hem achterna gereisd. Als vertegenwoordiger van het levenslied, echter wel een zwartgallig leven, probeert Jimmy G door te dringen tot zijn publiek, maar dat blijft liever aan de bar hangen en denkt er niet eens aan te gaan springen. Na de standaard vier á vijf nummers, gepropt in een kwartiertje speeltijd, verlaat ook de Hagenees het podium om plaats te maken voor de eerste act waar de Meester haar meeste kaartjes aan kwijt is geraakt.
Het vierkoppige Fata, afkomstig uit Deventer, weet als eerste act van de avond het publiek mee te krijgen. Logisch eigenlijk dat het nu wel losgaat; het gros van de aanwezigen is overgekomen uit bovengenoemde stad of Groningen, de stad waar de twee andere grote acts vandaan komen. Met een hip en vloeiend optreden luiden de ‘jong volwassenen’ het startschot voor de tweede helft van de avond, maar niet voordat het publiek massaal naar de bar is toegestroomd. Tussendoor draaien Drumpatroon DJ’s Snef en G nog even wat lekkere hiphoptracks, voordat iedereen weer terug is voor het vierde optreden van de avond: de uit Groningen afkomstige Dope D.O.D.
Het ‘Duo of Darkness’, bestaande uit de enigszins lugubere leden Jay Reaper en Skits Vicious (ondersteund door Dopey Rotten), is de enige Engelstalige act van de avond. Met harde teksten, rauwe beats en een naargeestige ondertoon zetten de heren een strakke show neer waar het meegekomen publiek overduidelijk van geniet. Dat zij degenen zijn die het verschil gaan maken vanavond is onontkoombaar, daar zullen de twee juryleden (Dave van der Heijden van Hiphop in je smoel en Koos Groenendijk van Appelsap) weinig aan kunnen veranderen.
Als één na laatste rapper is D.I.K (Die Ille Kil) de enige die een thuiswedstrijd heeft. De Almeerder is echter weinig overtuigend, heeft geen fans meegenomen (of zij wilden niet komen) en brengt daarnaast niet écht hoogstaande hiphop. Met zowel een publiek dat geen sjoege geeft en een optreden waar geen pit inzit, druipt D.I.K. in zijn volledig van eigen naam voorziene outfit het podium af. Hij maakt plaats voor de hekkensluiter van de avond en meteen de hoofdact, publiekfavoriet en laatste aanwinst van het hiphoplabel van Jiggy Djé’s Noah’s Ark: Kraantje Pappie.
Eveneens afkomstig uit het hoge noorden is Kraantje eigenlijk de enige act die het niet van zijn fanbase alleen moet hebben. Met een semi-professionele show laat de Groninger zien waarom hij al getekend is bij één van de meest succesvolle hiphoplabels van Nederland. Alles, van zijn flow en zijn beats tot zijn performance en connectie met het publiek, steekt goed in elkaar en maken hem tot hét talent van de toekomst. De deelnemers uit de andere kwartfinales moeten hun borst natmaken en flink dooroefenen om zich te meten met Kraantje Pappie.
Helaas maakt de organisatie van de Grote Prijs haar uitslag niet direct bekend, maar dient er gewacht te worden tot aanstaande vrijdag, wanneer dat tijdens het evenement Heineken the City zal gebeuren. Het publiek in Almere heeft in ieder geval een voorproefje van de finale gekregen, want de laatste deelnemer van vanavond (Kraantje Pappie) zal daar ongetwijfeld weer staan.
Fans maken de dienst uit tijdens Grote Prijs
Kraantje Pappie overduidelijk favoriet
Voor het eerst in de historie van De Grote Prijs van Nederland, doet een kwartfinale de Almeerse popzaal de Meester aan. En wel die van de categorie hiphop. Met zes acts beloofde het een volle avond te worden, het talent liep in ieder geval uiteen van ronduit belabberd tot semi-professioneel.