Column: Rampdatum 9/13

Door: Danielle Petter, ,

Er gebeurt steeds meer in Almere. Er staan steeds meer mensen op met culturele initiatieven. Zo valt er ook voor ons muziekliefhebbers steeds vaker wat te beleven. Na een paar rustige zomermaanden wordt het seizoen dan ook uitgebreid geopend. Maar wat wil het toeval: alle grote spelers op de cultureel gebied bieden ons iets moois op dezelfde dag. Jawel, op zaterdag 13 september hoeft helemaal niemand zich te vervelen.

Er gebeurt steeds meer in Almere. Er staan steeds meer mensen op met culturele initiatieven. Zo valt er ook voor ons muziekliefhebbers steeds vaker wat te beleven. Na een paar rustige zomermaanden wordt het seizoen dan ook uitgebreid geopend. Maar wat wil het toeval: alle grote spelers op de cultureel gebied bieden ons iets moois op dezelfde dag. Jawel, op zaterdag 13 september hoeft helemaal niemand zich te vervelen. Dat lijkt mooi, maar dat is het helemaal niet. Wat is er gebeurd met de communicatie? Overleg, samenwerking, onderlinge afstemming en meer van dat soort termen waar een stad zich geloofwaardig mee maakt? Leuk, overal wat te doen, maar overdaad schaadt. Het is natuurlijk onmogelijk om overal bij te zijn, maar zo moet ik zelf als muziekliefhebber op 13 september wel heel nare keuzes maken. De keuze is bijna onmogelijk, ik wil helemaal niet zoveel moeten kiezen. Ook voor de organiserende partijen zelf is deze situatie rampzalig. Het publiek is versnipperd en slecht geïnformeerd zo werken de festiviteiten elkaar tegen in plaats van dat ze elkaar versterken. Laat ik het even op een rijtje zetten: Music & Beerfestival, Cultuurnacht, Dutch Urban Diva's tour en Plaats Delict Open Air. De drie eerst genoemden vinden zelfs op amper 200 meter afstand van elkaar plaats. Urban Diva's, Raymzter, Daily Bread, Kleinkunst, Jazz en vooral de Pauwtomaat worden natuurlijk weggeblazen door de aaneenschakeling van tribute-bands en Hollands Trots, Gordon en Lee Towers op de Grote Markt. Koppel de naam 'bier' aan ‘muziek’ en je weet zeker dat Almere en masse voor de hoempapa gaat. Cultuurdragers als Raymzter hebben het nakijken. Het is voor ons als 'consument' erg moeilijk om op een rij te krijgen wat er allemaal gebeurt in de stad. Ik herinner me een bijna lege Esplanade tijdens het Jazzfestival: stedelingen op de Grote Markt hadden geen idee. De gebrekkige informatie-ontvangst ligt niet aan onszelf, maar aan de toestroom van die informatie door organiserende partijen. Dat begint nu pijnlijk duidelijk te worden. Immers, hoe kunnen zij verwachten dat Almeerders weten wat er te doen is, als culturele organisaties van elkaar al niet eens lijken te weten wat er allemaal speelt in de provincie? Waar is de regie? Liever één super geslaagd festival dan 3 wegkwijnende. Almere, wordt toch eens een volwassen stad.