Leo Blokhuis geeft lesje in Klazienaveen

'Jullie hebben muzikanten om trots op te zijn'

Jan Stam ,

Presentator en ‘popprofessor’ Leo Blokhuis was dinsdag te gast bij café De Witte Olifant in Klazienaveen. Maandelijks wordt daar een literair café gehouden. Blokhuis sprak onder meer over het ontstaan van de blues, de nederpop en de Drentse pophistorie.

Naar eigen zeggen is Leo meestal kort voor aanvang van zijn optredens op de plek van bestemming aanwezig. Ditmaal was hij echter al om drie uur ’s middags in Drenthe aangekomen en wel in Grolloo, waar hij een afspraak had met Willy Middel, voormalig bassist en mede-oprichter van Cuby & The Blizzards. Samen bezochten zij het C+B Museum, waar Willy uitgebreid toelichting gaf en leuke anekdotes vertelde over C+B. Dat gaf een extra dimensie aan de beleving van de geweldige historie van Cuby. ’s Avonds was Willy ook bij de lezing van Blokhuis in Klazienaveen.

Leo begon zijn verhaal over het ontstaan en de geschiedenis van de blues in de Mississippi Delta. Vervolgens nam hij de aanwezigen mee naar Nederland, in het bijzonder Drenthe, en vertelde over het ontstaan van de eerste Nederlandse blues- en nederpopbands. Natuurlijk kon Leo niet om Cuby & The Blizzards heen. Harry ‘Cuby’ Muskee was vooral beïnvloed door de rhythm and bluesmuziek van John Lee Hooker. Leo stelde dat Cuby & The Blizzards, vooral dankzij het feit dat zij uit Drenthe kwamen en  daar ook bleven, tot de belangrijkste Nederlandse bluesbands behoorde. Als Drentse band kon je je rustig ontwikkelen, zonder dat je voortdurend gestoord werd door allerlei opdringende figuren en onderlinge concurrentie tussen verschillende bands, zoals in het westen wel vaak het geval was.

Middel wist nog een paar leuke anekdotes te vertellen. Zo was Herman Brood (van 1967 tot 1969 pianist bij Cuby & The Blizzards) op een avond bij hem thuis. Op de tafel in de woonkamer stond een kom met drie goudvissen. Op een gegeven moment bond Herman zijn arm af en stak een spuit,  met een volgens Willy ‘zeer twijfelachtige substantie’, in zijn arm en spoot de inhoud in z’n aders. Vervolgens spoelde Brood de spuit af in het water van de vissenkom, waarbij iets van dat twijfelachtige middeltje in het water van de vissenkom belandde. Kort daarna zag Willy dat de drie vissen als een bezetene door de kom zwommen en na enkele minuten waren ze alle drie dood. ‘Heftig middeltje dus!’
Willy vertelde ook nog hoe de bandnaam Cuby & The Blizzards ontstaan was. Heel simpel: Cuby was de hond van de buurvrouw van Harry Muskee en die naam sprak hem aan. De bandleden wilden er nog iets aan toevoegen en kochten een Engels woordenboek. Zij begonnen bij ‘A’ het woordenboek door te bladeren tot ze bij een aansprekend woord terecht kwamen. ‘Het woord ‘Blizzard’, dat moest het zijn’, aldus Willy.
 
Leo vervolgde zijn betoog en kwam uiteindelijk terecht halverwege de tachtiger jaren, toen in Drenthe de band Peep University (met Leo Oldenburger als zanger) actief was. ‘De bandleden, allen afkomstig uit Emmen, vertrokken in verband met studie naar Utrecht. De naam van de band werd gewijzigd in The Charlies. Leo werd later opgevolgd door zangeres Popke Koolhaas. Ook kwam een jonge gitarist, Daniël Lohues, de band versterken. Na het uitbrengen van een cd viel de groep snel uiteen. De in die tijd in Utrecht woonachtige Lohues besloot terug te keren naar Drenthe en richtte in 1994 de band Skik op.’
 
Blokhuis viel gelijk voor de geweldige in het dialect gezongen composities van Skik. ‘Jullie Drenten hebben met Muskee en Lohues twee van de beste muzikanten c.q. songwriters in huis. Iets om enorm trots op te zijn. Met Lohues and the Lousiana Blues Club wist de Ericaan de muziek uit Drenthe en de Mississippi Delta met elkaar te versmelten door de heerlijkste Drentstalige bluessongs te schrijven en uit te voeren met lokale Amerikaanse zwarte bluesmuzikanten. Allen afkomstig waren uit de omgeving van de Mississippi Delta. Lohues en Muskee werkten in 2009 samen, toen Daniël het laatste Cuby-album Cats Lost produceerde en de sound op de nieuwste plaat weer terugbracht naar de begintijd van Cuby. Het album werd een groot succes en kreeg een gouden status.’
 
Na afloop sprak 3voor12 drenthe met Leo Blokhuis.
 
Heb je Cuby and the Blizzards ooit live aan het werk gezien?
‘Jazeker, al enkele malen. Helaas heb ik de begintijd niet meegemaakt. Toen ik Cuby voor het eerst live zag, was Erwin Java (vanaf halverwege de negentiger jaren gitarist bij Cuby, red.) al gitarist van de band.’
 
Ken je meer Drentse artiesten?
‘Ik ken The Dutch Boys, Don Diablo en Erikah Karst. Aldies Hidding van Time Bandits was ik bijna vergeten en ik dacht altijd dat Ellen ten Damme uit Amsterdam kwam, maar zij is geboren en opgegroeid in Roden. Tangarine zou ik niet direct met Drenthe hebben gelinkt, maar ik ken de tweeling wel.’
 
We zijn op dit moment in Klazienaveen. Twee acts uit dit dorp timmeren op dit moment hard aan de weg: dj Rooie Neger en The Sensational Second Cousins. Twee namen om voorlopig niet te vergeten. Wel eens van gehoord?
‘Ja, ik heb dj Rooie Neger op Eurosonic Noorderslag voorbij zien komen, maar wist niet dat hij uit Klazienaveen kwam. The Sensational Second Cousins ken ik niet.’
 

We zijn in Drenthe vorige maand gestart met het muziekplatform 3voor12 drenthe. Wat kan de Drentse popmuziek volgens Leo hebben aan dit platform?
‘Voor de Drentse popscene is het een uitermate geschikt platform, zodat artiesten en bands zich zowel binnen als buiten Drenthe kunnen profileren. De site biedt buitenstaanders inzicht in de activiteiten en ontwikkeling van de Drentse popscene, waardoor op nationaal niveau interessante zaken eerder opgepakt kunnen worden. Ik zie het zeker een verrijking en ik wens de redactie veel succes.’

Na afloop van de lezing overhandigden Jan Vrielink (mede-oprichter Stichting Pop.Drenthe en later manager van de Muskee Gang/Band) en Jan Stam aan Blokhuis het boek Altied Underwegens - 50 jaar lichte muziek in Drenthe – waar beide heren aan hebben meegewerkt . Ook kreeg hij de nieuwste bandsampler ‘Drenten uit de Pap’ mee naar huis.