Onlangs bracht de 19-jarige Jop Hartog (artiestennaam Kølder) uit Kolderveen zijn single Faded Place uit. Het is de eerste single van een trilogie genaamd Feel The Waves. Het nummer is geïnspireerd op Polar Frame, een surreële foto van een verweesde ijsbeer in een verlaten Siberisch weerstation. In zijn nummers wordt elektronica gemixt met live-instrumenten en om hier meer over te weten te komen spraken we met Jop af in Meppel. Onder het genot van een kop koffie in Herberg ’t Plein spraken we over zijn muziek.

Op zijn dertiende verruilde Jop zijn gitaar voor een laptop en ontdekte hij de synthesizers. “Ik begon met het maken van beats in GarageBand en dat vond ik eigenlijk meteen heel leuk.” Zijn hobby liep uiteindelijk een beetje uit de hand, want in zijn vrije tijd zat hij alleen nog maar achter zijn laptop muziek te maken.

Foto van Dmitry Kokh
Faded Place is ontstaan tijdens een schoolproject. “We kregen een paar locaties waar we uit mochten kiezen om daar een nummer over te schrijven. Ik heb gekozen voor het National History Museum in London.” Jop ging op onderzoek uit welke exposities daar plaatsvonden en toen kwam hij terecht bij de foto Polar Frame van Dmitry Kokh. Dat is een Russische fotograaf die een prijswinnende foto heeft gemaakt van een ijsbeer die uit het raam hangt in een verlaten Siberisch dorp.

Jop vond de foto zo bijzonder dat hij daar de tekst van Faded Place op gebaseerd heeft. Het verhaal achter de foto is dat de ijsbeer vanwege klimaatverandering moeilijk aan voedsel komt. “Dan zie je ook dat ze heel erg afvallen en in verlaten dorpen op zoek gaan naar voedsel. En daar komen echt surreële foto’s uit, waaronder die van Kokh.” Als je tijdens het beluisteren van Faded Place naar die foto van de ijsbeer kijkt, maakt dat het nummer helemaal af.

Coatrack
Faded Place is gemaakt met singer-songwriter Coatrack. Ze zitten bij elkaar in de klas aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede. “Over een paar weken zijn we ook huisgenoten. De andere instrumentalisten op de plaat zitten ook allemaal op dezelfde school, dus dit is op de opleiding allemaal ontstaan.” Tijdens de opleiding hoor je veel muziek van elkaar en Jop vond de muziek van Coatrack meteen ontzettend tof. “Ik had het instrumentale gedeelte al wel klaar, maar ik wist niet zo goed wat ik ermee moest doen. Tijdens een sessie op school zette ik de demo op en was zij gelijk enthousiast om er verder aan te werken.”

 

Gebruik foto's als ademruimte tussen lange stukken tekst, met eventuele quote erover

Live-instrumenten

Jop werkt voor zijn muziek graag met live-instrumenten. “De sound van live-instrumenten kan AI ook niet namaken. Alles klinkt elke keer anders en dat vind ik er zo tof aan. Dat het hele levendige muziek is.” Jop heeft een deel van de instrumenten zelf ingespeeld en een ander gedeelte uitbesteed aan de instrumentalisten die bij hem op school rondlopen.

Zo zijn er op het nummer een saxofoon, rhodes, viool, drums, bas en een vibrafoon te horen. De laatstgenoemde is een melodisch slaginstrument die je met stokken bespeelt. “Je hoort het in de outro van het nummer, het geeft die kille sound aan het nummer.” Als Jop live wil gaan spelen dan wil hij dat samen met een drummer en een kwartet van strijkers/blazers doen. “Soms ook wel een vocalist erbij. Ik resample ook dingen, dus ik doe veel met geluidbewerkingen om een andere versie te maken dan op Spotify te horen is. Dat vind ik live ook heel tof om te doen.”

Uiteindelijk wil Jop in de toekomst veel live gaan spelen. “Ik vind beeld ook heel interessant, dus ik ben nu ook een porfolio aan het opbouwen zodat ik in de toekomst misschien filmmuziek kan gaan maken.” Jop ziet zichzelf wel op het Bossa Nova podium staan van Down The Rabbit Hole. “Of in een kerk zoals vorig jaar bij het Ligths Up festival in Enschede, want dat past ook wel bij mijn muziek.”

Andere singles

Omdat het een trilogie is komen er nog twee singles uit. “Vrijdag 17 mei is Melting Together uitgekomen en op 7 juni verschijnt Beginning.” De drie nummers samen komen dan op een EP terecht. Maar nog niet op vinyl, want dat is toch wel erg duur, zeker als je het net als Billie Eilish geheel duurzaam wilt producen. “En er staat een jaar wachttijd op”, lacht Jop.

Jop heeft over een jaar een heel album gemaakt, tenminste dat is het idee. “Een album dat voortborduurt op deze EP. Ook ben ik daarnaast met allerlei verschillende projecten bezig en die lopen op dit moment ook heel goed.” Zo is Jop nu bezig met een R&B project van ESMÉ (Esmée Scheurs, die we wellicht kennen van haar deelname en winst van The Voice Kids in 2016).

“Het is allemaal wel een beetje in evenwicht”, aldus Jop. “Ik vind het elektronische erg leuk, maar om samen met Esmée te werken ook.” In oktober releast ESMÉ een EP. “Dat is meer mijn Overijsselse project. Kølder is het Drentse project.”

2025 het jaar van de optredens

Voor dit jaar staan er nog geen optredens gepland, want Jop is nu vooral bezig om de band om hem heen op te bouwen. “Als dat allemaal compleet is, dan richt ik mij op het jaar 2025 voor optredens.”