Ook zonder bier feest bij Rapalje

Assen gaat los op Keltische klanken

Femke van Arendonk ,

Op rokjesdag vier mannen in een rokje zien optreden, hoe bijzonder is dat. De ‘rokjes’-grap werd die avond dan ook veel gemaakt. De kilts horen bij Rapalje, net zoals de doedelzak, prachtige fluitmuziek, het decor (dat overigens veelal van eigen hand komt) en het eigengemaakte bier. Helaas was dat al snel op.

Er zijn wel wat flesjes meegenomen (lees: 45 flesjes), maar voor een zaal met ongeveer 300 man is dat natuurlijk veel te weinig. De broers van doedelzakspeler David zijn al onderweg met meer flesjes (ook iets van 45 flesjes). Gelukkig maakt dat voor Rapalje niets uit, zij maken er ook zonder bier wel een feestje van. Met hun aanstekelijke Keltische muziek kan je als publiek dan ook niet stil blijven staan.

Twintig jaar geleden begon de band, alleen waren ze toen nog maar met zijn tweeën. Violist Dieb en zanger Maceál kwamen samen en begonnen met optreden. Further up, Further in was één van de nummers die zij samen maakten en vanavond komt deze ook voorbij. Later voegt mandolinespeler William zich bij de band en David is eigenlijk het laatste lid dat zich aan de band mocht toevoegen. In die twintig jaar tijd is Rapalje dus flink gegroeid en dat is ook te zien aan het festival dat er deze zomer aankomt.

Ook aan het optreden in De Nieuwe Kolk is niets mis. De muziek is prachtig, het decor ziet er simpel maar mooi uit en de details in kleding zijn schitterend. Om een voorbeeld te noemen: Dieb heeft zijn microfoon verhult als roos. Helemaal zelf gemaakt en het ziet er mooier uit dan een gewone ‘cavia’ die dan voor je mond hangt. Wie rustig kijkt naar dit vrolijke kwartet valt waarschijnlijk nog meer geinige details op. Zeker een tip voor als je eens naar een optreden van Rapalje gaat.

Rapaljebier

Het nummer dat ze altijd spelen bij het soundchecken wordt nu natuurlijk in zijn geheel gespeeld. You Couldn’t Have Come At A Better Time wordt gelijk opgedragen aan de broertjes Miles (de broers van David). Zij zijn binnen en hebben voor extra Rapalje-bier gezorgd. Helaas gaat dit bier er net zo hard weer uit als dat het binnenkwam. Wij van 3voor12 hebben niets kunnen proeven.

Als de doedelzak op het podium komt, klinkt er luid gejuich vanuit het publiek. Je houdt ervan of je houdt er niet van, want zo’n doedelzak is een apart instrument met een apart geluid. Bij Rapalje past het helemaal. Net zoals het feit dat het wat rumoerig is in de zaal. Bij een ander concert zou je daar chagrijnig van worden, maar hier past het wel.

Tijdens Wat Zullen We Drinken gaat het publiek los. Vooraan beginnen mensen te dansen op de klanken van dit bekende nummer. Er wordt meegezongen en het publiek bestelt nog een biertje, want na dit nummer is er even een pauze.

Als de vier na de pauze terugkomen, spelen ze een nummer dat over een romantische Schot gaat. Er moet wel even bijgezegd worden dat Schotten totaal niet romantisch zijn. "Dat hebben ze ook niet nodig, er zijn toch alleen maar schapen", grapt Dieb.

Wat ook niet vergeten mag worden, is dat de stem van William prachtig is. Een volle stem met een prachtige klank. Hij zou in zijn eentje een band kunnen beginnen. Vroeger speelde hij in een metalband, en daarom wil hij nu nog een metal nummer ten gehore brengen. Natuurlijk wel in de vorm van Rapalje. Welk nummer het precies is is niet helemaal duidelijk, maar een paar mensen in het publiek gaan los en zingen alles woord voor woord mee.

Na een polonaise is het concert in de Rabozaal afgelopen. De heren duiken het publiek in om gezellig bij te kletsen met bekenden. Het bier is nog steeds op, maar dat je dat niet nodig hebt voor een goed optreden heeft Rapalje bij deze bewezen.

Rapalje heeft ook een eigen festival: rapaljefestival. Op 27 en 28 juni spelen zij, met nog meer artiesten, in het Stadspark in Groningen. Wil je je ook in Keltische sferen wanen, kom dan naar dit festival.