King of the World: bruisender kan blues niet klinken King of the World: bruisender kan blues niet klinken

Nieuw materiaal voert boventoon in De Amer

, Wouter Bessels | foto's: Mariëlle Hensums

King of the World: bruisender kan blues niet klinken

Nieuw materiaal voert boventoon in De Amer

Wouter Bessels | foto's: Mariëlle Hensums ,

Begon de zegetocht van King of the World bijna vier jaar geleden hier op de deel van De Amer, nu staan Erwin Java (gitaar), Ruud Weber (bas/zang), Govert van der Kolm (toetsen/zang) en Fokke de Jong (drums/zang) aan de vooravond van een nieuw avontuur.

Dat begint op 1 mei: het vliegtuig pakken naar Cincinnati en opnemen in de studio van de Nederlandse en gerenommeerde producer Erwin Musper. Het viertal zit daarvoor volledig in de voorbereidingsfase, zo blijkt zondagavond 20 maart. Naast werk van de eerste twee albums vullen vooral nieuwe stukken de twee sets.

Waarmee gelijk een traditie in De Amer is doorbroken. Normaliter spelen acts drie sets op de deel, met de traditionele gehaktballen in de tweede pauze. Ook is het geluidsniveau vergeleken met andere Amer-concerten bovengemiddeld hoog, maar niemand die zich daar druk om maakt. De oorspronkelijke muziek van King of the World hoort door de muren van de muziekboerderij door te klinken over het waterige Drentse platteland.

Vanaf de opener Messing with my mind leidt King of the World de bijna honderd aanwezigen door alle uithoeken van de blues. Als een soort highway, met een afslag hier en daar en met in bijna iedere maat een verfrissende invalshoek. Een band die zo goed ingespeeld is en zoveel plezier onderling heeft, zie je zelden. Weber en De Jong zetten een solide basis neer in Murder in the first degree, dat zo in één adem genoemd kan worden met het betere werk van Little Feat, inclusief wat muzikale fratsen op de vierkante millimeter. De aanstekelijke groove zorgt er ook voor dat Van der Kolm op z’n Clavinet (met wah wah pedaal) heerlijk los gaat.

Van het nieuwe materiaal in de eerste set (‘Niet stiekem opnames maken vanavond!’, waarschuwt Weber) geldt Howling Dog als treffend voorbeeld hoe het hechte en verfrissende geluid van King of the World zich momenteel doorontwikkelt: het tempo iets omlaag, meer ruimte voor subtiel spel (met name van Java) en fraaie driestemmige samenzang. In de funkblues Do It gaat Van der Kolm los op z’n Hammond orgel; je ruikt dan net zoveel asfalt als de geur van de swamps van Arkansas en Louisiana of een bluesbar ergens in Chicago.

Is de prestatie voorafgaand aan de gehaktballen al niet misselijk, na de pauze groeit het optreden pas echt tot grote hoogten. Heart & Soul en vooral Can’t go home bevat in een klein kwartiertje zoveel intensiteit dat je door het overweldigende en heerlijk warm gemixte zaalgeluid nog een speld kan horen vallen. Ook omdat laastgenoemd nummer, de titeltrack van de eerste King of the World-cd, zoveel emoties oproept bij publiek én musici. Het is King of the Worlds ode aan wijlen Harry Muskee. Java overtreft zich bij ieder optreden in zijn minutenlange en subliem opgebouwede solo en aan het einde bungelen een paar tranen over zijn wangen. Die zijn honderd procent integer en volledig voelbaar voor wie ademloos toekijkt.

Speciaal is ook No way out, een nieuw stuk dat wordt opgedragen aan fotograaf Herman Keverling. In zijn aankondiging zegt Weber geen woord teveel. Het levert hem een applaus boordevol herkenning op. Met Better luck next time volgt een ‘liefdesliedje’, waarbij De Jong gevat opmerkt dat het ‘wel een korte is’. Prachtig, want na die reeks aan emoties kan je niets relativerender bedenken dan dit. In de climax van Broke and lonely steelt Van der Kolm de show met een bijna Keith Emerson-achtige act, waarbij hij met z’n hele lichaam balanceert op de toetsen van zijn Hammond.

Zelfs in de toegift blijft de groep op scherp: het Eagles-nummer Life in the fast lane wordt verrassend genoeg als boogie gespeeld. Het is blues zonder grenzen vanavond hier op de heilige grond van De Amer, gespeeld door vier muzikanten die nog steeds doen wat ze zelf willen. Als het nieuwe materiaal de voorbode is van wat de band in Amerika over anderhalve maand gaat opnemen, dan is dat niets dan veelbelovend. Geen andere bluesband in Nederland bruist zoals King of the World. Blues die steun en kracht uitdraagt, maar ook een flinke dosis humor en positieve energie.

Website King of the World
Facebook King of the World

Fotografe Mariëlle Hensums legde meer momenten vast. Bekijk hieronder een sfeerimpressie:

nu op 3voor12